Direktlänk till inlägg 7 september 2018

Svamptur med förhinder

Av Kicki Fredlund - 7 september 2018 17:18

Inatt hade jag en jäkla kolik mellan halv 1 och halv 3, satt på toa mellan 1 - 2. Dessvärre körde det igång igen efter frukost.


Jag skulle åka till Borlänge och hämta Cissi på f.m för hon och jag skulle ut på en svamptur. Jag trodde in i det sista att jag skulle fixa det. Gjorde t.o.m i ordning fikakorgen, men till slut fick jag ge upp, jag mådde inte alls bra, kände mig helt urlakad i kroppen. 


Men några timmar senare åkte jag ändå med hundarna till nära skog hemmavid.


 

När jag gått en stund, det var uppför hela vägen, fick jag sätta mig på en stubbe och vila och hundarna fick göra detsamma (fast inte på en stubbe).


   

Triss på väg ner från en större stenhäll.

 

 

Det var inte så många av den här sorten som var med hem.

 

 

Nu börjar Karl Johans förfall i olika stadier, såna som jag får passa Triss för att rulla sig i. Det stinker ganska mycket av rutten svamp i skogen nu istället för frisk skogsdoft.

 

 

Maya har hittat ett ben som hon bar med sig tills vi skulle gå till bilen, då grävde hon omsorgsfullt ner det. Ska bli intressant att se om hon minns var nästa gång, för vi går inte så ofta här.

 

Berra som har gräsligt ont av sin bältros följde inte med till skogen, men han rensade all svamp när jag kom hem.


Jag hade bl.a hittat många små kantareller, knappt 2 liter var det nog. Dom är faktiskt på gång, lite regn så.


 
 
Hillevi

Hillevi

8 september 2018 11:32

Den lytte får bära den lame, eller hur man nu säger. Synd om er båda är det i alla fall men ändå tur att ni är två.

Kan inte den förbaskade koliken ha med svampen att göra, tro? Tänkte bara att sån äter man så mycket av just nu och det är så vanligt med kraftig gasbildning då för många.

Inlagd svamp som "sill" gjorde jag för ett par år sedan, det var riktigt gott.

Rimskivling (haha, jag har faktiskt lärt mig det nya namnet sent om sider!) tycker jag också mycket om men i år har jag inte hittat några än.

Just nu dräller det av föränderlig tofsskivling på varenda stubbe men jag är lite feg med dem så i år får de vara.

Även här måste Karl Johan söka åldersstöd, ja fy vad det luktar men Kalle (hunden!) sparar sig till riktigt läckra koblajor eller älgditon...

Önskar er snabb bättring och en sån där härlig höst med frisk, klar luft.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

8 september 2018 11:56

Nä det var inte svamp som var orsaken, troligen hade jag druckit för mycket mjölk. Jag dricker nästan aldrig mjölk nu för tiden.
Två glas mjölk till nybakade kubbar, man borde lära sig av sina misstag.
Jag plockar inte heller stubbsvampar längre, även om man visst kan göra god buljong av honungsskivlingen, kanske även gäller för den föränderliga.
Om Kalle rullar sig i koskit måste det vara värre att ta reda på, inte minst med tanke på storlek och hårlag. Mina är iaf snabbadade.
Tack för din omtanke! Berra har det för jävligt med bältrosen, jag står ut med mina smärtor, blir nog bättre till vintern, när latmasken får bestämma fullt ut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards