Alla inlägg den 12 februari 2017

Av Kicki Fredlund - 12 februari 2017 10:55

Vi åkte till Smedjebacken igår, för jag hade anmält Maya till en utställning i SRUKs regi, bara namnet Svenska Rashundsutställningsklubben!!


Maya behöver fortfarande inomhusträning, då hon är så "nosig". 


Det var inte så många hundar, 90 st totalt. Men det var ändå 6 st frallor anmälda + en valp, som anmäldes separat på platsen.


Rörigt var det ändå, frågor gick inte att få besvarade i sekreteriatet, för den som var där visste ingenting och hänvisade hela tiden till en annan. Men denna "annan" var ju domare, så hon kunde bara svara på frågor innan bedömningen börjat.


 

Mayas yngre halvbror Amigo (Travarens Najad) väntar på sin tur i knät på Sari, som var hans handler då matte Johanna aldrig varit på en utställning tidigare.


Amigo gillar inte mig av nån anledning, han skäller ut mig bara han ser mig, man ser även här att han blänger misstänktsamt på mig.


Amigo borde gått i unghundsklass (han blir 2 år 30 maj), men här var det andra regler, så han gick i öppen klass.


 

Jag blev onekligen förvånad när dom började med att ta in en hane i ökl, men utan Amigo och inte hanen i unghundsklassen. (Någon Juniorklass existerar inte)


 

Efter hanen i öppen klass fick Joanna visa sin unghane (som ju skulle gått först).


När jag frågade vad dom höll på med erkände domaren att hon gjort fel (men ringsekreteraren då? Hon var tydligen bara en skrivare och sa aldrig nånting).


   

Amigo uppförde sig utmärkt på sin första utställning. Han vann av de två hanarna, trots att de aldrig mötte varandra!

 

Det var den här tiken som Maya fick möta, där Maya vann och fick Cert.


När jag frågade på sekris senare om man fick nån certrosett, så svarade hon att man kunde köpa en för 60 kr. Nej tack, skulle aldrig betala för en rosett som man vunnit.


 

"Vad funderar du på matte?"

 

 

Så fick hon möta sin lillebror om BIRet, som Maya vann, men något BIM förekom inte, inte heller tävlar unghundarna om BIR (mycket märkligt) I bakgrunden sitter hela Amigos familj. Johanna fick blodad tand, så Amigo kommer nog ut nån fler gång (kanske i Strängnäs om en månad).


 

Slarvigt foto med mobilen där Mayas öron försvinner i bakgrunden.

 

SRUK kallar sig för att vara en officell klubb, men i mina ögon är det här en inofficiell utställning.

Dom har så otroligt många egna klasser och bestämmelser, så man fattar knappt nånting. Kolla högst upp på kritiken där klassindelningarna står, men även alla förkortningar längst ner på sidan.


Man kunde anmäla till något dom kallar Parklass, som anmäldes på platsen. En handler med två hundar (av samma ras). Anmälan skulle göras före kl 11, då även barn med hund och valpar skulle anmälas.


Eftersom bara en hade anmält sig kl 11 så anmälde jag Maya och Triss, sen jag fått veta att den bedömningen skulle komma som det första efter att bedömningen i ringarna var klar.


Triss gillar ju inte att vara inne bland hundar (jag hade henne, väl påklädd, ute i bilen) så det lät ju bra.


Men när deras lunchpaus och bedömningarna var över, så började dom inte alls med parklassen.

Det var barn med hund, bästa veteran och utdelning av priser till dom som blivit champion under dagen som kom före, så Triss var ganska trissad om man säger så när det äntligen var dags.


 

Dessutom var det plötsligt 7 raser i den här parklassen, där vi åkte ut.


 

I katalogen stod det att den domare som dömt raserna i gruppen även skulle döma gruppfinalen. Det var därför jag stannade till finalen, för det är ju ett plus att domaren redan vet vilka BIR-hundar det står emellan.


Men det visade sig att det var deras inbjudna danska domare som dömde alla 10 grupperna. Ingen upplysning om detta innan.

Domaren bemödade sig knappt att titta på hundarna och än mindre ta på dom, innan hon skickade ut de oplacerade. Till dom hörde Maya.


Sen var det dags för BIS, där samtliga 10 hundar fick priser, det gillar jag, dom har ju ändå stannat hela dan. Men när placeringarna presenterade så gjordes det ENDAST med hunden katalognummer.

Inga namn, ingen ägare ingen ras! Fy så dåligt!


Domaren gillade nog inte mig något vidare sen, för naturligtvis kunde jag inte hålla tyst så jag påpekade alla missar när utställningen var över. Orsaken till att hon inte dömde gruppfinalen var att hon var så trött!!







Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards