Direktlänk till inlägg 11 mars 2019

Klovård

Av Kicki Fredlund - 11 mars 2019 17:37

Att klippa klor hör ju till när man har hund.


Jag vill inte påstå att Maya och Triss gillar att få klorna klippta.


Dom accepterar det, men jag klarar det inte ensam, dels för att jag ser illa, men mest för att dom rycker lite med tassarna, Berra måste ha dom i sitt knä när jag klipper.


För ett tag sen köpte jag en klofil (som går på batteri). På djuraffären sa expediten att den var jättebra, men med facit i hand så är den bara skit.


Den duger bara till att putsa efter, när klorna redan är kapade, trycker man det minsta hårt mot klon så lägger den av.


Men det som är bra är att ingen av hundarna har nåt emot att få klorna slipade. Det var ju därför jag ville ha en fil för att slippa klotången.


 

Maya ligger helt lealös medan jag slipar.

Triss, som inte gillar att få klorna klippta, har ingenting emot att ligga avslappnat och få eftervården.  

 

Idag var vi in till Hedemora på f.m och handlade. Nu när ICA har seniorrabatt mån.-tors före kl 13, så är man inte hänvisad till onsdagarna, som tidigare för att få sina 5 %.


Jag var också in på Apoteket för att beställa Cytopoint till Maya. Hon har börjat slicka på tassarna igen, inte alls som tidigare, men jag vill inte att det ska eskalera, så då är det bättre att hon får en ny spruta i tid.


Dagen har varit solig med ca 3 minus på dan, men attan så kallt det blåste på skogspromenaden.


 
 
Ingen bild

Rsija

11 mars 2019 20:01

Finns nog inte många hundar som gillar kloklippning. Ellen är riktigt skötsam. Men jag har köpt en riktig slipmaskin, som jag slipar klorna med. Hade en liknande kloslip som du köpte och den fungerade inte alls på större klor, bara lilla Grims klor som jag kunde slipa bort det vassa med.

Kicki Fredlund

12 mars 2019 09:04

Maya har inte så mycket emot det, det är mest att hon ska titta så hon har huvudet i vägen när jag ska klippa.
Jag hade hoppats hitta en fil som gjorde jobbet så jag slapp använda klotången.
Finns det så små vanliga slipmaskiner så man kan använda dom till klor. Var har du köpt en sån?

 
Ingrid

Ingrid

11 mars 2019 22:48

Så mysigt det ser ut med hundarna som får manikyr! Det måste ju vara bara att få slipa av vassa kanter efter klippningen.
Ha det gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

12 mars 2019 09:06

Det är ett bra sätt också att få dom att känna sig trygga när man gör nåt, som dom kanske egentligen inte gillar.
Allt gott till dig också
Kram

 
Ingen bild

Pia

15 mars 2019 23:13

Jag slipar alltid Alvins klor. Har en bra slip av märket Oster.

Kicki Fredlund

16 mars 2019 08:46

Ja, jag blir nog tvungen att köpa nåt dyrare om filen ska gå att använda i stället för tång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards