Direktlänk till inlägg 24 september 2018

Varning för nattfrost

Av Kicki Fredlund - 24 september 2018 10:38

Igår varnades det för nattfrost, attans nu kommer den tiden.


Jag fick täcka över krukornas blommor bäst det gick, men som tur var klarade vi oss från frost. Det var +2 grader som kallast.


Det är ju det som är nackdelen med mina blommor som jag dragit upp från frö, dom blommar så sent och när om är som finast då är det dags för nattfrost.


Tog en vända med kameran när jag var ute och plockade in buketter till vaserna.


     

Dahlian är en av mina favoriter, glad att jag fick flera olika sorter i år.

 

 

Den här pampiga växte bara på höjden förra året när jag hade den i kruka. I år står den på friland och om inte frosten tar den så kommer den hinna blomma mer.


  Astrarna lutar betänkligt efter all blåst, men jag plockar mycket av dom till buketter.


 

En del av rosenskärorna blev ovanligt höga i år (trots torkan)


 

Medan zinnian har ovanligt små blommor

 

 

Det finns ju en och annan perenn som också blommar.

 

 

Men tidigt vissnade syrenhortensian och snart är det dags att plocka bort de utblommade klasarna för att ge större blomning nästa år (om det hjälper).

 

Nu ska jag ut och plocka ytterligare en bukett och ta med till en som fyller år idag.

 
 
Ingrid

Ingrid

24 september 2018 12:31

Du har ju ännu så mycket vackra blommor, så det skulle verkligen vara synd om det skulle bli nattfrost, men det närmar sig. Vi hade bara 4 plusgrader i morse.
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

Kicki Fredlund

24 september 2018 16:16

Vi hade också 4 grader i morse. Inget annat än kyla är att vänta nu.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi utan blogg

24 september 2018 14:05

Dina dahlior och astrar är fantastiska och påminner mycket om "Hemmadärborta", dvs Rosenberg. Fast ett xhmxgrr grävande för att rädda undan knölarna för vintern.

Här har jag bara flox och tjusigt ogräs men frost var det däremot rejält i morse, gnistrande, vacker och helt onödig.

Har för stunden lagt ner försöken att göra en blogg, det strular så med alla test hela tiden så jag försöker att glädjas av allt i naturen med bara ögonen.

Kalle flyger som vinden och imponerade så på ett svampplockarpar som vi träffat på, på små skogsvägar ett par gånger. Kalle var exemplariskt lyhörd och skötte sig med den äran, minsann.
Skönt med folk som viftar glatt istället för surt!

Kicki Fredlund

24 september 2018 16:15

Åh nej! På nåt vis får du fixa din blogg, så jag kan fortsätta att följa ditt, Kalles och övriga djurens dagar.
Så bra att Kalle var lyhörd och duktig.

 
Ingen bild

Agneta

24 september 2018 14:19

Du har så fina blommor! Hur gör du för att övervintra Dahlian? Mina kommer aldrig igen efter vintern.

Kicki Fredlund

24 september 2018 16:13

Ja, nu är blommorna fina, Jag brukar nu för tiden bara ha dahliaknölarna i groventrén i en hink (lika varmt som inne). Hälften brukar överleva, men då är det många frösådda dahlior som inte klarar sig.
Det gäller bara att ta upp knölarna innan frosten tagit dom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards