Alla inlägg under februari 2018

Av Kicki Fredlund - 15 februari 2018 09:43

Jag visade ju bild på Skorpan som liten valp, när det pimpade "ludertäcket" var så stort att hon trillade omkull när jag provade det på henne.


Då hittade jag inte bilden som skulle visa henne som vuxen i samma täcke.


Men eftersom jag har letat andra bilder under ett längre tag så dök bilden upp.


Så nu kommer en jämförelse.


 

Tycker hon ser ut som en puppa. Skorpan 10 veckor.

 

 

Hon såg ju lite lidande ut, stackars Skorpan, här 6 år (hennes sista år).

 

Jag använder fortfarande täcket, nu på Triss, men bara i bilen om det är kallt.


Nu är det OS för hela slanten för många, men inte för mig. Kan naturligtvis inte undgå att höra vad som händer, såg t.om Kallas silver i morse.


Annars gör jag just ingenting. Jag tror det hör till den här månaden att jag är så oföretagsam.


Jag bakade iallafall kubbar och bullar igår, men vaniljhornen är slut så jag borde göra såna också.


På positiva sidan är att det ser ut som vi får sol, i.a.f en stund, och det är bara - 2 grader.

Av Kicki Fredlund - 13 februari 2018 16:15

Idag blev jag änltigen klar med Cissis fotobok. Som jag har letat foton i mer än en månad.


Nu är det bara att hoppas att den hinner komma innan vi åker.


Idag fick vi sällskap till fm-kaffet.


 

Det var Helena som kom till ett par trevliga timmars prat.

 

Bl.a hade hon aldrig fått klart för sig hur vi hamnade i Vikmanshyttan och då kom jag på alla otroliga mängder av ställen som vi åkte och tittade på under ett par somrar.


Först var det viktigt att det skulle finnas stallplats för ett par hästar, men sen släppte vi det.


Och tur var väl det, för vi skulle knappt haft ork för några hästar, speciellt som Berra blev sjuk.


Precis som jag, så går Helena och väntar på försenat löp, hon ska para en av sina labbetikar och jag ska ju para Pju, hon skulle börjat löpa månadsskiftet januari/februari. Hoppas att hon inte håller på sig lika länge som vid förra löpet.


Idag är det mildväder, så även igår. Det innebar att vattnet åter tränger upp genom smält snö på sjöisen, så det blev ingen lång promenad där, för jag ville inte bli blöt om fötterna. Det blev en sparktur runt kvarteret också för att det skulle bli tillräckligt för hundar. Nu sover dom som dom små grisar dom är..

Av Kicki Fredlund - 12 februari 2018 16:16

Jag brukar ju vänta till onsdag med att åka och handla i Hedemora, men idag hade jag flera paket att skicka, så jag behövde åka dit.


Då var det lika bra att handla på en gång. Det var inte så mycket som behövdes heller. Det vanliga mest, mjölk, fil, grönsaker.Men så var det extrapris på frysta kycklingdelar, lår och/eller ben för 20 kr/kg. Så bra att ha i frysen att ta till när matfantasin tryter.


Jag var tvungen att skotta snö innan vi kom iväg, det snöade ymnigt på morgonen, fortsatte även frampå dan och graderna steg från -2 till +2


Jag skickade iväg flera pussel, nu har jag ingenting ute på Tradera och inte tid att göra nya auktioner heller.


Flera timmar om dagen är jag sysselsatt med den fotobok som Cissi ska få i present.


Jag har ju "tappat bort" massor av bilder.


I morse satt jag i nästan två timmar uppe vid gamla datorn, där hittade jag bilder i mängder, men ganska dåligt organiserade, så det var ett elände att söka. Hittade även gamla minneskort som jag fick gå igenom.


Jag vet ju att Maya tuggade sönder ett minneskort för ett par år sen med massor av bilder på.


När jag letar bilder så där, så hamnar jag ju också i nostalgiträsket.


Kolla dom här från januari 2009. Jolly 5 år gammal och Skorpan ca 10 veckor.

   

Skorpan hade en banankartong som säng till en början, vem har sagt att inte även en boxer kan rymmas i den?

   

Här hade Jolly fortfarande sin vackra gula färg

 

 

Av Synnöve hade vi fått ett täcke, som var för stort till hennes mopsar, det var så stort att Skorpan trillade omkull när vi provade det.


Numera är det Triss som använder det ibland, vi kallar det hennes "ludertäcke" p.g.a mönstret och att det har ett glittrigt blingblingspänne på.


För att återgå till nutid, så åkte vi till Maria på Dala Hundhotell där Triss och Maya ska vara när vi åker till Göteborg. Dom fick plöja fram en stund i djupa snön (där fick jag aldrig fram nån kamera).


   

Däremot tog jag kort inne hos hönsen.


Konstigt att vi aldrig haft höns, trots att vi bodde så till i många år att vi hade kunnat ha det.


Hemkomna blev det repris på rotmos och fläsklägg, bara att värma på gårdagens rester.


 

Minisemla till kaffet efter det.

Av Kicki Fredlund - 11 februari 2018 17:27

Eftersom det var söndag och lämpligt väder idag för utomhusvistelser -3 grader, så misstänkte jag att det skulle vara gott om folk vid sjön, så jag tog en annan väg med hundarna.


 

Nere vid industriområdet är det ju däremot folktomt på helgen, så jag tog sparken dit.

 

 

 

Det blev lite marigt att ta sig igenom den där avspärrningen med sparken. Jag visste inte att det var avstängt där.

 

   

 

Över den nya bron gick jag för första gången. Dammen som blev tömd under bygget har inte mycket vatten nu heller.

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2018 17:53

Tur i oturen att Berra var dålig igår så vi inte kunde åka och köpa en ny TV.


I morse gjorde jag ett sista försök att sätta på den igen. Tadaa! Nu ville den minsann och vi kunde få se Susanne Kalla ta emot en guldmedalj, i vad det nu var. idrott är inte min grej, men skidor vet jag i.a.f att det var. 

Tillägg: Inte ens rätt namn på Kalla, så klart heter hon Charlotte.    


Sen har Berra suttit bänkad och V75 hoppar ju igång 14.30, så det vill till att han tagit sin promenad innan.


 

Jag tog sparken med hundarna ut på sjön. Bedrövligt dåligt underlag för det mesta.

 

 

Jag tog mig över till andra sidan

 

 

Hade hoppats att skoterspåren skulle hålla, det gjorde dom inte, men jag sköt på sparken uppför alla backar och hoppades på bättre underlag uppe på timmervägen.

 

 

Hundarna var som vanligt nöjda och glada och hittade saker att roa sig med, trots den djupa snön.

 

Tyvärr var skogsvägen oplogad när jag äntligen flåsat mig upp till den. Där fanns det lika dåligt bärande skoterspår, så det var bara att vända och ta sig hem igen samma väg över isen.


Puh! Jag flöt av svett när jag kom hem och axlarna och rygg värkte jävlar! Berra fick massera mina axlar med Voltaren gel. Hjälpte faktiskt lite.


Händerna skakade av trötthet, men även av hunger, så jag höll på att skära mig i fingrarana när jag skar grönsaker till salladen till maten.


Vilket gnäll, men jag håller mig nog till att promenera på sjön istället för att ta sparken nästa gång.


Skulle ha varit till Borlänge. Barnbarnsbarnet Novalie fyllde 2 år för en vecka sen och hennes pappa Tobias fyllde år i förrgår, men där var det kräksjuka, så det blev ingen biltur dít.

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2018 15:46

Det har gått hela 10 år sen jag hade min sista boxerkull.


Visst kan jag sakna att ha desa kullar ibland. Totalt blev det 9 kullar, utspridda under 41 år. 1967 -2008.


 

Nyfödda är dom här i K-kullen. Två finns inte mer, två har jag ingen kontakt med, tre st har fortfarande hälsan.

 

 

Den här bilden på Kash (Travarens Kash Pay) fick jag idag från husse Nils.


Av Kicki Fredlund - 9 februari 2018 10:50

Eftersom vädret hade slagit om till måttliga -4 igår, så fick hundarna följa med till Borlänge.


Med täcke på och sittandes i samma bur, så klarar som det fint.


Vår frissa är ju dessutom supersnabb och klipper Berra och mig på mindre än 30 min (tillsammans).


 

Vi passade på att äta ute, när det ändå var lunchtid. Kallopsen var dessvärre mest som köttsoppa, även om smaken var OK.

 

Vi åkte till Romme och S-O och fick kaffe på maten där.


 

Den här geten stod och glodde på oss när vi skulle svänga höger här till S-O. Den bodde visst i gården som syns bakom.

 

Sorgligt besked fick vi att Skorpans kullsyster Barbro hade fått sluta sina dagar p.g.a sjukdom. 

 

 

Barbro ung och frisk. Hon blev 9 år.


 

Jag bakade semmelbullar på fm idag, men de hade inte kallnat än när jag fick fikabesök.


Så Pia Brasar, som var den som kom på oväntat och trevligt besök, fick nöja sig med annat kaffebröd

Vi hade faktiskt inte träffats på länge, så det fanns mycket att ventilera.


Berra som har en skitdag idag fick aldrig träffa henne, för han låg till sängs.


Igår sa vår TV upp sig. Jag skulle titta på sista avsnittet av Gåsmamman, när bilden plötsligt bara var full av fladdrande pixlar och skrapande ljud.


Idag går den inte att sätta på över huvudtaget, så det blir att köpa en ny. Den har några år på nacken, var begagnad redan när vi köpte den för  7-8 år sen.

Av Kicki Fredlund - 8 februari 2018 10:15

Skönt att det inte är lika kallt längre.


Igår kom Marianne hit. Jag hade lite hundsaker som hon fick, som jag inte har användning för själv, kammar sax och klotång, klotänger har jag många, men kam och sax är ju inget dom här korthåriga hundarna behöver.


 

Marianne åt med oss. Det blev resterna på laxen som jag ugnsstekte häromdagen.


Idag ska vi åka in till Borlänge och klippa oss mitt på dan. Håret växer som ogräs och jag väntar in i det sista med att klippa mig varenda gång. När man är korthårig så behövs det ju ganska ofta.


Jag håller fortfarande på att leta foton till den fotobok som jag ska ge i present till dotra.


Jag kom på att en del av de foton som jag inte hittar, men jag vet att jag haft, försvann nog när Maya tuggade sönder ett minneskort med bilder för ett par är sen.   


Läste idag om att ett hus i Grådö brunnit ner till grunden igår. Ingen var hemma när det började brinna.

En god vän bodde där tidigare med sina hästar, men hade sålt gården för några år sedan.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards