Alla inlägg den 7 augusti 2017

Av Kicki Fredlund - 7 augusti 2017 19:44

Det blev tvärt om, tittade efter blåbär, men det var förgäves, fick ihop 1dl! Räcker till filen i morgon bitti, men sen får jag nog ta mig till bättre skogar. Men plockade däremot kantareller i mängder.

 

   

Hundarna som vanligt lyckliga att vara med, men varmt var det och fuktigt i luften efter allt regn.

 

Trots att jag plockat på den här fläcken tre gånger tidigare, så hade småttingarna vuxit på sig och nya kommit upp.

 


 

Så här såg våra korgar ut när vi kom hem. Jag lovar att Berra hade betydligt mer jobb att rensa svampen i sin korg, än vad jag hade i min. 11 liter blev det totalt.

 

Nu har jag plockat fram svamptorken, för jag vill helst inte frysa ner dom, har mer än tillräckligt med svamp i frysen från förra året. Hoppas istället att nån vill köpa dom torkade.


 

Vi fick påhälsning av Roland på e.m Maya passar på att ta plats i min stol när jag gick därifrån.

 

 

För knappt två månader sen, så trodde jag knappt att det skulle hinna bli några blommor här.

 

 

Men idag ser det faktiskt ut så här.


Av Kicki Fredlund - 7 augusti 2017 08:48

Under helgen har det varit utställning både i Svenstavik och på Gotland.


I Svenstavik på lördagen tog Nalle (Travarens Nahar) sitt tredje cert och blev därmed champion!

 

Bilden på Nalle är Agnetas


Så stolt och glad är jag, har nu en champion i varje kull i de tre kullar jag haft.


I Visby var det utställning både lördag och söndag. Majken (Travarens Nirvana Face) fick exelent på lördagen, medan Pew (Travarens Next Time) fick nöja sig med vg.


På söndagen fick båda exelent med ck och Pew blev 2:a bästa tik och Majken 3:a

 

Marie-Louise skickade bilden på Majken, så jag tror att det är ok att använd den här.

 

 

Kullsystrarna Pew och Majken, även här har jag fått bilden av Marie-Louise.

    

Vi, som inte var på nån utställning, trotsade regnet som hotade från alla håll och åkte till skogen och spårade igår.


Till en början var det uppehåll, men sen började det regna lagom när hundarna skulle gå sina spår. 


Jag följde med på allas spår 3 st, det är så intressant att se hur hunden (och för all del även föraren) löser uppgiften. 


Det innebar att Maya, som gick sist, fick ett spår som legat i dryga två timmar, även med en rejäl regnskur över.


Det var Jocke som lagt det, spåret i sig var inga konstigheter med längd och vinklar, men det som imponerade (även på dom som följde Maya i spåret), var hur säker hon är på att hitta apporterna även om hon ibland först passerar dom.


Hon backar och letar envetet tills hon hittar den. Den har gången var det vanliga skogspinnar som Jocke och Anna samlat på sig ett lager av, dom var markerade med lite rött för att vi människor skulle se att det var rätt pinne som togs. Ibland nedgrävd under mossa, en pinne låg nedstucken i riset bland hundratals likadana pinnar.


Det Maya fortfarande har lite svårt för, är att komma igång, både i spårstarten och efter funnen apport.


Jag skulle vilja ha henne lite mer på!


Det blev inga blåbär plockade p.g.a regnet, men kantareller blir det alltid några, man hittar ju medan man lägger spår och när man går med hundarna. Kantarellerna poppar upp i ganska riklig mängd nu.


Trots att det regnade den ena skuren efter den andra, visserligen lokala, men ändå, så tömde jag bara 6 mm ur regnmätaren idag.


Nån lust att laga mat hade jag inte alls när vi kom hem.


 

Det fick bli sallad till stekta kantareller (nu äter vi kantareller dagligen som tillbehör till det mesta)


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards