Direktlänk till inlägg 25 januari 2018

Kontraster

Av Kicki Fredlund - 25 januari 2018 10:19

Här kan man tala om kontraster. +4,6 grader idag.


 

Igår morse såg det ut så här på altanen.

 

 

Idag ser det ut så här. De olika snölagren får mig att tänka på årsringarna på ett träd.

 

 

Igår var jag rädd att cypressen skulle gå av, den var utfläkt som ett paraply av den tunga snön.

 

 

Men idag har den rätat upp sig riktigt mycket.

 

 

Jag köpte en sen amaryllisknöl, när de reades ut efter jul. Nu blommar den och har ytterligare en stängel i knopp. Vem har sagt att det måste vara till jul dom ska blomma?

 

 

Soppa och grytor av diverse slag gillar jag, men gör inte så ofta. Men häromdagen blev det kylskåpsrensning och soppa enligt Kajsa Warg, man tager vad man haver. 

 

Några buljongtärningar i 1 l vatten, en burk krossade tomater, morötter, vitkål, gul lök, purjolök, paprika, kryddor. Sen en klick turkisk yoghurt i soppan och ett par ostmackor på hembakat bröd. Det enkla är gott nog.


 
 
Ingen bild

Lena Frick

25 januari 2018 12:33

Gott :)

Kicki Fredlund

26 januari 2018 09:14

Ja, även det enkla kan vara gott.

 
Ingrid

Ingrid

25 januari 2018 15:59

Vi hade ju inte så mycket snö, så här försvann alltihop. Till och med skotthögarna är borta.
Grytor är alltid gott tycker jag och ett utmärkt sätt att kylskåpsrensa.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

26 januari 2018 09:13

Bra att snön sjunker undan nu. Plusgrader här även idag. Vi får nog mer snö innan vintern är över. Vi är ju inte ens i februari.
Kram

 
Hillevi

Hillevi

25 januari 2018 16:19

Jag gör ofta grytor och sen hamnar resten i ett pajskal. Blir alltid olika men alltid gott. Så fint att amaryllisen ville blomma. De kan väl få finnas andra tider också.

Jistanes vad snö (igen) här har den mesta försvunnit, tack och lov.

Har (för säkert 1000:e gången)tittat på "Gubben i stugan". Så mycket min stuga fast med mindre lathet!

http://Gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

26 januari 2018 09:11

Jag brukar också göra paj på rester, men oftast när jag haft köttfärssås i nån form, som blivit över.
Det var inte mkt till snö du hade att visa upp på din blogg. Här är fortfarande alldeles för mycket, men ändå bra att det sjunker undan tills nästa omgång kommer, för det gör den ju.
Vem, vad är Gubben i stugan? Är det ett hus som du är sugen på? Vad är det som hindrar?

 
Skyttlat

Skyttlat

25 januari 2018 20:36

Oj så mycket snö Ni har! Här kom ju max 10 cm som har regnat bort igen. Men då stormar det ju istället, så man håller på att frysa ihjäl.
Tur att det inte är årsringar på snön! Haha!
Jag har haft så trevligt när jag läst Din hemsida. Så roligt att läsa Dina gamla dagböcker. Jag har aldrig varit någon dagboksskrivare, så det är väl därför som bloggen går så trögt? Men visst är det roligt att kunna gå tillbaka och se hur det var "förr".
Ha det så bra och kramar till Er båda! ♥

http://www.skyttlat.se

Kicki Fredlund

26 januari 2018 09:08

Ja fy attan, trots att det töar och har sjunkit undan mkt snö så är det ändå flera dm där den ligger orörd. Halt som fasen dessutom.
Jag har skrivit dagbok sen jag var 13 år, så det blev en naturlig fortsättning att göra det via en blogg.
Ju äldre man blir (och glömskare)så är det kul att gå tillbaka i tiden och läsa det gamla.
Kram tillbaka

 
paula

paula

29 januari 2018 08:55

Hej, jag som har storfamilj (ironin dryper) brukar koka soppgryta i min största kastrull som inte ens får plats i kylen. Vitkål brukar ofta ingå, sen varierar det, gärna några märgben för smaken, dem får självklart Blinka tugga på sen. På vintern är det så praktiskt att kastrullen får stå under bordet på altanen några dagar medan jag äter och äter. Det sista hamnar i frysen. Är nog kanske dags för ett storkok denna vecka igen. Ha en fin vecka, kram från pörtet

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

29 januari 2018 09:15

Jag kokar också så det räcker till flera måltider när man ändå håller på (vårt hushåll är ju dubbelt så stort som ditt), både när jag gör grytor, som ofta får koka flera timmar om det är kött i, och soppor, som nästan alltid blir "man tager vad man haver".
Ha en fin vecka du också med lagom väder.
Kram

 
Göteborgaren

Göteborgaren

29 januari 2018 12:51

Jösses vad snö! Så mycket har det nog inte snöat sammanlagt i Göteborg de senaste 5 åren. :-)

http://www.pogogo.se

Kicki Fredlund

30 januari 2018 14:24

Nä, det verkar som de där storstäderna Stockholm Göteborg och Malmö får klara sig utan snö för det mesta ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards