Direktlänk till inlägg 17 oktober 2016

Höststädning

Av Kicki Fredlund - 17 oktober 2016 15:48

Idag har vi röjt på altanen. Nu är snart alla krukor m.m undanställda.


Nej förresten, allting står utanför förrådet, för jag måste röja där innan jag kan flytta in allt som ska dit.


 

Det blev attan så tomt mot spaljen, när blommorna kom bort och när jag klippt ner klätterhortensian som smygit sig in mellan spjälorna och hakat fast sig på väggen.


 

Syrenens nedfallna löv har jag nu börjat sopa ihop, för nu är det inte många till som kan ramla ner på altanen.


Fallfrukt har jag plockat flera hinkar, dom är ovanligt fina i år.


 

Det blir mycket efterrätter med äpplen. Idag gjorde jag den här, stekte äppelbitar i kanel och socker i stekpannan, sen gjorde jag en smet och la över.


 

Resultatet blev gott, hade jag haft glass hemma så kanske vi ätit det till, nu blev det bara kakan som den var till kaffet efter maten.


Maten som för övrigt blev färsk kyckling tillagad i stekgryta med ris och gräddsås till.


Det var åtskilliga år sen jag gjorde en kyckling i grytan,bara stekt rakt upp och ner utan tillbehör, nu för tiden blir det nästan alltid en grillad kyckling som jag gör gryta av med diverse innehåll, t.ex lök och paprika.


 

När vi åkte till Borlänge igår, så låg ett gäng svanar och vilade sig på åkern närmast byn. Där har det aldrig synts svanar tidigare. Eftersom vägen är så kurvig så kunde jag inte stanna förrän längre fram och ta kort på dom, därav den dåliga skärpan , fick ju zooma in rejält.



 
 
Ingrid

Ingrid

17 oktober 2016 17:37

Ja, nu är det full fart för att få i ordning ute medan det är någorlunda skapligt väder och ta vara på frukt förstås.
Kyckling gillar jag och godast är det att steka en färsk kyckling i ugnen, men då blir det så mycket mat, så jag brukar på att skaffa hjälp med att äta upp den.
Ha det gott!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

18 oktober 2016 09:37

Ja, hög tid att få bort sommaren nu.
Kyckling äter vi otroligt ofta, går ju att variera så mycket.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards