Direktlänk till inlägg 2 januari 2018

Tillägg på året som gått oktober - december

Av Kicki Fredlund - 2 januari 2018 09:34

Eftersom slutet försvann redan 1 oktober på min årsredovisning för 2017, så kommer här de sista månaderna.


Oktober

 

 

Den 1 oktober kom snygga Nalle (Travarens Nahar) på besök tillsammans med husse och matte , Kurre och Agneta.

 

 

Dom hade varit ute och rest i sin nya husbil och stannade till här på vägen hem till Stockholm.

 

 

Det var ju mycket skogen som gällde även den här månaden. Hundarna fick dagligen sitt lystmäte.

 

 

Vårt enda äppelträd hade inte speciellt myckt äpplen, men en och annan äppelkaka blev ändå gjord.

 

 

Emelie kom upp från Göteborg några dagar i början av månaden.

 

  

En av dagarna var hon med oss i skogen och plockade svamp. Det var en ganska regnig period, men vi klarade oss ganska bra mellan skurarna.

 

 

Trevliga besök fick vi av valpköpare. Familjen Reichard, som varit på jordenruntresa i flera månader, dom hade gärna kunnat få stanna här längre och berätta mer om sin resa. Vilket äventyr!

 

 

Maya och Nappe (Travarens Naglo) busade vilt, så det var svårt att få hejd på dom för att få en bild. Nappe var störst i kullen och är av den större modellen nu med.

 



 

Barnbarnsbarnet Novalie överöser Maya med pussar

 

 

Fler trevliga valpköpare på besök, nu var det Marie-Louise och Berndt från Gotland, de var hos dotter i Falun och passade även på att komma hit.

 

 

Majken (Travarens Nirvana Face) fick posera lite ute på vägen.

 

 

Naturligtvis har söndagsträffarna i spårskogen fortsatt.

 

 

Rekordår har det varit på trattkantareller, vi har plockat hur mycket som helst. Jag har annons ute på Blocket och har haft gott om köpare från hela landet.

 

 

Att koka syltade trattisar är väl ett måste, så gott till kött. 

 

     

Jag fick ju borrelia, trots att jag inte haft en aning om nåt fästingbett. Det blev en 10 dagars penicillinkur. Det tog många veckor innan den röda fläcken på benet var borta.

 

 

 

 November

 

Vi fortsatte att plocka svamp även en bit in i november, det fanns ju ingen snö, men när det började bli för kallt om fingrarna så åkte svamptorken ner i förrådet för den här säsongen

Ganska trist och mörk månad, som vanligt med november.

Födelsedagar hade Kerstin och Peter (den 6:e och den 9:e) Barnbarnet Ludwig blev myndig den 27/11

Cissi flyttade till ny lägenhet i Partille, Felix ser ut att bli kvar där nere. han fick lägenhet norr om Partille.


 

Jag bakade lussekatter, men hade inga russin, det fick gå ändå och bullarna räckte både över Lucia och till jul.

 

 

Ingen snö än.

 

 

Berra kunde vara ute och greja lite i trädgården när det inte var för kallt.

 

 

Triss får träffa ögonveterinär på Falu Djursjukhus. Då hade vi redan varit hos flera veterinärer innan, men jag ville att hennes öga skulle kollas ordentligt. Det var ett gammalt sår som såg läkt ut på ytan, men inte var det på djupet.

 

 

Till Joakim Elvings gård i Romme åkte vi en dag, sedan vi varit i Borlänge i ärenden. Ibland blir saknaden av hästar ganska stor, speciellt för Berra.

 

 

Skogspromenader blir det naturligtvis många.

 

 

Den 8:e fick vi kärt besök av Thomas, Nicklas och Noah. Nicklas och Noah åkte hem på kvällen, men Thomas stannade några dagar, för han hade tagit lite semester.

Han blev ju utan semester i somras, då han i stället hamnade på sjukhus efter att ha sågat sig illa i tummen.

 


 

Noah håller ett stadigt grepp om leksaken så ingen hund kan ta den. Det märks att han går på dagis, då får man passa så man inte blir av med leksakerna man har.

 

 

Medan Thomas ännu var kvar så bjöd jag hans kusin Regina och Jerker på sopplunch, det blev jägarsoppan på rödgul trumpetsvamp.

 

 

Samma dag som Thomas skulle åka tillbaka till Trollhättan kom Peter, som var i omgivningarna just den dan.

 

 

Något sent kom den första snön, för nu var vi framme vid 14 november. Inte var det mycket heller.

 

 

Det blev många besök i Falun med Triss öga, men nån skrapning behövdes inte, då ögat efter intensiv behandling, många gånger per dag, till slut blev bra.

 

 

Jag vet inte hur många gånger jag började tvätta fönster, men klar blev jag inte med alla ändå.

 

  

I slutet av månaden, den 29:e närmare bestämt kom det massor av snö, men vädret var mest milt och snön tung och blöt.

 

December

 

Så är jag då framme vid årets sista månad. Tiden går numera så rasande fort, att timmar, dagar veckor och månader bara rinner iväg. Jag vet inte om det är åldern som gör att man inte hinner, orkar eller vill göra så mycket som man gjorde när man var yngre.


En ovanligt mild vinter får man nog säga att det varit så här långt. Men det hinner ju ändra sig.

 

 

Vägen bakom dammen har varit avstängd hela månaden p.g.a bygge av en ny överfart, där bron rivits .

 

 

Triss får även fortsättningsvis smörjande droppar i sitt vänstra öga.

 

 

Den 8:e var det dags för brukshundklubbens årliga grötfest. Gunnel ser som vanligt till att alla trivs. Julklappen för året skulle börja på K (inga kakor eller karameller var tillåtna).

 

 

Nu blev man fundersam. Stort pådrag utanför vårt garage, polis, ambulanser, brandkår och andra räddningsfordon. Det visade sig vara ett falskalarm om misstänkt drunkningsolycka vid dammen eller om det var Vikmanshyttesjön, men där var ju fruset.

 

 

Jag gjorde allt för att skjuta på julstädningen. Började plocka med gamla tidningar i stället. Lämnade flera kassar till Erikshjälpen, då de sagt att det var OK att lämna in.

 

 

Plockade även fram en massa pussel, många la jag ut på Tradera. De flesta av dem blev även sålda. Den här årstiden är den rätta om man vill sälja pussel.

 

 

Till slut var det tillräckligt kallt så man vågade gå på sjön. Tyvärr varade det inte länge. för det milda vädret med grader runt 0 eller någon plusgrad har gjort att det mest blev blött och slaskigt på isen.

 

 

Till slut blev det ändå julstädat och pyntat. T.o.m plastgranen kom fram och blev klädd.

 

På julafton kom Thomas med familj, så vi var inte många och det blev en lugn jul.

Cissi med familj blev kvar i Partille och Göteborg. Hon fyller 50 i januari, så hon och Martin åker till Thailand i stället (men det blir fest också i februari).

 

  

På juldagen åkte vi till yngste sonen i Järbo. Det var ett riktigt skitväder ett tag, med regn och snöblandat regn.

Vägarna var glansis när vi åkte hem. Jag var tacksam att Thomas körde vår bil i mörkret

 

  

 Så klart var spelandet väldigt viktigt för Elvira.

 

 

Ännu viktigare tyckte Ville att det var, så han hade svårt att slita sig.

 

   

På annandagen kom Tobias, Erika och Novalie och åt lite julmat med oss. Erika hade arbetet hela helgen, hon är barnsköterska på neonatalavdelningen på BB i Falun.



 

Några veckor innan jul pajade vår diskmaskin. Den 28:e fick vi den reparerad. En kostnad som tillverkaren stod för, trots att garantin hade gått ut. Men den var bara två år gammal, så jag tycker nog att det var rätt att dom skulle ta den kostnaden.

 

  

Året slutar nästan lika snöfattigt som det började. Inte för att jag sörjer snön. Det är skönt att skona ryggen från skottning, huvudsaken är att det finns lite, för snön lyser ändå upp.

 

Nyårsafton tillbringades som alla andra dar. Jag höll på i flera timmar med den här återblicken, som ju sen gick på skit. Hoppas det fungerar bättre nu.

Firat nyår har vi inte gjort på många år. Men jag var vaken till 12-slaget och lyssnade på alla smällar. Hundarna är, tack o lov, helt oberörda så dom sov sig igenom knallarna

 

Nu blev den här återblicken uppdelad på två inlägg, detta andra dessutom på det nya året.

Ett år som jag hoppas ska bli till glädje för alla och envar.

 
 
Hillevi

Hillevi

2 januari 2018 14:11

Tack för en härlig tillbakablick! Tänk att det kan hända så mycket på ett år. Fransk bulldog har verkligen fått en stor plats i mitt hjärta genom dina skildringar.

Härliga barnbarn och barnbarnbarn på det. Tänk, åter slås jag över vilken Ilon Wiklandunge Novaline är! Haha, så härlig så och mycket Bullerbyn!

Det ska bli så roligt att följa
även året 2018

http://gyllensilver.wordpress.com.

Kicki Fredlund

3 januari 2018 09:41

Tack! Roligt att du gillar min blogg och mina hundar.
Kanske kan det bli nån liten fralla i huset tillsammans med långben?
Ja, Novalie är nog en sån unge på pricken. Enveten som få, kanske har hon ärvt nån bokstav av sin far, som redan som fyraåring fick sin diagnos måttlig DAMP.

 
Ingrid

Ingrid

2 januari 2018 17:09

Jag misstänkte att resten skulle kom så småningom. Det är verkligen härliga återblickar på hundar och barn av olika generationer.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

3 januari 2018 09:36

Det var då attan så marigt att få klart den återblicken, men nog är det ett visst nöje att se tillbaka.
Nu ska jag läsa din återblick från 2017.
Kram

 
paula

paula

3 januari 2018 18:06

Haha så datorn blev helt enkelt överbelastad av alla foton! O vilket jobb att reda ut! Men nu är det klart! Hur gick det med dina pussel, fick du många sålda? Jag blev alldeles förfärad före jul då jag gick in i leksaksaffären i Ludvika för att hitta något smått som jag kunde skicka som brev till barnbarnsbarnet. Vilka priser! Jag skulle bli ruinerad om jag hade barn som förväntade sig klappar...
Å andra sidan har jag ovanligt tufft nu efter både tandis o datastrul och kamerakrasch o veterinärkostnader men men, det kan bara bli bättre. Jag vill komma ikapp så jag kan göra nån liten resa i sommar. Få se hur det blir..
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

4 januari 2018 09:08

Ja den återblicken tog åtskilliga timmar att få till. Men tid är väl allt jag har, eller?
Jo, jag sålde massor av pussel, även om många gick billigt så blev det några hundralappar.
Jag har just fotat en ny omgång som jag ska lägga ut på Tradera idag. Rätta tiden att sälja pussel nu verkar det som.
Jag förstår att din ekonomi fått sig en ordentlig smäll av höstens alla utgifter.
Vi håller på att prata lite löst om vi skulle ta av traderapengarna (har 18.000 på det kontot) och resa utomlands nånstans. Men problemet är ju hundarna.
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 17 mars 09:58

Fy vilken onödig snö som kom igår. Det vräkte ner massor under nästan hela dagen, det kom mer än en dm.   Idag är det soligt och -7 grader.     Men så jäkla onödigt, dan innan var nästa all snö helt borta.   Har nyligen lagt klart ytte...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 18:47

Gabriella kom på f.m.-fika och vi fotade valparna, som blev tre veckor idag. Jag vägde dem också.     Småkillarna nr 1, 2 och 3       Nr 1, 1.085 g     Nr 2, 925g       Nr 3, 645g   Som synes stor variation i storl...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 09:48


Även om valpen nu får flaska var tredje timme i.s.f. varannan så är jag otroligt trött.   Vissa saker måste ändå göras. Igår gjorde jag kubbar och vaniljhorn på morgonen, sen åkte jag till Hedemora och handlade efter att vi f.m.-fikat.   Idag...

Av Kicki Fredlund - Lördag 9 mars 17:52

Nu går jag knappt på halv maskin ens. Tröttheten är enorm, orkar inte blogga, orkar inte hälsa på hos mina bloggvänner, men det ska väl bli bättre.     Paltkoma! Valparna är enkla att ha, äter och sover.   Men det känner på att flaskmata,...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 6 mars 16:40

Idag blev grabbarna i Q-kullen två veckor.   Jag fortsätter att gå som en zombie, trött som bara den av flaskmatandet.   Gabriella kom hit lagom till fm.-fika. Vi fotade valparna. Inte alls så enkelt som man kan tro, dom kan ju inte gå så vär...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards