Direktlänk till inlägg 30 augusti 2018

Lite av varje idag också

Av Kicki Fredlund - 30 augusti 2018 18:22

Började faktiskt morgonen med att skaka mattor, dammsuga och våttorka golven, det sisnämnda var ett nödvändigt ont. Man spiller mycket på golvet vid svamp och lingonrensning.


Lagom till 11-kaffet kom Roland från Borlänge, det blev prat och gamla minnen, han hade en pärm med foton från travet, mest från 70-talet då han var hästskötare på Romme.


Sen åkte vi till Hedemora, Apoteket, ICA och sen till veterinär Sören för att få papper påskrivna.


Fortsatte till Maria där jag levererade en hink rensade lingon. Fick alldeles dagsfärska ägg av henne.


Jag missade helt att ta kort på alla höns och tuppar som knallar på ett stort fint område. Jag hade inte ens kamera med.


 

Men inne i hönshuset plockade jag fram mobilen och tog kort på en höna som Maria lockade fram för att klia lite på den

 

  

Jag trodde inte att höns kunde flyga så högt upp som dessa två sitter.

 

Vi kom iväg till skogen med hundarna senare än vanligt. Det blev en timme och till halv 5 var vi hemma igen


     

Vi gick i samma skog som vi brukar. Varannan dag är lagom för att kunna pocka nya svampar, läs Karl Johan, dom växer så snabbt.

Hundarna roar sig med sitt och Berra har jag för det mesta inom synhåll.

 

   

Men det hundarna roade sig med på väg till bilen var mindre kul (för mig iaf)

 

 

Jag fick stänga dom ute en stund bakom grind...    

innan jag fick ta in dom en och en i badkaret.

 

Berra klippte gräset på framsidan medan jag badade hundar. Jag skulle ta baksidan, men det får bli i morgon, för svampen måste tas reda på först.

 

 

Jag hann plocka in en bukett blommor

 

 

innan jag började med maten

 

 

Borde äta strömming och potatismos oftare, för det är gott.

 

 

Nu är det hög tid att kasta sig över dagens skörd. Jag plockade även sandsopp och hittade några gulingar, kanske dom kommer, för jag såg flera småttingar.

 

Inga problem med att fundera på vad man ska göra på kvällen. Men jag måste söka mig en ny bok på biblioteket att lyssna på medan jag rensar svamp, för den senaste tog slut igår.


 
 
paula

paula

30 augusti 2018 22:16

Hej, jag skulle så gärna äta strömming men vi har sällan eller aldrig det i affären, annat än frysta o dom är inte bra. Paketet består av så olika storlekar på fisk att det är omöjligt att para ihop dem till flundror...o inte smakar dom så gott heller.
Städa??? Det har jag inte gjort sedan Candie var här på kollo! O imorgon jobbar jag på loppis så det får vänta ytterligare. För visst sjutton skräpar man ner med all rensning. Fast lingon struntar jag i, äter ju inga. Däremot plockar jag fortfarande jättefina blåbär, bara en liter åt gången till filen.
Vadå inte vågar smaka surströmming, man dör inte vettdu! Idag hade Lions surströmmingsfest mitt i stan i Ludvika, jag har ätit där ett år, helt okej, men jag gör hellre min egen macka. Äter gärna flera gånger, även om man rapar en del efteråt, hihi
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

31 augusti 2018 09:04

Jag borde plocka lite mer blåbär, så jag är säker på att vi har till frukosten ett helt år, men dom få ställen jag hittat dom på är avplockade.

Nä, jag fortsätter nog att avstå surströmming, det är ju definitivt lukten som avskräcker. Rapa surströmming, burr!

Ha det bra på loppisen idag!
Kram

 
Ingen bild

Raija

30 augusti 2018 23:38

Oj, vilken energi du har 😊. Här ska städas i morgon. Stekt strömming och potatismos är jättegott och vi äter också det då och då. Men vi får köps djupfrysta strömmingar för annat finns inte här.
Vilka fina höns du hälsade på. Visste inte heller att hönor kunde flyga så högt. Vi har stege till dom. Men färska ägg är gott och speciellt när man vet att hönorna har det bra.

Kicki Fredlund

31 augusti 2018 08:59

Det där med energin är nog lite si och så. Vissa dagar är det ok, men viktigast är att komma ut i skogen, både för oss tvåbenta och hundarna.

 
Hillevi

Hillevi

31 augusti 2018 09:24

Ljuvlig bukett, åter svamp i massor och så två sunknassar på det - allt i sin ordning! 😁

Det har regnat en del här sen igår men nu blir det skogstur och kanhända lite svamp. Städa känns däremot lite väl onödigt...

Kanske jag sagt det förr men jag tycker att det är så behändigt att låna e-böcker från bibblan hemifrån på datorn. Generöst denna sommar med 25 i veckan eller fler i t ex Tierp, såg jag och utbudet är rikligt.

Den förlorade pappisen gnager förstås så hoppet finns vid varje stund i omgivningarna.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

31 augusti 2018 10:18

Jag gillar verkligen att plocka in buketter, nu när astrar m.fl äntligen börjar blomma.

Här har också regnat en hel del igår kväll och inatt. Det ser ut som om jag slipper klippa gräset idag också, men det får jag lida för på måndag (lördag söndag utställning i Högbo).

På Hedemora bibliotek får man bara låna 5 ljudböcker i veckan, så jag blev "portad" ett tag, då fick jag ta Säters bibliotek i stället, men de har lite mindre utbud.

Fy så obehagligt att den lilla hunden inte kommit till rätta.

Följer också hur det går med frallan Doris som varit försvunnen flera veckor nu. Fasa att inte veta.

 
Hillevi

Hillevi

31 augusti 2018 16:21

Doris är återfunnen och välbehållen! 🙌

http://gyllensilver.wordpress.com

 
Ingen bild

Hillevi igen

31 augusti 2018 16:24

Fel!!!

Menade pappisen här, den hette visst också Doris.. förlåt.

Kicki Fredlund

31 augusti 2018 16:47

Såå skönt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards