Alla inlägg den 6 september 2018

Av Kicki Fredlund - 6 september 2018 18:41

Jag har fått ringa efter en rörmokare, då jag plötsligt såg att det var vatten på golvet i tvättstugan.


Det var en packning under tvätthon som frätts sönder så vattnet rann ner i skåpet under. Som tur var var det bara ett enda paket tvättmedel i kartong, allt annat var plastdunkar och flaskor, så det var lätt att ta ut allt.


Rörmokaren kom på förmiddagen idag och fixade till det hela.


Vi var tvungna att ta en vända till Hedemora. Jag skulle posta svamp som jag sålt till Skåne och Berra behövde hämta medicin på apoteket.


Hans bältros går tydligen i skov, för trots att han har ont av det hela tiden mer eller mindre, så har det nu blivit etter jävligare, så läkare skrev ut en medicinkur som ska tas tre ggr/dag i 7 dagar som jag hoppas ska hjälpa honom.


På eftermiddagen, som var både varm och solig, åkte vi till skogen. Men det blev inte mer än en timme i skogen med hundarna, sen åkte vi och fikade vid en skogssjö där vi ofta och gärna stannar till.


 

I skogen blev vi inte så länge, så värst mycket svamp hittades inte heller. Karl Johan börjar tryta nu, det är mest förvuxna eller ruttna, men en och annan fanns det så klart.


Såg pyttepyttesmå trattisar, kanske kommer dom efter regnet som ska vi visst ska få under helgen.


Jag plockade lite rynkad tofskivling (som jag fortsätter att kalla dom) och fårticka som jag kokade en ättikslag till och la in svampen som inlagd sill. Har ätit det för hundra år sen hos en veggis, men aldrig gjort det själv.


       

Hundarna roade sig i det grunda vattnet.


 

Men dom busade också, så dom nästan trillade ner i plurret.

 

 

Fika smakar som allra bäst på såna här platser.

 

 

Men jag då?

Av Kicki Fredlund - 6 september 2018 09:20

Cissi har ju kommit upp från Göteborg för att få träffa sitt senaste barnbarn.


Så igår åkte vi till Borlänge, så även Berra och jag kunde få se den lilla, som nu blivit en vecka gammal.


Jag bakade kubbar och vaniljhorn på morgonen så jag kunde ta med lite fikabröd till 11- kaffet, som vi något försenat intog där.


 

Kärt återseende mellan farmor Cissi och Novalie.

 

 

Det lästes saga i bok som Cissi hade med  sig.

 

 

Lilla Tuva sov mest obekymrad om allt ljud runtomkring.

 

Men naturligtvis blev det snusande på den lilla nya. Cissi hinner göra det ett tag till, då hon stannar i Borlängen nån dag eller två.

 

Det blev inte så lång stund som Berra och jag stannade, för klockan 2 hade jag möte hemma i parken för hundträning. Hundarna hade vi kvar hemma när vi var till Borlänge.


Den här gången uteblev Ylwa, då Puma varit dålig efter att ha ätit nåt olämpligt och Helena, då hon drabbats av migrän.


Men Marianne, Cattis och jag kämpade på med våra hundar.


Maya är verkligen svår, vill hon inte så VILL hon INTE.  Vi tränade till en början på "ligg", det gick bra, sen en halvtimme senare skulle vi träna på "ligg stanna kvar", då nekade hon att över huvudtaget lägga sig ner, det spelade ingen roll hur mycket köttbulle jag mutade med.


Vi åt som hastigast, det blir lite sent (först runt kl 4) på dessa träningsdagar, men det går också bra.


Sen åkte vi till skogen med hundarna en timme. Så klart blev det lite svamp också.

 

   

Triss ligger ofta och lurpassar på Maya.

 


 
Jag filmade även en snutt vid samma tillfälle.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards