Direktlänk till inlägg 16 augusti 2018

Fortsätter med att plocka Karl Johan

Av Kicki Fredlund - 16 augusti 2018 19:49

Efter att ha varit en vända till Hedemora på f.m så åkte vi till skogen med hundarna.


Pju blev hämtad av sin ägare igår kväll, så nu är det bara Maya och Triss igen.


 

Inte bara våra grisar i den här skogen. Förra året fanns här inga spår av vildsvin, nu var det uppbökat på massor av platser.

   

Men jag hittade en och annan kalle i allafall.


   

Triss hittade en trevlig vattenpöl att svalka sig i, men jag missade att foto när hon gjorde "sälen".


På hemvägen sa jag, trots att jag var trött i benen och hade ont, att jag skulle kolla på en speciell plats efter Karl Johan.


Det var ett ställe där vi för ca 8 år sedan plockade obeskrivligt mycket, men sen dess inte funnits en enda, men jag ville ändå kolla igen i år.


Olala! Där fanns dom igen!


 

Dagens skörd blev mer än godkänd.

 

 

Nu äntligen har jag rensat dom klart, det tar längre tid att rensa än att plocka. Men nu är dom skurna och klara att lägga på torken.

 

 

Men det får vänta till i morgon, för gårdagens svamp ligger på torken nu.


 
 
Ingrid

Ingrid

16 augusti 2018 21:55

Oj så flitig du är! Var får du all energi ifrån?
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

Kicki Fredlund

17 augusti 2018 09:08

Att gå i skogen kräver ingen energi, tvärt om, det är där man får den.
Kram

 
Hillevi

Hillevi

17 augusti 2018 06:58

Hej, länge lilla Pju!

Jaså, smågrisarna är oskyldiga till markbökandet där i skogen, säger du... 😜

Vilken svampskörd! Det ger förhoppningar, kan jag säga. Tänk att få damma av torken igen, längtar!

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

17 augusti 2018 09:01

Jo, mina smågrisar var oskyldiga, men här hemma på tomten har Pju grävt en rejäl "valpningsgrop", den får jag fylla igen nu när hon åkt hem.
Ut med dig och leta K-J, vad väntar du på? Deras säsong är ju så kort.

 
Hillevi igen

Hillevi igen

17 augusti 2018 14:10

Nä, Pju önskar jag verkligen inte portad länge... men du förstod nog att det fel.

Jag blev så inspirerad att titta efter Karl Johan idag men prickade precis in dagens störtskur med åska... så det blev bara en Kalle med hem och han är ingen svamp... 😯

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

17 augusti 2018 17:25

Så synd att du inte fick med dig fler kallar än Kalle hem, men du provar nog snart igen.
Jag har just kommit hem idag med en knökfull korg, hittad i "ny" skog. Ja, det var ju inte korgen jag hittade. Ha överseende med syftningsfel.

 
Lena

Lena

17 augusti 2018 14:44

Mins ett år, för ca 25 år sedan, då Karl Johan svampen var KUNG i skogen!! jag & min faster plockade & av en slump hamnade vid en uppköpare, han som gör fiolen på samma väg som tig Ove bor i Romme, den före oss hade bara plockat stora jättar!! dom hade vi lämnat kvar i skogen...
Det visade sej att man fick 15 kr/kg för dom bamsarna!! 20 kr/kg för dom mindre & 25 kg för dom än mindre, iväg nästa dag & tog allt vi hittade i 5 dagar, & det var enormt med Kallar :)))
Vi plockade tillsammans för 11.000 på 5 dagar!! då snackar vi!

Vilken lycka, året efter köpte han inte upp längre & Kallarna var heller inte så många, eller kanske mer normalt
Ett sådant år undrar jag om någonsin kommer tillbaka?

Ska kolla över mina Kalle marker någon dag ;)

Fin freda på er!! :))

http://frallorna.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

17 augusti 2018 17:22

Ja, jösses vad med KarlJohan man har plockat när det varit KJ-år.
Jag har ju sålt mängder till Erna Henriksson i Vikmanshyttan, först hemma hos henne (där Erika och Pelle nu bor), sen i stationen i V-hyttan tills dom stängde.
En del av orsaken till att dom slutade köpa upp var att ICA började köpa kantareller från öst för en spottstyver. De kantareller som ICA säljer skulle jag inte ens vilja ha till skänks, men 300 kr/kg har dom mage att ta.
Nu får man vara glad så länge kallarna finns kvar. Dom har ju ganska kort säsong.
Ha en skön helg!

 
Göran

Göran

17 augusti 2018 14:50

Grattis till fynden! Måste genast ut och kolla av mina egna ställen. Ett tips jag gärna delar med mig av: Om du får ihop 7-8 små späda K-J, som är så fasta i köttet att de nästan är hårda så riv dem grovt och lägg dem inuti och utanpå en färsk kyckling tillsammans med salt och peppar och ev. lite timjan innan du helsteker den i ugnen. Vansinnigt gott!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

17 augusti 2018 17:14

Äntligen ett Karl Johan-år!
Tack för tipset! Ett annat enkelt är att hyvla fast KJ med osthyvel, för det ska vara riktigt tunna skivor och steka i rikligt med smör. Påminner om stekt fläsk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards