Alla inlägg under oktober 2017

Av Kicki Fredlund - 22 oktober 2017 09:05

Trots att gårdagens morgon var kylig med minusgrader, så blev det bättre fram på dan, så det blev en dust med trädgården, så länge kroppen höll.


Tömde krukor och tog reda på dahliaknölarna. Krukorna tunga som bly, tur att skottkärran finns att köra ner dom till landet med.


   

Trots att det finns en hel del äpplen kvar på träden, så ligger nog ändå de flesta som fallfrukt i de okrattade löven.

 

Jag plockade in en del. Gjorde äppelkaka i långpannan. Får göra fler, bra att ha i frysen och enkelt tina om det kommer fikagäster.


Fikagäster fick vi faktiskt senare på e.m., men då var kakan fortfarande i ugnen.


Det var eventuella valpspekulanter, familj på fyra personer. Bra med folk som kollar noga innan köp. Intresserade av fralla, men hade aldrig träffat någon och undrade om dom fick komma och träffa mina två. Dom hade dessutom åkt ganska långt för detta.


 

Fortfarande massor kvar att göra som synes.

 

 

Årets sista blommor hamnade i en liten vas.


 

Så här sura kan dom se ut när jag förvisat dom till hundsängen, men jag ville ha dom ur vägen en stund.

 

 

Berra fick ta kort på min vad. Jag ser det inte själv där på baksidan. Det mörka ovanför är bara skugga.

 

Nu är det dags att fixa fikakorgen och åka och spåra. Det är tyvärr bara +3,5 grader, hoppas det blir iaf lite varmare.

Av Kicki Fredlund - 21 oktober 2017 09:46

Rubriken verkar kanske värre än det var.


Men jag är lite orolig för Triss ena öga. Jag var ju till veterinär för nån månad sen, men det fanns inget sår på hornhinnan, som vad det jag trodde då.


Hon är så röd på ögonvitan, speciellt när hon blir upprörd. Det blev hon lindrigt sagt igår i väntrummet hos Sören. Det satt en gammal döv beagle där, som inte brydde sig ett dugg.


Jag såg det här med ögat för första gången när vi var i Gustafs och träffade Chicco (boxern som hon inte alls älskade).


Jag tycker det ögat buktar ut något, speciellt när hon ansträngt sig.


Sören har inte möjlighet att mäta ögontryck, så nu ska jag beställa tid hos ögonspecielist.


Jag hade tid hos Sören 13.40, men som oftast var han sen.


Själv hade jag tid kl 15 på Vårdcentralen.


Under väntetiden åt vi skräpmat på Lappens, nåt som Berra fick ångra för han blev så illamående att han gick i och la sig när vi kom hem.


 Jag har fått ett bett för ett tag sen på baksidan av ena vaden. Eftersom jag är stel som ett kylskåp så hade jag inte sett att det blivit ett ganska stort runt fält som var illrött.


Så jag ringde faktiskt till Vårdcentralen på morgonen och fick en läkartid samma dag.


Men mitt största problem är att jag har sån klåda på kroppen, värst morgon och kväll, jag vet att jag har väldigt torr hy och är kontaktallergisk mot vissa material.


Jag fick en snabbverkande dos av kortison medan jag var kvar på VC. Läkaren fick springa runt i 10 minuter innan han hittade en sköterska. Jag tror aldrig jag sett så lite folk och sånt lugn där tidigare.


Det var t.o.m så jag kom in före utsatt tid.


Det blev en tur till napoteket, där jag fick köpa ut mjukgörande kräm, att smörja in hela kroppen morgon och kväll. Puh! Morgon går väl an, då brukar jag ändå smörja mig efter duschen. Men på kvällen vill jag ju inte gå till sängs och känna mig kladdig.


Fick även ut antihistamintabetter. "Ta två på kvällen så får du sova" sa farbror doktorn. Men inte sov jag bättre, tvärt om jag mådde illa när jag gick upp mitt i natten för att pinka. 


Men i morse var jag trött som satan och hade gärna sovit längre när hundarna ville ut kl 7.


Igår, efter Hedemoravändan, så fick hundarna nöja sig med promenad nere vid sjön hemmavid.


 

Så olika det är på hur björkarna fäller sina löv, vissa är ju helt kala nu, medan andra har mkt kvar.

 

 

Det var många skuggor som speglade vattnet i motljuset. Solen var faktiskt uppe ett tag.

 

Idag ska jag försöka ta en dust med trädgården, men det var - 2 i morse, så jag avvaktar lite, åtminstånde till efter f.m.-fikat


Av Kicki Fredlund - 20 oktober 2017 11:00

Idag kokar jag syltade trattisar. Receptet kommer här. Jättegott till kötträtter.


 


5 l trattkantareller, förväll dom i eget spad tills det bara återstår en aning vätska, häll ev. av när det blivit för mkt vätska, så går det fortare.


Koka upp en lag:

1 l vatten

2,5 dl ättikssprit (12%)

1 kg strösocker

½ tsk nejlikor (jag knyter in dom i en tygbit för att kunna ta bort den sen)


Häll lagen över svampen


Koka 2 timmar eller mer tills det är en lagom simmig konstistent, inte för blöt, men inte helt torrt.

Häll upp på varma burkar



Av Kicki Fredlund - 20 oktober 2017 10:48

Nu har vi haft nattfrost i två nätter.


I morse var det fortfarande -1,5. Dessutom är det grått och disigt, så vädret inbjuder inte alls till att gå ut och rensa vidare i trädgården.


Nu gäller det ju att få upp och rädda dahliaknölarna till nästa år.


Igår var Berra till VC för provtagning, så vi tog skogspromenaden i skogen utanför Hedemora i stället för hemikring.


Det var iskallt om fingrarna att plocka trattisar, så det blev bara 1,5 korg.


Jag behövde 5 liter för egen del (som inte skulle torkas), för att göra syltade trattkanatreller.


 

Jag har visserligen enstaka burkar kvar från tidigare år.

 

   

Triss sprang som en tok fram och tilbaka gång på gång precis som hon brukar när hon kommer ur bilen.

 

 

Maya är mer intresserad av att kolla omgivningen.


Av Kicki Fredlund - 18 oktober 2017 18:39

Idag blev det ingen svamptur. Vi åkte till Hedemora handlade efter f.m.-fikat, som vi brukar på onsdagarna.


När vi kom hem med matvarorna och skulle åka till skogen med hundarna, så kom rörmokaren, som skulle byta blandaren till badkaren. Det var bara det att den inte passade, så han kommer tillbaka nästa vecka.


Det gjorde att vi kom iväg ganska sent till skogen. Vi nöjde oss med att åka och promenera i Tjärnan, hade väl hoppats att hitta nån Karl-Johan där, men i övrigt skulle vi inte plocka nån svamp.


 

 

Ingen svamp, men leta godis i mossan går ju också bra.

 

I morse var det ganska kyligt, bara +1,5 grader, men solen som sken mest hela dagen, gjorde att det i alla fall kom upp i ca 10 grader på dan.


Igår var det ändå svampplockning, som vanligt.


   

Jag hamnade i ett stim av trattisar, jättestora var dom dessutom. (Mobilen ger helt felaktiga färger).

 

 

Tog kort på en av de största jag sett.

 

 

Undrar om det här är en mutation. Svampen är helt fräsch, men nästan svart med vit veckad kant.

 

Av Kicki Fredlund - 17 oktober 2017 11:07

Jag kan inte låta bli att filma den här knäppa hunden.


Triss som springer sina vändor så att det killar under tassarna, eller vad det nu är.


Tappar benen så hon ser helt sjuk ut, men det är absolut inga fel på henne.


Maya är alltid sur på Triss när hon kommer ur bilen, låter ganska illa som man hör om ljudet är på.


Orsaken till det vet jag inte, för dom är ju världens vänner annars.



 

Av Kicki Fredlund - 17 oktober 2017 10:23

Det blev ingen sovmorgon för rörmokaren som skulle fixa vattnet i badrummet kom redan halv 8.


Igår fortsatte det fina vädret hela dan, vi hade faktiskt 17 grader på e.m. 


Men idag regnar det, igen!


 

Det blev en skön svamptur i skogen, nu när man inte heller behövde tänka på älgjakten.

 

   

Hundarna fick leta godis, bättre det än att dom äter för mycket svamp.

 

 

Maya kollar vad rörmokaren har för sig. Tratten beror på att hon slickar lite väl mkt på tassarna på mornarna.

 

Efter skogen igår, så blev det faktiskt lite rensning i trädgården. Jag tömde krukorna på altanen.


Tog även upp de sista potatisarna, som vanligt hade rådjuren ätet upp blasten på rödbetorna, så där blev vi utan.

Av Kicki Fredlund - 16 oktober 2017 09:44

Måndag igen, veckorna går så fort så man fattar inte att vi redan är i mitten av oktober.


Idag är vädret riktig indiansommar. Det var nästan 14 grader varmt kl 7 i morse, (till skillnad mot gårdagens +4 på morgonen).


Nu ska väl jägarna ha lämnat skogen, så man vågar sig ut igen. Men nu får man passa sig för blåsten i stället. Det är riktiga stormvindar som drar förbi och jag hörde på radion i morse om träd som blåst omkull över väg.


Igår var det som vanligt dags för söndagsspår. Jag hade onödigt ont i höften, men det gick ändå skapligt att gå. Jag har börjat ta glucosaminet igen (tog ju bort all värkmedicin när jag började med Flexa Plus), ska fylla på med fler när kroppen vant sig vid den nya.


 

Vi var ovanligt många som kom och spårade. Kul när det även dyker upp helt nya.

 

Maya gick som på räls i sitt spår, men det var ett lätt spår utan marigheter, som nedgrävda pinnar och spår uppe på stenar och nere i gropar (så ser dom ut när Ylwa lagt spåren)

 

   

Igår klippte jag ner min blomsterlönn, trots att den blommade, men den hade rännt iväg så den böjde sig uppe i taket.

 

   

När vi inte är i skogen, eller när dom sover, så är det full fart på lek och bus. Oftast är det Triss som drar igång Maya i leken.

 

Nu är frågan om jag ska börja i trädgården och höströja idag, eller om det blir skogen först. 


Äh, trädgården finns kvar, jag kan börja i eftermiddag sen vi varit i skogen. Alltså, dags att fixa en fikakorg     

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards