Alla inlägg under augusti 2018

Av Kicki Fredlund - 10 augusti 2018 11:01

Ett riktigt kraftigt åskväder med tillhörande spöregn drog över här i morse.


Det kom 15 mm i regnmätaren på kort tid.


Igår började jag klippa gräset för första gången på många veckor, jag hann inte riktigt klart och nu får jag lov att vänta ett tag p.g.a vätan. Vem kunde tro att det skulle vara en orsak till att inte klippa denna extremt torra sommar.


Jag hade även tänkt ta mig till skogen för att plocka blåbär. Jag har hittat en liten yta med massor av fina blåbär, måste sno mig på att plocka klart där innan nån annan gör det, för det är verkligen olika på tillgången, de flesta ställena har bara små torra bär, om ens några alls.


 

Pju börjar piggna till. Krage behöver hon inte ha på sig. Ibland snuttar hon på sin IKEAråtta eller tuggar på ben.


Men hon vill fortfarande helst vara inne i vårt sovrum där hon haft sin plats inför valpningen.

Det är bra det för då får hon det lugn hon behöver.

Av Kicki Fredlund - 9 augusti 2018 13:09

Plötsligt igår så ändrades tillståndet för Pju. Hon hade fått grönfärgade flytningar.


Det betyder ju oftast att moderkakan släppt och det är bråttom att få ut valpen.


Vi åkte i all hast till Uppsala och Universitetsdjursjukhuset.


Helena var snäll och kom och rastade Maya och Triss medan vi var borta.


Det var 30 grader varmt, så det var helt uteslutet att ta med dom i bilen.


 

Det togs blodprov på Pju, som visade alla värden låg bra.

 

Men ultraljudet visade att valpen inte levde längre. Det enda som fanns att göra var att plocka ut den via snitt.


 

Pju väntar på att bli hämtad till operation.

 

En operation som gick bra för hennes del, både med sövning och uppvak.


Det visade sig att valpen var gravt missbildas, så den hade inte kunnat leva även om den fötts vid liv.


Vi fick en lite annorlunda förfrågan när vi skulle åka hem. Veterinären som opererat henne undrade om vi kunde ta med oss tre bichon frisévalpar, som var 9 dagar gamla. Tiken (deras mor) klarade inte av att ge di till de 6 valpar som hon hade.


Men jag var tvungen att säga nej, för i.o.m att det inte blev valpar nu så kommer Pju att paras igen vid nästa löp. Och det kan/vill jag inte göra om hon har en kull nu.


Klockan 20 lämnade vi Uppsala och kl 22, 10 timmar efter att vi åkt hemmifrån, var vi hemma igen.


Nu ska Pju stå på penicillin en vecka och under den tiden har jag henne kvar här hemma, sen får hon flytta hem igen till sin ägare.


Hon är låg och hon har tydligt ont, men äter ändå litegrann.


Nä, det är inte alltid det är kul att föda upp hundar.



Av Kicki Fredlund - 7 augusti 2018 10:09

Just nu får jag ingeting gjort, för jag håller Pju sällskap dygnet runt vid valplådan.


Eftersom det bara är en valp i magen så är det extra oroligt för att hon inte ska komma igång med värkarna.


Hon är lugn, bäddar lite, sover mycket, vi går många små promenader.


Tempen ligger fortfarande under normal, men idag är det dygn 64 så jag väntar på att Falu djursjukhus ska ringa tillbaka så jag får lite råd för hur länge jag ska våga vänta.


Bloggandet får anstå så länge.

Av Kicki Fredlund - 5 augusti 2018 08:55

Igår var jag och plockade blåbär en tag på morgonen, sen åkte jag till Säter och träffade äntligen Ylwas boxervalp, som nu hunnit bli 11 veckor.


   

För att hitta några blåbär så är kanterna på gamla djupa traktorspår de bästa platserna.

 

       

Puma var en orädd och pigg valp. Hon och Maya busade till Maya var helt slut, men inte Puma.

 

 

Det blev många vändor till vattenskålen.

 

 

Ett ögonblick av stillhet.

 

Idag ska jag åka till spårträffen, det är möjligt att det blir regn, men det är åtskilligt svalare med 19 grader.


Dessvärre har jag fått en släng av kolik, så jag vet inte om det hinner gå över.

Av Kicki Fredlund - 3 augusti 2018 13:23

Eftersom det bara var 17 grader i morse, så trodde jag att det skulle gå hyfsat bra att åka och plocka blåbär efter frukost.


Det blev snart lika varmt som tidigare, men jag tog det väldigt lugnt så det gick rätt bra ändå.


Det var dessutom smått om bär så jag fick gå en hel del för att hitta dom.


 

Maya var nöjd med att få följa med som ensamhund, hon följde mig som en liten skugga.

 

 

Ibland var jag beredd att ge upp, men så kom man till nåt lite bättre ställe, där bären både var tillräckligt stora och ganska rikligt förekommande.

 

 

Det tog två timmar att få ihop tre liter, nu ska jag sätta mig och rensa dom. Lyssnar samtidigt på Fyren mellan haven som ljudbok.

 

Cissi och Martin har just varit här på fika innan dom startade sin hemresa till Göteborg.

 


Av Kicki Fredlund - 2 augusti 2018 16:21

I morse kom jag på att vi måste snabba på att få en klipptid, för när valpen kommit så finns inte tid för det på flera veckor och jag har redan väntat för länge på att klippa mig.


Vi fick tid båda två till halv tre. Passade på att äta på en thairestaurang innan.


Medan Berra blev klippt så gick jag runt kvarteret för att titta var Tobias och hans familj fått sin nya och större lägenhet på Vallingatan.


Det passade sig så att dom kom dit precis samtidigt som jag rundade hörnet på vägen.


Så när vår klippning var klar så gick vi och tittade på lägenheten, som var knökfull av möbler och kartonger, eftersom det mesta av flyttlasset gått igår.


 

Stackars Erika, två veckor kvar till hon ska ha bebis (den fjärde), mitt i flyttbestyr med svåra foglossningssmärtor dessutom.

 

Jag hade dåligt samvete för att vi inte hade tid att stanna och hjälpa till, men jag hade hundarna själva hemma och eftersom Pju inte är på sin normala hemmaplan så ville jag inte ha dom ensamma för länge.


Av Kicki Fredlund - 1 augusti 2018 17:57

Det är konstigt att jag oftare minns mina hundars minnesdagar än andra, inte deras födelsedagar, dom minns jag lika dåligt som alla andras födelsedagar, men dagarna då jag miste dem.


Idag för två år sedan är det alltså dagen som jag tog det svåra beslutet att låta Jolly få somna in. Beslutet var ju inte svårt i sig så tillvida att jag visste att det var något jag var tvungen att göra.


Saknaden är fortfarande stor, men nu är det mest det roliga med henne som jag minns.


Hur duktig hon var att spåra, hur ljuvlig hon var med valpar, så hon älskade att träna lydnad och vilken duktig svamphund hon var.


 

En ung Jolly vid sökträning, nåt som hon också älskade.

Av Kicki Fredlund - 1 augusti 2018 10:51

Juli har passerat som den varmaste månaden på över 200 år! Det har, enligt SMHI, varit 24 dagar med 30 grader eller varmare i landet.


I morse, direkt efter frukost, det var redan 23 grader, så gick vi en koppelpromenad till affären för att posta ett brev (ca 800 m fram och åter).


Det var första gången på flera veckor som även Berra följde med ut. Han mår verkligen inte bra av den här värmen.


Jag mår ju inte dåligt på det viset, men jag blir ju handlingsförlamad och varken orkar eller vill göra nåt.


 

Trots att hundarna bara fått gå kopplade så var dom ändå så varma att dom kastade sig i baljan direkt som jag öppnade altandörren.


 

"Finns det plats för mig också?" verkar Pju undra.

 

 

Jodå, det fanns det.

 

 

Till slut var Pju ensam kvar, hon har så roligt sätt att köra ner hela huvudet under vattnet och ruska på det, både under...

 

 

och över när hon tittar upp igen.

 

Nu blir det 11-kaffe, sen ska jag fortsätta att vara lat och lyssna på böcker via BookBeat, eftersom jag har en gratis prova-på-tid på 14 dagar, så får jag passa på att lyssna på böcker som inte biblioteket har.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards