Direktlänk till inlägg 8 oktober 2017

Helgen som gått

Av Kicki Fredlund - 8 oktober 2017 18:43

Emelie kom ju i torsdags kväll. Fredagen var inbokad för svampplockning.


Vi hade inte nån större tur med vädret, för det kom några skurar men de flesta var korta och regnkläder fanns med.


Emelie tog kort på sin morfar och moemor när vi fikade. 

 

Och jag kort på Emelie och hennes morfar.

 

 

50 liter trattisar blev resultatet, även lite lingon till Emelie.

 

 

På kvällen satt Emelie och Berra och rensade svamp, medan jag fixade maten. Det blev lax i ugnen, med kall dillsås till (gräddfil och majonäs).

 

Igår lördag, åkte Emelie till Borlänge direkt efter frukost för att träffa sin pappa, farmor och farfar och i Säter hann hon även med att gratta Gunlög (hennes f.d "plastfarmor" kan man nog kalla henne).


Jag hade den osedvanigt dåliga tajmingen att få kolik av värsta sorten redan strax efter kl 9 på morgonen. 


Berra fick sitta på en stol inne på toan och stötta mitt huvud i nästan en timme. Jag svimmade 2-3 gånger p.g.a smärtan under den tiden.


Vi väntade ju fikagäster från Stockholm efter lunchtid, så det var lite nervöst om jag skulle vara på benen igen till dess.


Inte mådde jag så bra, men jag slapp i allafall uppsöka toan igen efter kl 14.

 

   

Vid halv tvåtiden kom Jocke och Carro med sina tre pojkar och Triss' son Nappe (från min senaste kull).

 

 

Maya fick mycet mys av Maximilliam.

 

 

Medan Julius (1,5 år) var mer intresserad av Mayas leksaker.

 

 

På den här bilden är det bara storasyster Maya och Nappe, men Triss uppförde sig riktigt bra, så hon var också med för det mesta. Men det var oerhört svårt att få dom att stanna upp ett ögonblick.

 

 

När familjen Reichard åkt, så kom Emelie tillbaka och hade sin bror Tobias och svägerska Erika med sig.

 

 

Barnbarnsbarnet Novalie var också med, men inte hennes äldre syskon (som var hos sin pappa över helgen).

 

     

Maya blev överöst av pussar.

 

Jag hade som tur var kokat så mycket potatis till köttgrytan som jag lagat till tidigare under dan, så dom kunde få mat i.s.f fika, som dom redan druckit mest hela dan.


 

När dom skulle åka hem så var Novalie borta. Erika hittade henne tillsammans med Triss i hundsängen i köket.

 

Idag söndag, har det åter varit regnskurar. Dessutom kyligt med ynka tre plusgrader på morgonen.


Båda hundarna tog rejäl sovmorgon dom var rätt trötta efter gårdagens alla intryck och alla människor som var här.


Emelie körde hem till Göteborg ganska snart efter frukost.


Berra och jag åkte till spårskogen med hundarna och träffade spårgänget, dom som nu var där i det dåliga vädret.


Maya var åter hur duktig som helst i spåret, nu har hon inte längre några svårigheter att gå igång efer funnen apportpinne.


Jag fick några Karl-Johan med hem, som jag hittade i spåren.


Vi åkte också till närskogen hemma, för att hundarna skulle få springa lite mer. Plockade så klart lite trattisar samtidigt.


Agneta och Kurre har varit i Sundsvall igår och idag på utställning med Nalle (Travarens Nahar).


Nalle fortsätter att skörda framgångar i ringen. Vann championklassen igår och blev sen tvåa bästa hane med reserv-CACIB


Idag blev han 2:a i chkl och 4:a bästa hane.   

 

 
 
paula

paula

8 oktober 2017 20:25

Hej, här var det full rulle! Men kära du, finns det verkligen inget du kan ta som hjälper mot dina magsmärtor? Det låter oerhört jobbigt att ha det sådär. Vad säger doktorerna? Du måste väl ha pratat och frågat dem genom åren, det är ju inget nytt med ditt problem! Och vad är det som förorsakar smärtorna, kommer de när och hur som helst eller finns det ett mönster?? En trevlig helg i övrigt...
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

9 oktober 2017 09:44

Jag har aldrig sökt för dessa kolikattacker. Det är så sällan jag har dem nu för tiden. Värre var det förr, då kunde jag få det stup i kvarten om jag t.ex ätit av viss svamp (citrongul slemskivling t.ex därför plockar jag inte dom alls), grillad mat, lök m.m
Då tog jag minifom förebyggande, men det var länge sen.
Nu för tiden ser jag inget mönster, möjligen bakpulver, för jag får ofta ont i magen av sockerkaka, men inte som gårdagens pärs.
Kramen

 
Ingen bild

Agneta

8 oktober 2017 21:34

Kul att se brorsan! Världen är bra liten. Igår träffade vi ett par taxägare (mor och dotter) på utställningen i Sundsvall och mötte dem återigen under promenad till campingen på eftermiddagen Det visade sig att modern (jag fick inget namm) varit stalltjej hos Berra. Då var hon setterägare och 14 år.

Kicki Fredlund

9 oktober 2017 09:38

Det var Charlotta "Lotta" Hell som jobbat åt oss i stallet hemma i Arkhyttan. Men jag trodde hon bara hade två söner. Kanske var det en systerdotter som var med. Lottas mamma och jag umgicks flitigt på 80-talet.
Ja, världen är liten. Jag misstänker att hon frågade var Nalle kom ifrån och att ni där hittade sambanden.

 
paula

paula

9 oktober 2017 23:13

Jag är jätteledsen över att halva dagen gått till ingen nytta, men jag är nu skapt sån...Men synd, nä, det är något helt annat o mycket roligare!
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

10 oktober 2017 09:14

Hihi, tänk om alla vore lika. Trist skulle det vara.
Jag jobbar fortfarande på att kunna ta en "riktig" sovmorgon.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 17 mars 09:58

Fy vilken onödig snö som kom igår. Det vräkte ner massor under nästan hela dagen, det kom mer än en dm.   Idag är det soligt och -7 grader.     Men så jäkla onödigt, dan innan var nästa all snö helt borta.   Har nyligen lagt klart ytte...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 18:47

Gabriella kom på f.m.-fika och vi fotade valparna, som blev tre veckor idag. Jag vägde dem också.     Småkillarna nr 1, 2 och 3       Nr 1, 1.085 g     Nr 2, 925g       Nr 3, 645g   Som synes stor variation i storl...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 09:48


Även om valpen nu får flaska var tredje timme i.s.f. varannan så är jag otroligt trött.   Vissa saker måste ändå göras. Igår gjorde jag kubbar och vaniljhorn på morgonen, sen åkte jag till Hedemora och handlade efter att vi f.m.-fikat.   Idag...

Av Kicki Fredlund - Lördag 9 mars 17:52

Nu går jag knappt på halv maskin ens. Tröttheten är enorm, orkar inte blogga, orkar inte hälsa på hos mina bloggvänner, men det ska väl bli bättre.     Paltkoma! Valparna är enkla att ha, äter och sover.   Men det känner på att flaskmata,...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 6 mars 16:40

Idag blev grabbarna i Q-kullen två veckor.   Jag fortsätter att gå som en zombie, trött som bara den av flaskmatandet.   Gabriella kom hit lagom till fm.-fika. Vi fotade valparna. Inte alls så enkelt som man kan tro, dom kan ju inte gå så vär...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards