Direktlänk till inlägg 1 november 2016

Vilken jäkla start...

Av Kicki Fredlund - 1 november 2016 17:28

1 november idag. Vilken jäkla start på den nya månaden vädermässigt.


Jag som inte hann klippa gräset igår, jag skulle gjort det när vi kom hem från Borlänge.


Nu kan jag nog glömma det för den här säsongen, för i morse var det full vinter.


Jag passade på att baka, för ute ville man ju inte vara. Det blev dubbels sats äppelkaka i långpanna, kubbar och vanliga kardemummabullar.


Jag har ringt och ringt i flera dar till verkstan som har våra vinterdäck på förvaring, förstår ju att dom har massor att göra nu, men jag ville ju ändå ha en tid.


Till slut mailade jag till verksatan. Då fick jag ganska omgående telefon därifrån och fick tid genast kl 14 när jag var klar med bakningen.


Halkade iväg i snöblasket på sommardäck och åkte sen därifrån betydligt säkrare.


 

Vi tog promenaden i vanliga skogen, men fy attan vad snön vräkte ner.


  Ovädret var inget som Maya och Triss var bekymrade över, dom hittade som vanligt pinnar att roa sig med.


Igår kokade jag en fårlägg, modell större i dryga 5 timmar. Idag har jag gjort dillsås till en del av köttet, mycket smakligt blev det.


Läggen räcker till 4 middagar till. Tack Elga som vi fått köttet av. (Det var ett får som fått lov att nödslaktas)


Maya och Triss har för första gången fått varsitt ben att gnaga på, men kompostgallersäkrade. För jag litar absolut inte på vad som hänt om dom fått för sig att gå till den andres ben.




 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

1 november 2016 17:55

Hej, ja nu är det vinter och skidan den slinter, nåja, blöt snö är det, men det ska ju frysa på så småningom. Jag blir fortfarande glad som ett barn på julafton när första snön hänger på grenarna...
Vilken tur att du fick på vinterdäcken! Fårlägg har jag aldrig tillagat, men allt med får är gott. Jag såg till min förskräckelse att jag snart tuggat i mig hela hjorten jag fick...fast okej, jag har ju delat med mig också...
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

1 november 2016 19:40

Tyvärr delar jag inte din glädje över snön. Det finns bara en förmildrande omständighet och det är att det blir ljusare ute.
Kors, har du satt i dig hela vinsten, men jag förstår att det var fler som fick smaka av hjorten.
Kramen

 
Hillevi

Hillevi

1 november 2016 19:20

Oj!!!! Full vinter! Nä, inte läge att ränna runt med gräsklipparen, direkt. Här kom flingor på morgonkvisten men något marktäcke blev det inte.
Vill inte oroa men ha ändå koll på Triss och Maya. Vilket du ju alltid har! Får hör till de "fyra förbjudna f:en" : (får, fläsk, fågel, fisk) - om man inte BARF:ar, vill säga. Kokt är sämre än rått eftersom benstrukturen förändras och blir "nåligare". För de mesta går det så bra så men ibland blir det väldig förstoppning eller tvärtom lika väldig sprutt.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

1 november 2016 19:36

Det var väl nån mening med att jag inte klippte igår. Nu slipper jag till våren (förhoppningsvis).
Hundarna fick bara gnaga en liten stund på benen, dels för att dom är ovana vid att få ben.
Jag tvivlar på att dom har tänder till att få "hål på" benen. Det var nog mest att försöka få i sig köttet som fanns kvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards