Direktlänk till inlägg 13 november 2017

Sista dan med penicillin. Borrelia, bältros och 1177

Av Kicki Fredlund - 13 november 2017 09:37

Igår tog jag de två sista tabletterna mot borrelian.


 

Fläcken har nu bleknat ner och det röda är borta utom vid själva bettet.


I fredags natt fick Berra bältros (igen!) nu på ett nytt ställe på kroppen.


Jag tänkte genast, att här ska medicinering sättas in omgående så det inte blir för sent igen. Så genast på lördag morgon fick ha ta de första.


Eftersom han redan tar Aciklovir förebyggande mot bältros (till vilken nytta kan man undra), så ökade jag upp den dosen till det man ska ta under 7 dagar när man får bältros.


Men styrkan på tabletterna han har är 200 mg och det ska vara 800 mg 5 ggr om dagen när man sätter in det mot bältros.


140 tabletter på en vecka alltså, så många fanns inte hemma och sista receptet var nyligen uttaget, så jag ringde 1177 för att få hjälp. Lördag var det ju dessutom, apoteket skulle snart stänga och det helgöppna finns i Borlänge.



"Åk till akuten i Avesta" var allt hon hade att erbjuda, inte att få en läkare att skriva ut recept på den rätta styrkan.


Men vi kunde ju inte bege oss till Avesta, våra lunchgäster skulle ju komma om en liten stund.


Till slut skulle hon se till att dom ringde från Akuten i Avesta till oss.


Inte fan ringde dom!


Nu idag har jag pratat med en sköterska på VC och en läkare ska ringa strax före 12. Han får väl förnya receptet på 200 mg om han inte vill ge den rätta dosen utan att Berra ska behöva komma dit.


Men det positiva i det hela är bältrossmärtan i sidan har släppt idag, så medicineringen har hjälpt, men den ska ju fortsätta att tas så det blir 7 dagar.


Dessvärre är smärtan av hans andra bältros, på ryggen och under ena armen fortfarande kvar. Det är två år nu, som han haft den (det är två år sen jag fick min bröstcancerdiagnos).


Är det inte det ena så är det det andra.. sa flickan som blödde näsblod.


 
 
Ingrid

Ingrid

13 november 2017 14:54

Fy så jobbigt det låter för Berra, men tur i oturen att han hade tabletter att starta med i alla fall. Hoppas det ordnar sig med medicinen.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

13 november 2017 18:19

Den här senaste bältrosen verkar ha försvunnit redan, men den gamla smärtar än.
Han har hämtat ut den rätta styrkan idag, utan problem via telefon.....
Kram

 
paula

paula

13 november 2017 15:39

Alltså kan du begripa varför man ska vara så stelbent inom vården??? Det är lögn att det skulle kunna fungera genom att ringa och prata med någon. Hoppas nu att inte Berra drabbas värre bara för att han inte fick starkare medicin i tid. Själv har jag fortfarande så ont att jag går på Diklofenak var åttonde timme. Är i valet o kvalet om tandis imorgon, vet inte om jag ens kan ta mig upp på bussen...o så är det dessutom beställningsbuss, så jag måste bestämma mig idag. Ger upp snart
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

13 november 2017 18:16

Läkaren som ringde tillbaka från VC idag hade inga problem med att skriva ut per telefon den medicin som Berra skulle ha.
Berra har fått rätt dos från början, men det blev ju så många tabletter. 20 st om dan isf 5 st.

Men du har det då för jäkligt nu med smärtan, otroligt att du ska behöva vänta i veckor på röntgen.
Jag förstår om du tvekar med morgondagens resa.
Kram

 
Ingen bild

Herr Nilssons Fru

13 november 2017 19:23

Uch o fy, vilken otur ni har, hoppas allt ordnar till sig för er o att sjukdomar och annat elände ger sig av all världens väg.
Kramiz

Kicki Fredlund

14 november 2017 18:12

Tack, men det är väl så här livet är.
Vad glad jag blir att du fortfarande tittar in på min blogg.
Jag saknar din.
Kramiz

 
Ingen bild

Yvonne

14 november 2017 10:52

Nu har det varit mycket åt er! Vilken tur att ni hade tabletter hemma.

Kicki Fredlund

14 november 2017 18:10

Du vet hur det är, en otur kommer sällan ensam.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards