Alla inlägg den 24 januari 2018

Av Kicki Fredlund - 24 januari 2018 17:17

Idag har det slagit om rejält i vädret. Började med - 2 grader i morse, för att sen bli +2 grader och ett jäkla slaskande.


Dessvärre hade det kommit en onödig dm tung blötsnö under natten. Det var ingen hit att skotta framför garaget och gångarna till hundarna på framsidan.


Men det var idag det.


Igår när vi åkte till Norberg var det fortfarande  minus, även om det började snöa på hemvägen. Riktiga vintervägar har jag ingenting emot, men slaskiga saltstänkta möten av bilar är inte kul.


Berra var med till Marianne den här gången, han var ju dålig sist jag var där.


En katt till har Marianne fått tag i uppe vid branden, så nu har den också flyttat in i hennes tillfälliga boende.


  Hundarna verkade trivas fint i sitt nya boende.


 

Det var lite kul, och även trevligt att de kom till pass, att se Marianne i "mina" kläder.


Jumpern stickade jag för många herrans år sedan (80-talet eller nåt sånt), medan mina axlar fortfarande klarade att sticka och virka. Polojumpern under fick jag när jag arbetade på restaurang 1995 (har en till lika kvar hemma).  Även skorna som M hade på fötterna hade varit mina. Inte toffeln som hon hade i handen, den hade visst varit ute en vända med nån av hundarna, som tyckt att dom kunden låna den.


Så berättade hon stolt att hon bäddat rent i sängen med "mitt" påslakan. Ett påslakan som egentligen kom från min syster Anita när hon tömde sitt radhus i Bredäng och flyttade till lägenhet i Skarpnäck.


Jag har alltid tacksamt tagit emot sånt som andra inte längre behöver eller vill ha (fråga Stig-Ove och Kristina   ).


När man varit van att leva med minsta möjliga, så har man också lärt sig att tacksamt ta emot.


När barnen var små så var deras stående fråga "vem har vi ärvt den här av?" när dom fick "nya" kläder.



Av Kicki Fredlund - 24 januari 2018 10:27

Jag håller ju på att gå igenom gamla fotografier, både i album, lösa kort och såna som finns på filer i datorn.


Du milde tid vad många dom är!


Bl.a bilder hittade jag en del kort på katten Ozzy, som är värd en egen historia. 


Ozzy hittade jag i vår källare en morgon när jag var på väg ut i stallet för att ge hästarna mat. Vi hade ju ingång till källaren för vår andra katt Garfield, som ofta låg i källaren, som för övrigt var ett gammalt sommarkök.


Ozzy var en ung och otroligt trevlig kastrerad hankatt. Det visade sig att han egentligen bodde på samma väg som oss, bara några hundra meter bort.


När jag tog kontakt med ägaren så kom dom och hämtade honom, men nästa morgon låg han i vår källare igen, så fortsatte det nån vecka. Ägaren hämtade, men Ozzy kom tillbaka, till slut fick han stanna hos oss.


   

Men han förblev i källaren, ville inte komma upp i huset till hundarna.

 

Han följde oss i stallet och var otroligt duktig på att ta råttor, men han var också ivägen eftersom han var så social och sällskaplig. Kunde sätta sig på grepen på halmen medan man höll på att mocka, eller sätta sig i snöskyffeln och åka med när man skottade snö.


     

En gång hoppade han upp i vårt sovrumsfönster, snusade lite på Jolly och hoppade ut igen.

 

Ozzy och vår gamle Garfield höll sig lite ifrån varandra, men dom slogs inte utan accepterade varandra.


 

Men sista året, samma år som vi flyttade hit till Vikmanshyttan, så hade dom börjat att t.o.m sova ihop.

Ozzy var nu ca 5 år gammal och Garfield nästan 18.


Ozzy blev kvar hos en granne, medan Garfield fick sluta sina dagar när vi flyttade. Det hade varit ojust mot honom att flytta med hit bland alla katter som redan fanns här hos grannarna.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards