Alla inlägg under mars 2018

Av Kicki Fredlund - 20 mars 2018 16:58

Idag är det vårdagjämning och visst är det lite vårkänsla med takdropp och blöta vägar. 


Även om det inte är nån värme att tala om, bara 1 ynka plusgrad, så är det i.a.f något.


Jag hade paket att skicka, som jag sålt på Tradera, men den sista fraktsedeln kunde jag inte skriva ut, för plötsligt var det tvärslut på bläck, trots att det är mindre än två månader sen jag köpte ny bläckpatron.


Ringde så klart och klagade och en ny skulle skickas per omgående. Om Postnord sköter sig så ska jag ha den nya med posten i morgon.


Vi hade en del ärenden att uträtta i Borlänge, åkte redan efter f.m.-fikat, för första stoppet var Auktionsbyrån i Borlänge, dom lunchstänger mellan 12 - 14, så jag ville fixa det innan.


Jag hade budat in en större mängd rabattfrimärken, dom blev inte så billiga, men ändå en godkänt bra affär.


Efter att ha varit in på 4 Tassar och köpt flera tuggben, ett har kommit bort och jag fattar bara inte var det är, för jag har letat överallt.


 

Så var vi in här och köpte några småsaker

 

 

Sen åt vi lunch här, det är i samma byggnad som DollarStore.

 

 

Dom har god mat, men idag för stark för mina smaklökar, så svetten rann om pannan på mig.

 

 

Förbannad, är bara förnamnet av vad jag blir när folk bara släpper det dom har i händerna utan tanke på hur jävligt det ser ut. (Det här är parkeringen utanför DollarStore).

 

Det var lunchtrav på Romme idag, jag tyckte att vi kunde äta där samtidigt som Cattas häst skulle starta, men Berra var sugen på Thaimat, så det blev inget trav.


Men vi svängde in på stallbacken på hemvägen, för det visade sig att Cattas häst Hampus Boy hade vunnit sitt lopp, överlägset dessutom till nästan 10 ggr pengarna. 


 

Glad Catta med duktig häst.


 

Vi stannade vid sjön hemma och gick med hundarna, Berra följde också med på isen för en gångs skull, men det var bara jag och hundarna som gick över till andra sidan.

 


Jag filmade Triss när hon fick sitt ryck att springa fram och åter och tappa benen och sprätta. Det roar henne helt uppenbarligen. Man skulle ju kunna tro att det är nåt fel, men bara i huvudet i så fall   

Av Kicki Fredlund - 18 mars 2018 15:51

Nån nytta är det ändå med de kalla nätterna, för idag när jag var på sjön med hundarna så bar äntligen skoterspåren för sparken.


 

Det innebar att jag kunde ta en ny betydligt längre tur med hundarna.

 

 

Snett över sjön gick spåren och försvann upp i den här skogen. Där var det åter för mjukt för sparken.

 

 

Skoteråkarna har många vägar att välja på, men jag vände och sparkade tillbaka.

 

Tillbakavägen var betydligt jobbigare, för nu hade jag rejäl motvind. Hundarna jagade efter skotrarna ett par gånger, så dom fick rejäl motion. Jag lät dom hållas, eftersom dom ändå vänder efter ca 100 m.



 

Nu har jag snart lyssnat färdigt på den här boken. Mycket intressant. Jag ska låna den i läsformat också.

 

Jag vet då vilken färg som jag domineras av, på gott och ont. Förstår också vilka färger mina närmaste styrs av, som sagt en väldigt intressant bok.


Av Kicki Fredlund - 18 mars 2018 09:32

Med tanke på att temperaturen i flera nätter varit närmare -20 grader, så är det en himla tur att graderna stiger så snabbt med solens hjälp.


Det var minus 16 när jag gick upp klockan 7 och redan nu, ett par timmar senare är det bara minus 2.


Igår blåste det visserligen ganska mkt när jag gick med hundarna på sjön.


 

Eftersom skaren i skoterspåren håller fint att gå i så knallade vi över sjön och upp i skogen på andra sidan.

 

 

Det är fler än jag som går här, så hundarna har en hel del att nosa på och undersöka.

 

 

Trots att kalhygget är så fult normalt, så blir det ett ganska vackert landskap i snö.


I bakgrunden skymtar Karttjärnsbacken, som tidigare (innan vi flyttat till Vikmanshyttan) var en aktiv skidbacke med både lift och servering.


Jag har gjort kubbar på morgonen, hade inte tillräckligt med mjölk för att baka bullar, men det står på tur vilken dag som helst.


På Tradera har jag auktioner som går ut idag, så det är bara att hålla tummarna att jag blir av med lite också.


Jag har en gammal jättefin engelsk matservis i ca 40 delar, som jag köpt på auktion för många år sen, men jag tvivlar på att det går att sälja hela servisen i ett stycke, den är ju jättetung, så nu funderar jag på att lägga ut den i delar.


 

Jag har provat att bjuda ut några assietter, som egentligen hör till kaffekopparna i samma servis. 


Av Kicki Fredlund - 17 mars 2018 10:08

Det var riktigt trevligt att Catta och hennes Tomas ville komma på en fika igår, trots att dom inte bor "nästgårds" precis.


Tur att jag hade mina små semmelbullar i frysen, så jag kunde göra oss varsin minisemla, men annars är det hög tid att baka igen.


 

Det blev ett par timmar med prat om gammalt och nytt. Alltid trevligt med uppdateringar när man inte ses så ofta.

 

 

Jag fick träffa deras nyförvärv, en Grosser münsterländer, en tikvalp som dom nyligen har varit till Finland och hämtat.

 

I morse var det det inte fullt så kallt som det varit de senaste mornarna, men -14 räcker mer än väl det också. Det tar ju sån sabla tid med snösmältningen även om det är sol på dan.


 

Nu är det dags för kloklippning. Triss på rygg i Berras knä medan jag klipper. Klorna växer som ogräs den här årstiden när dom inte slits nånting i snön.

Av Kicki Fredlund - 16 mars 2018 09:37

-17 igår och - 19 i morse. Tur att den goa solen gör sitt under dan.


 

I strålende sol och 2 minusgrader gick jag långpromenad på sjön i går.

 

   

Hittade ett skoterspår, som höll fint att gå i, men skaren på sidorna höll inte ens för hundarna.

 

 

Det måste varit värre för den som gick här tidigare när allt var blött och slaskigt, nu hade det frusit.

 

Idag har jag röjt lite på morgonen, vi väntar trevligt besök till 11-kaffet.



Av Kicki Fredlund - 14 mars 2018 16:28

Oj, så det har forsat vatten om vägarna och droppat från taken i årets första riktiga dagsmeja.


När vi kom tillbaka på e.m efter uträttade ärenden så var det + 15,6 grader på altanen.


 

Men cypressens ena gren hänger fortfarande tung av snö....


 och grenen åt andra hållet har frusit fast i hängrännans snö och is.

 

 

Nån minskning av snödjupet sågs inte heller, men soligt och fint var det.

 

 

Även på sjön var det soligt och fint.

 

Någon hade dessutom varit ute och plogat väg, som gick riktigt bra att gå i.

 

 

Jag hade hoppats att det skulle varit plogat över till andra sidan sjön, men tyvärr var det inte så och här fungerade det inte längre att gå i spåret. Bara blött och tungt.

Av Kicki Fredlund - 14 mars 2018 10:45

Vi var till Marianne i går e.m


 

Nu kan hon snart flytta in i det lilla huset. Goda vänner har ställt upp med möbler m.m

 

 

Marianne klättrar upp på bordet för att ta emot den lampan som jag hade med mig

 

 

Eltrådarna är kapade i taket så det måste fixas innan det går att koppla i lampan.

 

 

Dukat och klart i köket, bara väntar på kubbarna.

 

   

Vi trodde att Maya och Doris skulle bli glada att träffa varandra igen, men Maya var mest intresserad av att hälsa på Marianne och Doris undrade mest om jag hade nåt godis.


Idag är det ju onsdag och därmed inbokat att åka och handla i Hedemora. 


Solen skiner från klarblå himmel, det var -5 grader i morse, men nu är det -2.


När vi ska till stan ska jag samtidigt åka om hos Elga för hon behövde hjälp med datorn.

Av Kicki Fredlund - 13 mars 2018 10:55

Igår var det ett trevligt takdropp hela dagen. Den enda plusgraden håller i sig även idag.


Jag tog en annan väg med hundarna och sparken, för på sjön kunde man inte vara.


 

Den här vägen är ganska trafikfri, så jag vågade släppa hundarna sen jag passerat muséet och Erasteel. 

 

 

Maya är duktig på att gå åt sidan när hon ska göra ifrån sig, även om det är så mycket snö att hon knappt tar sig fram.

 

 

"Färdig!"

 

Idag har jag  gjort kubbar på morgonen, ska ta med dom till Marianne, för vi åker till Norberg i e.m


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards