Direktlänk till inlägg 9 augusti 2018

Det gick på skit

Av Kicki Fredlund - 9 augusti 2018 13:09

Plötsligt igår så ändrades tillståndet för Pju. Hon hade fått grönfärgade flytningar.


Det betyder ju oftast att moderkakan släppt och det är bråttom att få ut valpen.


Vi åkte i all hast till Uppsala och Universitetsdjursjukhuset.


Helena var snäll och kom och rastade Maya och Triss medan vi var borta.


Det var 30 grader varmt, så det var helt uteslutet att ta med dom i bilen.


 

Det togs blodprov på Pju, som visade alla värden låg bra.

 

Men ultraljudet visade att valpen inte levde längre. Det enda som fanns att göra var att plocka ut den via snitt.


 

Pju väntar på att bli hämtad till operation.

 

En operation som gick bra för hennes del, både med sövning och uppvak.


Det visade sig att valpen var gravt missbildas, så den hade inte kunnat leva även om den fötts vid liv.


Vi fick en lite annorlunda förfrågan när vi skulle åka hem. Veterinären som opererat henne undrade om vi kunde ta med oss tre bichon frisévalpar, som var 9 dagar gamla. Tiken (deras mor) klarade inte av att ge di till de 6 valpar som hon hade.


Men jag var tvungen att säga nej, för i.o.m att det inte blev valpar nu så kommer Pju att paras igen vid nästa löp. Och det kan/vill jag inte göra om hon har en kull nu.


Klockan 20 lämnade vi Uppsala och kl 22, 10 timmar efter att vi åkt hemmifrån, var vi hemma igen.


Nu ska Pju stå på penicillin en vecka och under den tiden har jag henne kvar här hemma, sen får hon flytta hem igen till sin ägare.


Hon är låg och hon har tydligt ont, men äter ändå litegrann.


Nä, det är inte alltid det är kul att föda upp hundar.



 
 
Skyttlat

Skyttlat

9 augusti 2018 15:46

Nej så trist! Stackars Pju som gått så länge och det inte blir något. När kommer hon i löp igen efter en valpning? Hoppas det går bättre nästa gång? Använder Du samma hane igen?
Ha det bra! Styrkekramar!

http://https://skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

9 augusti 2018 17:13

jag vet inte när hon löper nästa gång eftersom han haft så olika intervaller, mellan 8 och 10 månader är väl troligt.
Beträffande hane så får jag se när det är så dags.
Kram tebaks!

 
paula

paula

9 augusti 2018 16:17

Oh va tråkigt! Hoppas Pju snart mår bättre och repar sig fort från operationen. Bättre lycka nästa gång, kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

9 augusti 2018 17:11

Hon är ganska ynklig nu Pju, så visst har hon ont.
Ja, jag hoppas verkligen att det går bra vid nästa försök.
Kramen

 
Hillevi

Hillevi

9 augusti 2018 17:06

Så ledsamt... stackars lilla Pju. Synd att hon inte kan vara fostermor för tänk en äkta fralla med lika äkta frillor!!! 😜 Fast såklart jag förstår och nu säger naturen åt henne att ge järnet.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

9 augusti 2018 17:10

Jag var lite kluven till de små friséerna, hade gärna hjälpt till där om det inte vore för att jag just
fått löftet av Pjus ägare att para en gång till och då vill jag ju göra det på nästa löp.

 
Ingen bild

Raija

9 augusti 2018 20:35

Men så tråkigt 😟. Hoppas nästa gång går bättre.

Kicki Fredlund

10 augusti 2018 10:57

Ja, det var sorgligt, men nu hoppas vi på bättre tur nästa år.

 
Ingen bild

Bea

9 augusti 2018 21:14

Ja, vem har sagt att uppfödning ska gå som en dans !?
Lider med dig och du ska se att det går bättre nästa gång !
Huvudsaken att tiken återhämtar sig bra.
/ Kra / Bea

Kicki Fredlund

10 augusti 2018 10:56

Nä, man får sina smällar genom åren när man sysslar med djuruppfödning.
Tiken återhämtar sig bra som det ser ut.
Kram

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

9 augusti 2018 21:50

Så tråkigt. Hoppas Pju mår bra och får valpa en annan gång.
Kramiz

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

10 augusti 2018 10:54

Pju börjar repa sig, men visst har hon ont fortfarande. Jag får chansen att försöka igen på nästa löp.
Kramiz

 
Ingen bild

Yvonne

10 augusti 2018 10:36

Usch, så tråkigt! Nä, det är inte alltid en dans på rosor att föda upp valpar, även om en del människor tycks tro att man bara håvar in en massa pengar.

Kicki Fredlund

10 augusti 2018 10:53

Ja, det var ett trist slut. Men vi får en ny chans.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards