Alla inlägg under september 2016

Av Kicki Fredlund - 18 september 2016 16:18

Nu så har jag varit i Avesta och hämtat Berra. Han fick vänta många timmar på att läkaren skulle få tid att skriva ut honom.


Hjärtat var OK och ingen infarkt hade det varit, men ny medicin för kärlkrampen skrevs ut. Även en medicin mot bältrosen, alla andra läkare har sagt att det inte finns nån medicin mot den, så vi får väl se.


Jag var och spårade först som vanligt.


Idag var Maya riktigt duktig i spåret, som Ylwa lagt åt henne. Jag fick tips av Ninni i veckan hur jag kunde få Maya mer målmedveten. Öka belöningen rejält vid apporterna! Så idag blev det både lek med pinnarna och bitar av söndagssteken (många små bitar vid varje pinne). Spårsäker har hon ju varit hela tiden, men problemet är att hon har svårt att komma igång igen efter pinnarna.


Jag stannade inte kvar tills alla spårat klart, eftersom jag åkte och hämtade Berra.


Jag fick ett annorlunda telefonsamtal när jag kom hem.


En, för mig, totalt främmande man hade läst på min blogg att jag sålt svamp, han brukade följa min blogg.


Han beställde både trattisar och torkad Karl Johan. Roligt, så nu ska jag gå och paketera, för betalningen är redan gjord genom Swish, denna fiffiga bankfunktion.



Av Kicki Fredlund - 18 september 2016 08:51

Jag har sovit alldeles utmärkt inatt, ända till strax före kl 6. Låg sen och lyssnade på Elfings nostalgimusik i Efter 6 i en timme innan jag gick upp.


Berra ringde vid 8-tiden, han hade legat med en massa sladdar på kroppen, så han hade inte sovit så värst mycket.


Nu hoppas jag att han kommer hem idag, men det är bra att dom kollar upp honom ordentligt.


Jag åker till skogen nu med hundarna och spårar. Ryggen, som verkar vara en muskelsträckning under ett revben är lika illa idag, men jag kan gå ganska obehindrat. 


Jag får låta bli att skratta, hosta eller böja huvudet framåt, för jäklar så ont det gör då.


   

Maya och Triss har varit på bushumör hela morgonen. Så skönt att skendräktigheterna är över, så dom är sig själva igen. I veckan blir dom kastrerade båda två, så slipper man sånt sen i.a.f

Av Kicki Fredlund - 17 september 2016 19:08

Dessvärre fick inte Berra komma hem idag. Utredning fortsätter på sjukhuset, i första hand hans kärlkramp.


Jag klarade att ha valpkursen trots att det var jobbigt med ryggskottet.


Triss och Maya fick följa med och sitta i bilen, eftersom ingen var hemma.


   

Som ett litet hjärta ligger sötgrisarna nära nära. Det här var i morse när jag gått runt och tittar var dom låg nånstans (i hallen hittade jag dom den här gången).


Efter kursen åkte jag till skogen och gick med hundarna.


   

Ingen konst att plocka blåbär nu när bladen trillat av. Jag blev förvånad att det gick att plocka trots ryggskottet (men det blev bara en bärplockare).


Maya har börjat med något helt idiotiskt, hon jagar bilar, idag fick hon även med sig Triss, som i.o.f.s kommer tilbaka när jag ropar, men det gör inte Maya.


Det innebär att jag måste hålla henne kopplad när det finns en synlig väg, även om vi är i skogen.


Det vore ju fruktansvärt om hon skulle bli påkörd, det kan ju komma en ny bil medan hon springer efter den första.








Av Kicki Fredlund - 17 september 2016 09:13

Attans! När jag tog mig ur sängen kl 3 inatt för att gå på toa, så small det till i högra sidan på ryggen,


Ryggskott! Grattis!


Är verkligen handiappad nu då jag inte kan böja mig ner, hade ett helsike att få på mig kläderna i morse, för det smärtar även enormt när jag ska sträcka på högra armen uppåt.


Nåja, bara bita ihop och åka till klubben och ha valpkurs.


Berra får ta sjukbil hem från Avesta, för jag kan inte hämta honom. Men han lät pigg när jag nyss pratade med honom i telefon.



Av Kicki Fredlund - 16 september 2016 17:54

När vi skulle åka till Borlänge på e.m så gick vi en tur med hundarna först i skogen vid Tjärnan.


På väg tillbaka till bilen drabbades Berra plötsligt av kraftga bröstsmärtor som strålade ut i armarna och händerna.


Jag tyckte det var lika bra att ringa 112 och säga att dom kunde förbereda akuten i  Avesta att vi var på väg. Men icke sa Nicke, en ambulans skulle komma och hämta honom.


 

Efter ca 10 minuter kom en ambulans från Hedemora med blåljusen på.


Berra kollades med EKG innan han skjutsades till Avesta.


Jag fortsatte till Borlänge som planerat var, Berra ringde efter ett tag. Han blir kvar för observation över natten, även om det tydligen var OK med hjärtat.


Av Kicki Fredlund - 16 september 2016 12:08

Ibland blir man bara tvungen att ta itu med bakningen (om man vill ha nåt till f.m.kaffet)


Nu var det tvärtomt i frysen på bullar , så jag satte igång att baka på morgonen.


Det blev kubbar, vaniljhorn och vanliga kardemummabullar.


Nu när det är klart ska jag ut på altanen och fortsätta att skura den.


 

Igår lät jag mögeltvätten verka över natten, få se om algerna släpper bättre idag.


Såg just i reklambladet från ICA MAXI i Borlänge att de säljer rotfrukter för 1 kr/kg, så vi som ändå tänkte åka in dit en vända får passa på att köpa billiga grönsaker.

Av Kicki Fredlund - 15 september 2016 16:40

Idag på e.m åkte vi till våra gamla tassemarker i Stora Skedvi. Har ett par fina ställen för rödgul trumpetsvamp, men ifdag kamade jag noll. Dels var det troligen redan plockat där och dels var det väldigt torrt, men inte torrare än att hundarna sprang i de halvtorra skogsbäckarna och blev svarta på mage och ben. 


Åter hamnade dom i badkaret när vi kom hem.


När vi passerade Kyrkbyn i Skedvi, så såg vi de sorgliga brandresterna (som dom höll på att sanera), efter Skedvi Bröds (gamla Vika Bröd) brand i vedförrådet förra veckan.


Berra åkte själv till Avesta på f.m för att få sin cellgiftsspruta, det har varit en vecka fri, så nu är det 4 veckors behandling igen.


 

Jag började äntligen att skura altanen, skulle gjort det hela sommaren. Naturligtvis i sällskap av Triss och Maya.

Jag skurade först med långborste och vatten med algtvättmedel i, sen tog högtryckstvätten vid.


Eftersom jag får jäkligt ont i ryggen, så får det göras i etapper. Har jag tur så blir det klart före vintern.


 

Maya tog lite solsiesta, hon är fortfarande tuttig efter en långvarig skendräktighet.


På eftermiddagen, när vi kommit hem från skogen så var det alldeles för varmt att fortsätta med skurandet, + 36 grader på altanen. Det var inte ens skönt att sitta ute och äta, så kycklinggrytan intogs inomhus.


 

Årets sämsta tomatplantor, när äntligen nån tomat mognar så är den svart och platt på undersidan.

Jag tror att jag skördat 4 st riktiga...


 

Astrar har jag både här och där, dom här står på altenens spaljekant i en varmvattenbehållare från vår gamla vedspis (från sommarköket i Arkhyttan).


   

Nu börjar syrénhortensian vissna, men jag tycker den är lika fin när färgen skiftar efter att den varit helt vit.


 

Klematisen tycker visst att vädret är perfekt för den blommar som bara den.



Av Kicki Fredlund - 14 september 2016 21:19

Idag var det bokstavligen nära ögat att det gått illa för just ögat.


Vi var i skogen och plockade svamp, som vanligt på e.m Jag går i min egen lilla värld med ögonen stirrande på marken efter trattisar när jag går in i en trädgren, en liten torr kvist som pekade rakt ut. Den fick jag in i mitt högra öga. Jäklar vad det gjorde ont, jag såg suddigt en lång stund.


Jag kände ju också att jag fått skräp från kvisten kvar i ögat, men det blev bättre när jag kom hem och kunde skölja ögat.


Glasögonen skyddade inte, för kvisten gick nog in från sidan. Men det enda som är nu i kväll är att jag är röd längst in i ögonvrån och det gör lite ont  när jag gnider mig i ögat, troligen från undersidan på övre ögonlocket.


Ikväll har jag haft valpkursen. En ljum kväll med 19 grader, rena sommarvärmen, men mörkret som faller allt tidigare tyder på annat. Och på radion hörde jag att det skulle ta slut redan på fredag på den här sommarlika värmen (i.a.f. på våra breddgrader).



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards