Direktlänk till inlägg 30 juli 2017

Spårsöndag. Som det regnade!

Av Kicki Fredlund - 30 juli 2017 18:13

Som det regnade när jag åkte till skogen för att spåra. Det fullständigt vräkte ner, hade även regnat inatt.


Men så himla tursamt så slutade det regnaca 200m innan jag var framme i kogen.


Kerstin hade redan gått ut sitt spår i spöregnet, hon trodde inte att några fler skulle komma.


Men vi var flera stycken, förutom Kerstin och jag var även Ylwa, Angelika och Elvy på plats.


Det kom inte en droppe regn mer, men sjöblött var det i skogen, så byxbenen var blöta upp till knäna så det slafsade. Däremot var det tryckande hett, som om det skulle bli åska.


Ylwa hade lagt Mayas spår, inte så långt den här gången, men med många pinnar, 8-9 st. Maya missade den första, men de övriga tog hon. Det är inte så enkelt för hunden när Ylwa lagt sina pinnar.

Dels är pinnarna små naturpinnar och de ligger oftast nedstuckna i mossan.


 

Ca 7 cm långa och 1,5 cm i diameter, dessutom numrerade, så man vet vilka som ev. har missats.


Ylwas pinnar kommer från deras äppelträd, tror jag det var den här gången. Maya gillade dom och ville och ville gärna tugga på dom (men det får man ju inte).


Efter spårningen gick jag och plockade lite blåbär, det är så frustrerande att det är så ont om dom. Idag fick jag ihop en halv bärplockare, det räcker att ha på filen några mornar.


 

Hundarna varierade med att springa som tokar, när dom inte konkurerade om mina blåbär....


 

eller pustade ut i den blöta mossan. Maya är inte så tagen, hon klarar värmen bättre än Triss.

 

Jag tömde regnmätaren på 10 mm när jag kom hem. Välbehövliga droppar.

 
 
Ingen bild

Hillevi

30 juli 2017 20:04

Att ni orkade spåra efter igår! Och det i tryckande (åsk)hetta. Drypande skog är inte heller den behagligaste.
Maya skötte sig med den äran och sen under bärjakten ser hon pigg ut medan Triss flinar lite utmattat! Tur att de har sin vattenbalja hemma.

Hoppas att ni är friska båda två igen.

Kicki Fredlund

31 juli 2017 11:47

Vadå orkade? Lördagen var ju lugn, så när som på magen då, men den var ju OK på söndan.
Ja, det är ganska stor skillnad på vad Maya respektive Triss klarar av värme. Nån vattenbalja blev det inte, dumma matten hade inte fyllt den med fräscht vatten.
Kolik är jävligt, men man vet ju att det är bra när timmarna av smärta är över.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards