Direktlänk till inlägg 7 december 2016

Åter till vardagen.

Av Kicki Fredlund - 7 december 2016 09:59

Hemresan från Stockholm i söndags gick i ett nafs. Vi kom tidigt iväg och Linda behövde inte köra i mörker.


I måndags tog jag tag i den misslyckade pepparkaksdegen. Så misslyckad var den kanske inte, det var mest att den inte gick att skära som jag hoppats, så jag fick kavla den i allafall. När jag tillsatt skapligt mycket mer mjöl så gick den bra att kavla.


 

Det blev några burkar med hjärtan mest, enklast så.


 

Men det var tur att det inte var en hel plåt med kakor på sista snutten, för den glömde jag så klart i ugnen och fick kassera.


Igår (tisdag) så bakade jag lussebullar.


 

Trodde jag skulle hinna blogga medan degen jäste, men jag hade (har) så många bilder att gå igenom från helgen, det trots att batteriet tog slut så det inte blev en enda bild tagen på söndagen.


 

Saffransbröd blev det iaf. Tur att vi har nära till affären för jag hade inga russin hemma, så Berra fick åka och köpa det.


Och på tal om att köpa, så är det dags att åka och onsdagshandla. Ska även skicka paket.


Igår när vi gick med hundarna i skogen, så hade Maya ett schå med att leta på alla ställen där hon tidigare gömt sin benknota. Men senaste gången hade hon fått släppa ifrån sig den på stigen innan vi kom fram till bilen, så det var nog nån annan som varit framme och snott "hennes" ben.


Jag är dålig på att ringa, använder telefonen mest till att svara i, men igår ringde jag både till syster Anita i Skarpnäck och till syster Sissi i Arkelstorp (i Skåne), som fyllde år. Tänk att nu har lillasyster bara ett år kvar till 70.


Det är grått och trist ute en plusgrad, undrar om det blir nån vit jul?

 
 
Ingrid

Ingrid

7 december 2016 14:39

Oj så mycket pepparkakor du bakat. Jag är måttligt förtjust i dem, så sedan jag blev ensam bryr jag mig inte om att baka några. Jag köper en liten förpackning i affären, bara för att pepparkakor hör julen till.
Saffransbröd bakade jag för inte så länge sedan, så de ligger redan i frysen.
Ha det gott Kicki!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

7 december 2016 16:05

Det är inte så mycket. Dessutom bara en halv sats från receptet.
Dom här pepparkakorna har inte mycket mer gemensamt än namnet med vanliga pepparkakor. Det är varken smör kanel eller kryddpeppar i degen.
Enda kryddan är citron, skulle egentligen vara cedro/citron (men det finns inte längre) och ingefära.
Hårt vispad grädde isf smör. Dom är dessvärre godisgoda.
Kram

 
Ingen bild

Helena

7 december 2016 21:54

Om du var på vänster sida i skogen så kan det vara den knotan som Alva hittade igår, den ligger vid "svackan" hade fullt sjå att få henne att släppa den :)
Jag skulle ha lämnat en present till dig för länge sen men blev sjuk igen, släpade mig till skogen med hundarna men sen har jag legat. Men men skam den som ger sig, jag lär väl få vara frisk nångång :) Kram

Kicki Fredlund

8 december 2016 08:58

Då har vi förklaringen till varför Maya aldrig hittade "sin" benknota.
Rackarns är du nu dålig igen. Hoppas du snart blir piggare!
Kram

 
Hillevi

Hillevi

9 december 2016 08:20

Härliga lussekatter! Har inte bakat såna än men köpt saffran i flera omgångar - det är ju så gott i annan mat också...
Pepparkaksbak får bli av den mjuka sorten för där tryter tålamodet snabbt!

http://gyllensilver.com

Kicki Fredlund

10 december 2016 09:16

Lussebullar är lite av ett "måste", kanske pepparkakorna också, mest för att dom är så goda och har så lite gemensamt med vanliga pepparkakor, som jag faktiskt kan vara utan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards