Direktlänk till inlägg 18 oktober 2016

Träning .m.m.

Av Kicki Fredlund - 18 oktober 2016 16:15

Det började som gråväder, men blev sen regnväder, för att lite senare åter bara vara gråväder.


Graderna är heller inget att skryta över, ca 6 + idag.


Berra hade tid 11.15 för provtagning på VC, efter det åkte vi till brukshundklubben för att träna lite med Maya. Marianne kom också med Doris.


Ett riktigt bakslag i träningen blev det för Mayas del, då hon inte hade några som helst planer på att sitta ner i det blöta gräset. Hon hade över huvud taget aldrig hör ordet "sitt" tidigare.


Hon fick hoppa några gånger på lågt hinder, det var ju kul iaf.


Marianne har en riktigt härlig hund att jobba med i springern Zillen, som jag lånade lite på plan.

Bara såå himla följsam och alert. Bodde vi närmare varandra så skulle jag kunna tänka mig att träna upp den hunden för tävling, nåt som tyvärr inte Marianne är intresserad av (att själv tävla alltså).


Det skulle vara så kul att träna en följsam hund i.s.f dessa envisa frallor, som gör sig dummare än dom är. (Förmodligen klokare än de flesta, men så svåra att motivera).


Min klickerträning har också gått i stå. Nu sitter Maya bara och blänger på mig eller skäller, bjuder inga som helst egna initiativ att göra något. Jag vet att jag inte har tålamodet att vänta ut ett beteende, men jag tycker väl att hon kunde göra NÅGOT under 5 minuter (inte bara blänga eller skälla).


Vår inomhusträning går ut på att hon till slut ska gå i en kartong som står på golvet, men hon tittar inte ens åt den. Då har jag kommit längre med Triss för hon har ändå gått i med framtassarna.


 



Efter Skoga åkte vi till Tjärnan så Triss och Maya fick springa av sig. 


 

Bära pinnar är betydligt roligare än att träna i regnväder.


 

Trots det risiga vädret var det skönt i skogen och jag tog en extra lång runda.  


Berra försökte också gå lite längre än han brukar, men fick ge sig och stoppa en hjärttablett under läppen för han fick så ont i bröstet och benen.


Hemkomna så fixade jag ugnspannkaka, som jag lyckdes bränna, men den fick duga ändå.


Konstgt att en hel dag bara försvinner, trots att man egentligen bara var uppbokad på förmiddagen och lite till.





 
 
Ingen bild

Christine

18 oktober 2016 17:21

Tålamod tålamod tålamod.... medan man blir så fullständigt rasande irriterad! (I alla fall jag! 🤔)
Lycka till i alla fall!

Kicki Fredlund

19 oktober 2016 10:27

Tålamod, vad är det för nåt?

 
Hillevi

Hillevi

18 oktober 2016 18:11

Fnissar glatt även om inte du gör det! Men nog ar du rätt insikt där: SITTA I BLÖTT GRÄS - nähä, du!!!! Micket smart hundet, minsann!
Ja, nog finns de dagarna... men roliga att läsa om är de i allafall! :D

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

19 oktober 2016 09:15

Där kom bulldoggen fram i henne. Skulle inte få henne att sitta i blöta gräset för alla köttbullar eller korvar i världen :( Har hon bestämt sig så har hon.
Jag lovar att jag håller mig för skratt just då, men efteråt kan man ju le åt eländet.

 
Skyttlat

Skyttlat

18 oktober 2016 18:42

Förstår att hon inte vill sitta på kalla marken. Det hade inte jag heller. Ta med Dig en dörrmatta eller en matta från bilen som hon kan sitta på, så kan Du träna target samtidigt. Det är bara hundar som är mycket klickertränade och som har lärt sig olika beteenden som bjuder dessa! Hon blir bara otålig och fattar ingenting när Du bara står och väntar.
När Du tränar lådan med Maya, klickar Du snabbt när hon bara tittar på den? Själv hade jag tränat med något platt, som hon kan råka trampa på. Bestäm vad Du ska träna på och full koncentration på hunden. Snabba klick och snabbt fram med belöningen så blir det resultat.
Timing
Kriterier
Förstärkningsfrekvens
Förstärkningskvalitet
Fyra punkter för att lyckas med träningen!
Några små saker att tänka på i all välmening och jag hoppas att Du inte tar illa upp? ;)
Det är alltid roligare att träna andras hundar, tycker jag också. :)
Ha det gott och kram på Er alla! :)

http://www.skyttlat.se

Kicki Fredlund

19 oktober 2016 09:12

Tack för tips! (jag tar inte illa upp)
Men den sortens träning med target och liknande kör jag bara inomhus.
Ute på klubben är det ren momentträning, fotgående, kontakt, sitta när man stannar o.dy
Kram

 
Ingrid

Ingrid

18 oktober 2016 19:27

Jag tycker att du hann med en del! Vädret har varit likadant här idag. Himla trist!
Hoppas på sol både hos er och här på Gotland.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

19 oktober 2016 09:06

Men det viktigaste, trädgårdens höströjning, återstår än.
Nu längtar vi efter solen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards