Alla inlägg den 30 juli 2017

Av Kicki Fredlund - 30 juli 2017 18:13

Som det regnade när jag åkte till skogen för att spåra. Det fullständigt vräkte ner, hade även regnat inatt.


Men så himla tursamt så slutade det regnaca 200m innan jag var framme i kogen.


Kerstin hade redan gått ut sitt spår i spöregnet, hon trodde inte att några fler skulle komma.


Men vi var flera stycken, förutom Kerstin och jag var även Ylwa, Angelika och Elvy på plats.


Det kom inte en droppe regn mer, men sjöblött var det i skogen, så byxbenen var blöta upp till knäna så det slafsade. Däremot var det tryckande hett, som om det skulle bli åska.


Ylwa hade lagt Mayas spår, inte så långt den här gången, men med många pinnar, 8-9 st. Maya missade den första, men de övriga tog hon. Det är inte så enkelt för hunden när Ylwa lagt sina pinnar.

Dels är pinnarna små naturpinnar och de ligger oftast nedstuckna i mossan.


 

Ca 7 cm långa och 1,5 cm i diameter, dessutom numrerade, så man vet vilka som ev. har missats.


Ylwas pinnar kommer från deras äppelträd, tror jag det var den här gången. Maya gillade dom och ville och ville gärna tugga på dom (men det får man ju inte).


Efter spårningen gick jag och plockade lite blåbär, det är så frustrerande att det är så ont om dom. Idag fick jag ihop en halv bärplockare, det räcker att ha på filen några mornar.


 

Hundarna varierade med att springa som tokar, när dom inte konkurerade om mina blåbär....


 

eller pustade ut i den blöta mossan. Maya är inte så tagen, hon klarar värmen bättre än Triss.

 

Jag tömde regnmätaren på 10 mm när jag kom hem. Välbehövliga droppar.

Av Kicki Fredlund - 30 juli 2017 08:46

Igår åkte vi till Nyberget där det skulle vara bakluckeloppis. Jag hade fått reda på det kvällen innan, så jag packade ihop några kartonger med prylar.


Just igår var det många byloppisar igång i Säter och Stora Skedvi, så jag tänkte att folk kanske åker runt på alla. Det var skyltat till både höger och vänster in på gårdarna utefter vägen.


Men döm om min förvåning när det inte fanns en enda skylt att det var loppis i Nyberget. Hur sjutton skulle då folk veta att de skulle åka 6 km grusväg från Arkhyttan till Nyberget?


 

Vi packade iaf upp våra prylar. Det var 6-7 st försäljare till. Jag hade satt ett enhetspris på 10 kr. Eftersom det knappt kom nåt folk så blev det inte många kronor i kassan, 150 närmare bestämt. 


 

Trevligt var att vi träffade gamla vänner och bekanta, några var där och sålde andra tittade förbi.

 

 

Det var omväxlande kolsvart och sol på himlen. Men det kom bara några droppar, medan det visst hade regnat rejält i St.Skedvi

 

Loppiset skulle hålla på till kl 16 (från 11), men vid tvåtiden packade vi ihop, det gjorde de flesta andra också.


På hemvägen stannade vi till hos Maggan och Harald, vi skulle bara säga hej, för att sen åka och äta på Pizzerian i St. Skedvi.


 

Men maggan tvingade oss kvar på fika med nybakad kaka.


 Saknas på bilden gör 13-åriga Jack Russeln Greta

 

   

Djur i mängder, som vanligt.

 

Efter fikat blev det inget besök på Pizzerian i Skedvi, däremot köpte vi en kebabrulle på hemmakrogen, som vi delde på när vi kom hem.


Ett par timmar senare däckades jag totalt av kolik. Berra fick stundtals hålla i mig på toan för svimningsrisken var överhängande när både händer och fötter domnade bort av "sockerdricka" i.


Fy fan vilken smärta! Eftersom jag knappt kunde hålla mig på benen blev det sängen mellan rusningarna till toan.


Natten var ändå lugn och idag är jag pigg igen.


Nu ska jag till skogen för spårning, få se om det kommer några. Regnet har skvalat friskt i natt och det har även regnat nu på morgonen.


Berra mår däremot dåligt och följer inte med, han är dålig i magen, kan det varit nåt skit med det vi åt igår?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards