Alla inlägg under november 2016

Av Kicki Fredlund - 21 november 2016 12:42

Båda hundarna är dåliga i magen sen igår.


Triss var utan mat igår och Maya får vara utan idag.


 

Maya bara tittade på sin morgonmat, så den har jag tagit undan nu. Hon sket inne igår kväll och har kräkts galla idag.


Triss hade diarré igår när Berra gick på promenad med henne.


Undrar just vad det var dom satte i sig, som jag inte hann hindra dom ifrån, i lördags på promenadvägen som jag inte gått tidigare i år. Jag såg att det var nåt båda åt på, men när jag kom fram för att hindra dom, så svalde båda snabbt som attan vad det nu var dom hade i munnen.


Vill ju inte att dom ska tappa i vikt inför utställningen som är om knappa två veckor.


Jag har anmält Triss till Lilla Stockholm 2 december (63 frallor anmälda) och Maya till Stora Stockholm 4 december (82 frallor).


Hoppas att vädret är lika milt då som nu, men det kan ju ändras flera gånger om.


Idag är det 7 plusgrader! Morgonens regn har just upphört, så det är dags att åka till skogen för promenad.


 

I morse gjorde jag en äppelkaka i långpanna, måste ju passa på medan äpplena fortfarande går att använda. Som synes gräddar ugnen ojämnt. Jag tycker den blir sämre och sämre. Det är nog dessvärre dags att skaffa en ny spis.


Av Kicki Fredlund - 20 november 2016 17:06

Med 3 plusgrader och uppehållsväder, så fick jag Berra med mig till skogen, när spårgänget skulle träffas idag.


Igår hade han en betydligt sämre dag, så då följde han inte alls med ut.


Jag gick då en promenad här hemma i byn med hundarna.


 

Jag gick en runda som vi inte gått över huvudtaget tidigare i år, så det var oerhört spännande för hundarna att kolla vilka som varit där tidigare.


   

 

Här har just en olydig hund, eller rättare sagt två, sprungit iväg ända bort till vägen, som syns längre fram, för dom hörde hundskall från nån gård.


"Kommer kallad men ej strax, ty född till slav blev väl ingen tax", stämmer ganska bra på en fransk bulldogg också.


Idag hade jag tänkt ta kameran med mig, men det blev aldrig av, så från spåren blev det inga bilder.


Jag var faktiskt nöjd med hur Maya löste sitt spår idag, som Angelika hade lagt. Visserligen nosar hon på varje liten pinne fösta biten av spåret, för att kolla om det är en apport, men sen pinnade hon på riktigt bra.


Berra gick "sin" kilometerrunda och hade Triss med sig.


Vi åkte tidigt från skogen (ett löfte som jag gett Berra för att han skulle följa med, så vi var hemma före kl 13.


Av Kicki Fredlund - 19 november 2016 12:02

Nu har snön definitivt regnat bort.


Jag är faktiskt förvånad, för jag trodde att snön kommit för att stanna när vi fick så mycket för ett par veckor sen och dessutom kyla.


Igår fick vi ett överraskande och trevligt fikabesök.


 

Det var Kerstin och Göran, som numera bor i Säter sen de flyttat från Stora Skedvi, som dök upp strax innan fikadags.


Jag blev full i skratt, för Göran hade redan garderat sig om vi inte skulle varit hemma.

 

Han hade skrivit den här lappen, utifallatt.


Idag har Berra åter en dålig dag, som han tillbringar på sängen med en filt över sig.


Han avstod t.o.m över f.m.-fika


Det är tråkigt att jag inte kan göra nåt för honom, det är bara att vänta ut att han ska må bättre, vilket han brukar göra när han sovit ett dygn.


Själv har jag avslutat behandlingen mot bältros, sen jag tagit Aciclovir (800mg) 5 gånger om dagen i 7 dagar.


Jag svarade omgående på tabletterna och efter drygt ett dygn med smärtan, så var den borta lika hastigt som den kom. Nu kliar det bara och är lite ömt vid beröring.


Det håller på att klarna upp lite ute, kanske det t.o.m blir sol, så nu ska jag ta en rejäl promenad med hundarna.


Jag har varit ute och hittat ett ställe på tomten där Triss tagit sig ut. Vi har funderat så var hon rymmer, för vid ett par tillfällen har hon stått utanför entrédörren i stället, när man skulle ropa in henne vid groventrén. Nu har jag satt för ett par stenar och hoppas att hon blir kvar där hon ska vara.


Av Kicki Fredlund - 18 november 2016 10:27

Det blev f.m.-fika hos Kerstin och Anders på vägen in till Hedemora igår.


Jag ringde innan och kollade att dom var hemma. Kerstin brukar vara ute med Quensi ungefär vid den tiden.


 

Det var t.o.m framdukat i "finrummet" till vi kom.


 

Kerstin i egen hög person.


Vi uträttade våra ärenden i Hedemora och fortsatte sen till skogen med hundarna.


 

Maya rusade omgående iväg för att hämta benet som hon fått lämna ifrån sig på stigen förra gången vi var här. Det ser lite konstigt ut på bilden, men hon har benet i munnen.


Sen bar hon det med sig hela promenaden, hon la det inte ens ifrån sig när hon sprang iväg för att dassa.


 

Innan vi kom fram till bilen tyckte hon att det var dags för ett nytt gömställe, så här håller hon på och gräver ned det.


 

Triss kollar vad hon gör.


Triss var ju också en "bärare" tidigare, då hon redan som liten valp hittade en plastdunk som hon bar på i mer än två år varje gång vi var i den skogen.


  

Letade fram en gammal bild, här är Triss ca 8 månader (2012), hon har redan burit dunken så många gånger att den blivit rejält tuggad på. Från början var hon så liten att dunken var för hög så hon kunde inte bära den i handtaget.


 

Samma år, men annan plats.






Av Kicki Fredlund - 17 november 2016 10:00

Jag trodde jag uträttade allt jag skulle igår när jag var till Hedemora.


Jag köpte högrev till extrapris på Hemköp och en grillad kyckling (40kr), så var gårdagens middag räddad.


Sen till ICA och veckohandlade. Lämnade även paket, en nitisk tös mätte och vägde för att vara säker på att jag inte försökte lura Nordpost.


Hundmaten tröt, så det blev även en vända till Granngården.


Eftersom Berra inte var med, han mådde ovanligt dåligt och var nedbäddad hela gårdagen, så gick jag en längre promenad än vad jag brukar med hundarna i skogen. Fy, så ont i höfterna jag fick.


  

Inte så mycket snö kvar längre.


Ännu mindre snö kvar idag, för det regnade igår kväll och det är +3 grader ute nu.


Men trots att jag uträttade en del igår, så blir det en vända till idag, för jag måste till apoteket.

Systemet ska också få besök (vet inte varför jag glömde det igår). Det är inte bara för att besöka deras vinhyllor, jag hämtar också kartonger att skicka sålda varor i.


Jag har också slagit in ett paket på morgonen som ska postas idag.


En trappa ner under systemet håller Piccaboo till, dit ska jag och fylla på förrådet av tejp, både vanlig och pakettejp.


Idag är Berra hyfsat på benen igen, så vi kanske tar ett fikabesök hos Kerstin (om hon är hemma) på väg in till stan.

Av Kicki Fredlund - 15 november 2016 11:42

Så obeskrivligt trist det är när det är så här grått.


Nu har vi haft plusgrader i flera dagar, snön försvinner allt eftersom, snart kan jag nog klippa gräset som inte blev gjort innan snön kom.


Nä förresten, jag har kört undan gräsklipparen och den ska in på verkstad för genomgång inför nästa år, för den har inte gått bra alls de senaste klippningarna.


Igår fick hundarna klara sig med en promenad, modell mindre, när vi åkte till Falun.


 

Här tillbringade jag en halvtimme...


 

med att få dropp. Onödigt långt att åka för den halvtimmen (11 mil).


 

Berra har avbrutit sin plats i stolen tillsammans med Triss, och gått och lagt sig på sängen i stället.


Jag ska kolla bibliotekets ljudbokskatalog och se om jag kan hitta nån ny bok att fördriva tiden med.


 

Hundarna ser också ut att ha det ganska trist.

Av Kicki Fredlund - 14 november 2016 09:31

Nog hade jag hört och sett på TV att vädret skulle slå om rejält, men blev ändå förvånad över den stora skillnaden.


Drygt -12 kalla grader i lördags, för att igår mötas av +2 grader, tror t.o.m att det var ännu mildare på e.m


Igår hade vi planerat att åka till Järbo, yngste sonen fyllde år nyss, men Berra hade en dålig dag (liksom idag), så han låg och ensam ville jag inte ge mig iväg i snöslasket.


Berra har det svårt med värken nu i den väderlek som råder. Vintern är ju oftast värre för reumatiker.


Eftersom jag saknar all form av arbetslust för tillfället, så sitter jag mest vid datorn. Lyssnar på ljudbok.


 

Om man kan kalla en deckare för feel good så är hennes böcker det. Enkla och opretentiösa.


Jag fotade lite prylar som ska ut på Tradera, men jag kom aldrig till skott med att lägga ut dom.


 

Bl.a några miniatyrer i koppar.


Idag ska jag till onkologen i Falun för att få dropp, det blir andra gången. Det är ett halvår mellan varje gång, totalt 6 behandlingar under en treårsperiod.


Synd bara att det är halv 3 som jag ska vara där, för då är det nog mörkt när jag ska åka hem, jag gillar inte alls mörkerkörning. 


Förresten så ringde läkaren i Avesta förra veckan, som gjorde koliskopin. Svaren från lab. hade kommit. Det var lugnande besked, förmodligen var polyperna ärrbildning från något tidigare sår på tarmen. Jag skulle bli kallad för ny undersökning om ca 6 månader, men nån operation var inte aktuell i dagsläget. Skönt!

   



Av Kicki Fredlund - 12 november 2016 12:42

Solen skiner från klarblå himmel, men i morse var det onödigt kallt med -12,5 grader.


 

Alldeles för mycket snö så tidigt på säsongen, om nån frågar mig.


Hundarna fick "spunk" och busade som galningar, mattorna flög åt alla håll.


       

 

På den här bilden kan man se hur mattorna ligger som hopskjutna dragspel inne i biblioteket.

 

Till slut lugnade dom ner sig och Triss somnade på sin favoritplats i Berras knä.


 

Maya la sig i en av biabäddarna, men så värst trött verkar hon inte, snarare funderar hon på vad hon nu ska hitta på.


Jag har haft auktioner som gått ut idag på Tradera, så jag har paketerat en del. Köparna är för det mesta supersnabba på att betala. Det tack vare Swish, som de flesta verkar ha.


Nu är det nog dags att gå promenaden, som får bli i närområdet,för att slippa ta ut bilen.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards