Alla inlägg under juli 2018

Av Kicki Fredlund - 15 juli 2018 13:12

Vi åkte som vanligt till skogen, men jag hade inga planer på att spåra med Maya.


30 grader är helt enkelt för varmt för en fralla att jobba med nosen.


Det var bara Kerstin, Angelika, Berra och jag som kommit dit.


Medan K och A gick ut spår till varandra så gick Berra och jag och plockade lite blåbär. 


Maya och Triss hade inte nån tanke på att ta det lugnt i värmen, dom busade som sjutton i den snustorra pinnmon, så dammet stod som en sky runt dom och på dom.


Fasen, jag badade ju båda för bara ett par dar sen.


Jag följde med på både Queensis och Selmas spår. Dom är ju duktiga som fixar spåren trots att det är så extremt torrt i marke.


Den här gången var Queensi slarvig och hade för bråttom i spåret, hon missade faktiskt 5 apporter av 8.


Även Selma missade ett par stycken.


 

Nu är det dags att rensa dom små ynkedomarna till blåbär.

 

 

Igår satte vi på taket på paviljongen, så nu kan jag sitta i skugga och rensa.

 

Berra är ute och plockar hallon på häcken. Jag ska göra en hallonkaka till eftermiddagen. Nånting ska vi väl ha att fira med, vi har ju ändå bröllopsdag idag. Den här gången 56 år!



Av Kicki Fredlund - 14 juli 2018 12:24

Man får vara glad för det lilla, för det kom en regnskur nyss. Men tyvärr är det ju bokstavligen bara en droppe i havet.


Vi skulle behöva klippa gräsmattorna, men då skulle de bara bli helt bruna. så det får vara ett tag till.


Igår plockade vi blåbär med bärplockare för första gången i år. Det blir ju en himla skillnad på hur mycket man får med sig under samma plockningstid. Nu blev det 1,5 liter i stället för kanske 2 dl.

Visserligen måste de rensas när man kommer hem, men det är smällar man får ta.


Men det var alldeles för varmt, hundarna var fortfarande helt slut när de hoppade i badbaljan när vi kom hem.


Inte nog med det, båda hade "jordbadat" i den finkornigaste, dammigaste pinnmon, så det blev badkarsbad också sen dom först fått svalka av sig i "poolen".


 

Nu kan man njuta lite extra av sin filfrukost, när även hallonen börjar mogna. För visst är det stor skillnad på färska bär mot de frusna.


Av Kicki Fredlund - 13 juli 2018 11:10

I onsdags tidig morgon så åkte vi äntligen på besök hos min syster Anita på hennes sommarställe på Mörkö. 


Avfärden blev t.o.m. tidigare än vi räknat med, då Triss väckte mig halv 5 för hon ville ut.


 

Vi stannade på vägen utanför Avesta så hundarna fick röra på sig. Där fanns ett jättebrant högt sandtag, som plötsligt kom i vägen för fortsatt promenad åt det hållet.

 

Vi kom fram till Mörkö och Anita i god tid för 11-fika, trots att GPS-en lurat oss att köra 2,5 mil längre väg.


Jag hade med mig lite prylar, bl.a bullar, kubbar. vaniljhorn och en kycklinggryta.


Jag hade även med aster och zinniaplantor, som vi planterade i en pallkrage som inte hade några växter.


Annars hade Anita både potatis, ärtor och morötter i pallkragar.


 

Det är så fantastiskt att Anita äntligen är på benen igen, även om hon fortfarande har svåra smärtor.


Hon har varit sängliggandes i mer än två år, efter två stora ryggoperationer, oförmögen att kunna vara uppe mer än sekunder i taget.


Jag försökte avlasta henne så mycket jag kunde, men det är tydligen inte så enkelt att ta emot hjälp när man är van att klara sig själv.


     

Hon har en altan med trädäck som går runt huset på tre sidor, så det är bara att välja var man vill vara.

 

 

   

Som alltid, så fräscht och fint

 

 

 

Hundarna kunde knalla omkring lösa hela tiden, även om jag var lite rädd för alla stupen.

 

Tur dessutom, att dom inte såg rådjuret som plötsligt knallade över tomten.


 

 

 

Anita var framme med sin mobil och fotade både mig och Berra .

 

 

Utsikt över till Oaxen, där färjan går fram och åter varje halvtimme (den syns som en gul prick på andra sidan)

 

Vi satt länge uppe och pratade på kvällen, men dessvärre var det helt kört för mig att sova. Dels hade jag sån värk i vänster ben/höft och höger arm/axel, dels var det svårt p.g.a ljuset. Men å andra sidan sover jag aldrig bra borta.


 

Strax efter kl 4 på torsdagsmorgonen var jag ute och tog kort på soluppgången och gick en kort promenad med hundarna.


Sen sov jag faktiskt som en stock mellan kl 6 och 8, då Berra väckte mig.


 

Frukosten åt vi naturligtvis också utomhus.

 

Rena idyllen att sitta på det där dasset, med vattnet och båtarna i blickfånget, men det syns ju inte när jag fotat från detta hållet.

 


   

Berra och jag gick ner till bryggan. Jag skulle ta kort åt Anita, hon har ju inte varit nere där på flera år.

 

Hennes barn förbjuder henne dessutom att överhuvudtaget gå mer än nån meter utanför altanen, och det är bara med rollatorn och för att vattna växterna.


 

Det finns flera viloplatser på väg ner till bryggan, men det syns att det var länge sedan någon nyttjade dom.

 

 

Drivved i underlig formation

 

 

Otroligt att tallen orkar hålla sig kvar i stenhällen under alla väderförhållanden som råder. Här ser man färjan i bakgrunden som är på väg över.

 

 

Nästa stopp på vägen ner är menad att använda som omklädningsplats om man ska ner och bada.

 

 

Här syns bryggan, även grannens lite längre bort.

 

 

Nu är vi nere på bryggan, men jag missade att ta ett kort åt andra hållet, där det finns en sittplats till och en badstege ner i vattnet.

 

 

Nu har vi gått upp igen och ser huset frän sjösidan

 

 

Den här gamla hemgjorda grillen, fanns där innan Anitas hus fanns på plats. Men som synes är den inte i användbart skick, men ganska charmig i mina ögon.

 

 

Men hallå! Vilka friheter har Maya tagit sig? Blev naturligtvis tillsagd att gå ner från gästsängen, men jag kunde inte låta bli att fota henne först, för minen är ju ganska söt och hon har verkligen gjort det bekvämt för sig.

Smart att ha sin kryddodling utanför köksfönstret, bara att sträcka sig ut och ta det man behöver 

 

Vi blev bjudna på torskrygg i vitvinssås, tillagad i ugnen, innan vi åkte hem vid 5-tiden igår.


GPS-en tyckte att vi skulle åka hem via Västerås 24,5 mil och 3 timmar och 13 minuter i tid, men det tyckte inte jag, utan tog vägen via Enköping, 22,5 mil och 2 timmar och 40 minuter.


Bilkörningen hem gick bra, nya bilen är skön att sitta i och jag slapp kramp i högra benet, trots att jag inte nyttjade farthållaren.


Väl hemma blev det att hämta vatten i dammen, den ena vändan efter den andra, 8 kannor närmare bestämt innan jag vattnat klart alla slokande växter.


Det var 25 grader varmt ännu kl 20, inomhus var det hemska 29 grader, innan jag vädrat ut från alla håll och kanter.


 

Av Kicki Fredlund - 10 juli 2018 19:12

Åter en dag med ca 30 graders värme. Det är FÖR varmt!


På f.m var vi in till Hedemora, apoteket, skicka paket med Schenker och handla lite på Lidl. 


Hundarna fick stanna hemma p.g.a värmen. Dom har inte heller fått någon promenad, bara varit ute på tomten.


Idag satte vi ihop paviljongen. Det var en enkel sak att göra det efter ritningen, men jag var tvungen att ha hjälp av Berra p.g.a storleken.


 

Nåt tak är inte på än, jag har heller inte bestämt var det ska stå. Det måste bl.a finnas plats för stegen som sotaren behöver för att komma upp till skorstenen.

 

 
Det är inte mycket att fästa paviljongen med. Det är här det skulle varit en liggande trekant på botten.

 

 

Av Kicki Fredlund - 9 juli 2018 17:11

Idag har det varit betydligt behagligare väder än gårdagens jobbiga temeratur på strax under 30 grader.


Det hade kommit några droppar regn, som också gjorde luften lite friskare.


Sen jag tillbringat hela f.m med att fotografera sånt jag ska lägga ut på Tradera, så åkte vi mitt på dan till Tjärnan med hundarna.


Blåbärsplockning stod på schemat, fortfarande är det att plocka för hand som gäller.


         

Hundarna vilar ett tag i blåbärsriset, sedan de växlat mellan att springa som tokar, eller gå med mig och käka blåbär. (Triss på de två sista bilderna).

 

   

Nu var jag beredd med kameran när Triss klev i baljan, men den här gången nöjde hon sig med att bara buga lite i vattnet. Hon var väl inte så varm idag.

 

Jag gjorde pannkaka i ugnen, enkelt och smärtfritt.


Sen bakade jag kubbar, som ska med till syster Anita. Jag gjorde också en kycklingryta av samma anledning.


Vi skulle egentligen åka i morgon, men Anita har inte varit pigg igår och idag, så vi får se om vi kan åka på onsdag i stället.


Jag skrev ingenting igår när vi hade vår spårsöndag, det var helt enkelt för varmt för att sitta vid datorn.


Det är otroligt att hundarna fixar spåren så bra trots den knastertorra marken. Maya hade visserligen lite problem, men hon löser dom även om hon missade ett par apporter. En höll hon på i flera minuter att leta efter i en grop med blåbärsris, till slut tog jag henne därifrån, så hon skulle orka fortsätta spårningen i värmen. 


Eftersom det var Angelika som lagt spåret, så var troligen den pyttelilla apportpinnen nedgrävd i gropen. Oftast fixar Maya det ändå.


   

Men till slutet kom hon och hon försökte "slakta" handsken som är hennes favoritslut när det är Angelikas saker i spåret.

Av Kicki Fredlund - 7 juli 2018 19:06

Vaknade i morse och såg att det var vått på altanen, det hade alltså regnat i natt och även lite på morgonen.


Men det hade det behövts åtskilligt mer.


 

Jag pusslade ihop den nyinköpta grillen, så många delar att hålla reda på, men sakta men säkert blev det till slut en grill, som nu är placerad på gamla grillens plats.

 

Men handtag av plast, hur bra kan det vara? och bara ett handtag på sidan, den går alltså inte att lyfta.


Vi passade på att ta en skogspromenad med hundarna innan det blev för varmt. Det har varit alldeles för varmt senaste dagarna för några skogsturer.


Vi plockade lite blåbär, men de är ju så sorgligt små.


 

 

Triss vet inte hur fort hon ska komma i baljan när vi kommer hem. Jag borde haft kameran i beredskap, för hon kastar sig ner på mage ett par gånger direkt när hon kommer i vattnet.

 

 

Hela dagens skörd blev ca 3 dl!   

 

Dom flesta tittade väl på fotboll idag, men jag lyssnade klart på en mycket bra bok Koka björn av Mikael Niemi.


Att svenskarna fick stryk av England var väl ganska väntat, för England ska väl ändå vara ett bättre lag i grunden (men å andra sidan, vad ver jag, som inte ens är intresserad av fotboll).

 


Av Kicki Fredlund - 6 juli 2018 18:10

Helena var snäll och skjutsade mig till Borlänge idag och hämtade paviljongen som jag köpte för några dar sen. Hennes bil är större än vår, så det behövdes ingen släpkärra.


Tyvärr visade det sig att den paviljong som Ö&B hade uppställd i butiken, inte var lika som den jag sen kom hem med.


Men när jag ringde till Ö&B, så var paviljongen i butiken inte kvar. Den hade så bra trekantiga plattor i varje hörn, som skulle göra det lätt att förankra den med skruvar i altangolvet.


 

Den här bilden, som är på förpackningen till paviljongens tygtak, visar att den inte ser ut som den i butiken.Här finns bara raka kanter, inget att förankra i.

 

 

Nu får jag snegla i kartongen några dar innan jag repat mod att försöka sätta ihop den.

 

Min totala vimsighet fortsätter oförminskat. Jag tog ju bilen till Helena på f.m sen lämnade hon av mig här hemma med det stora ganska tunga paketet. Sen åkte hon igen och det tog flera minuter för mig att komma på "men va fasen min bil är ju hos Helena". Ok vi var två som glömde, hon vände efter ett tag, när hon kom på samma sak och kom och hämtade mig så jag kunde ta hem vår bil, håhåjaja!


Jag tror att den här hemska värmen också gör att hjärnan "kokar". Synd om hundarna för det går bara inte att promenera när det är närmare 30 grader.

Av Kicki Fredlund - 5 juli 2018 18:45

Idag fick vi besök av Chrille och hans pappa Lasse. Lasse var hästägare hos oss på 60-talet. Det var många många år sen vi senast sågs.


Jag hade gått upp tidigt i morse och bakat bullar och kakor, jag visste att vi skulle få besök.


 

Det blev flera timmars trevligt prat ute på altanen i värmen. Lasse var nu 87 år, väldigt pigg för åldern och minnet var det då inga fel på.

 

Idag fick Berra ett positivt besked från pensionsmyndigheten. Jag har ju sökt bostadsbidrag för oss, men det fattades en uppgift för mig, så ansökan sköts fram från december till maj.


Jag blev förbannad (som vanligt) när dom sa att även Berras ansökan också skulle flyttas fram att gälla från maj i stället för december -17, eftersom vi tillhörde samma  hushåll.


Men får man bidragen personligen, så borde inte han "bestraffas" av att min ansökan inte var komplett.


Jag bråkade så klart och nu kom beskedet (och även pengarna) Berra fick bidrag från december!! Nu återstår bara att se hur länge det dröjer innan jag får svar på min ansökan.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards