Alla inlägg under september 2016

Av Kicki Fredlund - 4 september 2016 19:44

Skönt att vi slapp regnet idag.


Det var visserligen bara 7 grader i morse, men i skogen var det ganska skönt , även om det blåste rätt friskt.


Jag la Mayas spår själv idag. La 300 m med Runkeeper på. Sen hade jag Runkeeper igång när Maya gick spåret. Kul att se att hon gick exakt där jag gått, utom vid ett tillfälle då hon genade i en sväng.


Tyvärr kan jag inte lägga ut den bilden på datorn, det går tydligen bara på FB och Twitter.


Berra följde med (under protester), gick sin km-runda med Triss.


Sen satt han i bilen medan jag gick och plockade svamp och hade Triss och Maya med mig.


Det blev ganska mycket Karl Johan och rynkad toftsskivling, en del kantareller, konstig att det fortfarande finns så gott om dom i våra spårmarker, där det går så mycket folk, förutom vi som spårar.


Tog ett par timmar att rensa och skära. Kallarna fyllde hela torken. Gjorde svampsås av rynkad tofss. som vi åt till lövbiff. Underskattad svamp, den är jättegod, äter hellre den än gula kantareller.


 

Fick bilder skickade till mig från Cindy igår. Här är hon med Pew.


   

Jag fick mycket beröm av domaren efter utställningen, för mina hundar. Han tog i hand och gratulerade när det stod klart för honom att alla tre hade samma mamma. 



Av Kicki Fredlund - 3 september 2016 20:34

Det var ett riktigt pissväder i morse, och samma väder var utlovat i Sandviken.


Jag var i valet och kvalet om jag skulle åka eller inte, men till slut bestämde jag mig för att åka ensam och Berra stanna hemma med Triss.


Tur för honom att han var hemma, för han hade en usel dag, som han tillbringade i sängen. Triss var nog lite förvånad som för första gången i sitt 5-åriga liv fick ligga i sängen med husse.


Jag hade inte speciellt bråttom att åka hemifrån, åkte strax efter kl 8, så hanhundsbedömningen hade redan startat när jag kom.


Jag hade inget tält med, skulle ändå inte kunnat sätta upp det själv, men valpköpare Cindy hade tält, så där kunde jag skydda mig och Maya mot regnet.


Regnet upphörde dessbättre nästan helt när det var dags för tikarna.


Pew (Travarens Next Time) var först ut. I en numerärt stor juniorklass, det var 15 st anmälda, men jag tror några var strukna, så vann Pew! Det var en otroligt generös domare. ALLA hundar  (ca 60 st) fick Exelent och alla 4 placerade i klasserna fick CK.


Först i katalogen, såg jag att Sari var där med Mayas kullsyster Hedda (T. My Black Money). Hon ställdes ut för andra gången i sitt liv (förra gången var som junior i Avesta i fjol) Hon placerades 2:a med CK i ökkl. Jättekul, hon har vuxit på sig en hel del.


Sen var det Mayas tur i championklassen, hon kom 2:a med CK och blev sedan 3:a bästa tik.

Eftersom domaren gett CK till alla placerade hundar, så var det en stor bästa-tik-klass med 16 st.


Jag hade ingen kamera med mig, dels på gund av vädret, men också för jag ville ha så lite packning som möjligt att släpa på. Så jag har inga bilder från utställningen.


Men Mayas kritiklapp tog jag kort på när jag kom hem, hon fick jättefin kritik. Pews kritik var i princip identisk med Mayas.



Jag gjorde en liten avstickare i Hofors och tittade in till Rosa. Konstaterade att det var ca 7  år sen vi träffades senast. Otroligt! Jag vet att vi ömsesidigt ofta tänker på varandra.

 

Vi tränade ofta gemensamt med våra boxrar för ganska många år sen nu.

  

Av Kicki Fredlund - 3 september 2016 18:49

Igår lämnade jag bilen på verkstan för genomgång inför besiktningen.


Eftersom jag skulle till Apoteket och ta ut en massa medicin till Berra så promenerade jag från verkstan.


Jag gillar hus, speciellt gamla hus och lite annorlunda hus. Nu när jag inte hade bilen så visade det sig att det var massor av hus och även annat som jag aldrig noterat när man bara åker igenom stan.


Jag stannade stup i kvarten och fotade med mobilen.


 

Det här är egentligen taget från fel håll, för jag vände mig om p.g.a solen.


     

Här är typiskt såna hus som jag knappt noterat tidigare, när man bara kör förbi.


   

Jag tror att det är gott om kyrkor i Hedemora, här är två av dom.


   

Den här parken är okänd för mig, undrar om nån brukar sitta på sofforna?


 

Jag passerade Biblioteket, men brydde mig inte om att gå in.


 

Granne till Bibblan, trevlig innergård (såna finns det gott om vid de äldre husen)


 

Här var det en grönskande grind.


 

Nu är jag framme vid Apoteket (det blev en selfi i dörren).


 

Utanför Apoteket finns den här fina blomsterkompositionen. En soffa för trötta ben står intill.


   

Sen tog jag en annan väg tillbaka till verkstan.


 

Jobbigt att gå på kullerstenarna.


 

Här är en väg som jag aldrig varit på, hyreshusen är väl som dom flesta för den tiden. Men kolla huset längst ner...


 

Åh vilket härligt hus, så avskiljt, men ändå helt centralt.


   

Åh! Detta är ju rena Carl Larsson-idyllen. En selfie här också i skylten med apotekskassen  bl.a.


Bilen hade inga fel, så nu är det bara att beställa tid till besiktning.

Av Kicki Fredlund - 2 september 2016 09:35

 

På långt håll och svaga ögon ser den ut som en liten ponny...

 

men när man ser hela flocken så ser man ju att det är får.


Idag ska jag med bilen till verkstad och få den förbesiktad. Har tid klockan 1, så jag borde ha gott om tid att gå ut och skura altanen.


Varför är vissa saker så svåra att få gjorda?


 

Gårdagens födesedagsbarn fyllde 23 år. Kim hade gjort en lila tårta.

Av Kicki Fredlund - 2 september 2016 09:05

Maya har varit hängig ett tag. Igår hade hon t.o.m feber på kvällen, men i morse var hon feberfri igen.


Både hon och Triss har varit bedrövligt skendräktiga, dom löpte ju samtidigt i juni.


På Triss har det gått över nu och det märktes tydligt, för plötsligt för ett par dar sen så var hon busig och lekfull, ville ha igång Maya i leken. Hon rusade mellan rummen så alla mattor låg som dragspel över golven.


Igår hade Maya var i ett juver, hon har tyvärr mjölk (det slapp Triss). Jag har mjölkat ur henne lite och idag såg det OK ut. Men jag är i valet och kvalet om jag ska ställa in morgondagens utställning i Högbo.



Av Kicki Fredlund - 1 september 2016 12:36

Vi stannade i Trollhättan till måndagen.

 


 

Det var jättetrevligt att vara där, pratat mycket och ätit gott. 


Åkte via Moholm hem och hälsade på Anki, hon hade 7 veckors frallavalpar, men det blev inga bilder, för jag hade bara mobilen och den ville inte ta några vettiga bilder.

 

Mayas kullsyster My (Travarens My Dream) skulle jag också ta kort på var det tänkt, men inte heller här blev det nåt resultat som är nåt att skryta över. Maya och My är otroligt olika.


På tisdagen kom jag äntligen ut på en skogspromenad med hundarna igen.

 

Det fanns gott om kantareller i den skogen jag gick i, korgen var i princip full när jag kom hem. Berra var dålig och låg, så jag passade på att åka till en backig skog, där han inte orkar att gå.


Jag försöker få Triss intresserad av att visa mig kantareller, men hon bara äter dom. Det går ju inte att fya henne när det är beröm hon ska ha, så det blir nog ingen svamphund av henne. 


Berra piggade på sig och hjälpte mig att rensa senare på dagen.


Igår onsdag var vi till Hedemora och handlade. Åt på en pizzeria, så skönt att slippa matlagning ibland. 


Så blev det en vända till skogen. Jag skulle plocka lite blåbär, för att ha färska till frukost.


 

Det är ingen konst att fylla en bärplockare på nolltid när blåbärsrisen ser ut så här.

 

Vi plockade sen svamp. Det var otroligt varmt, så Berra och hundarna gick till bilen före mig. Triss och Maya hade då sprungit som tokar ocg Triss var helt slut.

 

När korgen började bli full så gick jag också hemåt. Det börjar bli gott om Karl Johan, och trattisarna börjar också dyka upp. Det blir nog bra i slutändan, tack vare allt regn som kommit. Dryga 60 mm på ett dygn förra veckan.


 

Blommorna i krukorna ser också ut att trivas och regnandet har gjort att jag inte behövt kånka på vattenkannor från dammen på en vecka. Annars går det åt 4-5 kannor per dag i torrväder.


     

Även rabatternas blommor är OK. Det tar tid innan mina frösådda tar sig, men sen så...


Idag har Berra åkt ensam till Avesta för behandling. Och nu i e.m ska vi åka till Falun och gratta barnbarnet Felix som fyller år.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards