Alla inlägg den 23 mars 2017

Av Kicki Fredlund - 23 mars 2017 13:25

Visserligen lite kylig morgon och jag dessutom en koliksväng som däckade mig några timmar.


Men nog får man vårkänslor när solen lyser från klarblå himmel.



Trädgården ser för jäklig ut, men det är för tidigt att börja röja, det är alldeles för blött.


 

Jag började ta mig an det här eländet. Om jag sågar lite i taget så ska det väl bli klart innan året (eller jag) är slut.


Jag är en hejare på att "kärringsåga", även om ryggen inte vill vara med så lång stund. Jag fyllde i alla fall en banankartong.


Om det är nån som inte vet vad kärringsåga är, så är det att hålla en bågsåg mellan knäna och såga när man inte har en sågbock, eller när bitarna är för korta för sågbocken.


Det fick jag lära mig redan vid ca 11 års ålder. Mamma var änka (med fyra flickor), så jag fick tidigt börja hjälpa till med det man kunde, och ibland köpte hon ett lass skålvirke som skulle sågas (men oftast eldade vi med koks när jag var liten).


 

Det är också för blött att elda än, dessutom är det mer som ska fyllas på till brasan.


 

Ovanligt mycket vatten i dammen och den strömmde rejält.


 

Slut på sparkföret, det lilla som vi nu haft. Berra bär ner sparken, som nu ska upp i taket i friggeboden.


Vi hade tänkt äta på Brukskrogen idag för att testa deras "extra allt filébuffé", men mina magsmärtor satt P för det. Av samma orsak blir det ingen vända till Borlänge, där jag tänkt köpa såjord och fröer.


Nåja, det är en dag i morgon också (fast då är det visst meningen att jag ska baka).




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards