Direktlänk till inlägg 22 september 2016

Kört hit och dit. Kastrerade hundar.

Av Kicki Fredlund - 22 september 2016 18:19

Upp i ottan, för redan kl 7 åkte vi till Gunilla Kliniken i Gagnef och lämnade Triss och Maya.


 

Här väntar vi på att veterinären ska komma och hämta dom för operation.


Hem ochbakade kubbar i all hast, tog en snabbfika, sen till Avesta Lasarett där Berra hade tid kl 11 för sin behandling.


Vi tog en skogspromenad på hemvägen (naturligtvis med svampkorgar med oss). Det kändes konstigt att gå i skogen utan hundar.


Hem och fixade en snabb lunch, sen åkte vi till Gagnef igen och hämtade hundarna kl 3, dom var så trötta så trötta.


Nu är båda kastrerade, på Triss togs livmodern bort, men hennes vaginala tumör hade minskat så mycket i storlek att den inte behövde opereras bort. Men nu slipper vi att den blossar upp vid löpen.


På Maya togs endast äggstockarna bort, risken för inkontinens minskar om livmodern får vara kvar.


En del har undrat varför jag kastrerar Maya, det beror på att jag hoppas att hennes allergi ska bli bättre av det. Hennes klåda eskalerar varje gång hon löper och nu senast vid skendräktigheten, så om den hormonella biten är inblandad, så kanske hon får mindre klåda nu.


Några valpar skulle hon ju ändå inte ha p.g.a allergin.


 

Triss ser ut som hon har sålt smöret och tappat pengarna, helt förvirrad och hon vet inte om hon ska sitta eller ligga, sova eller vara vaken.


Nu har vi rensat den plockade svampen och lagt på torkarna. Det blev mest Karl Johan och rimskivling (rätta namnet, jag vet), men även ca 4 l trattisar.


Jag skulle ha klippt gräset, det är alldeles för högt, men det fanns ingen tid eller ork idag.


 
 
Ingen bild

Ninni

22 september 2016 19:12

Snälla Kicki, jisses vilket tempo du håller.... Ta o prova att sitta still en stund. 😆
Skönt nu för töserna dina att slippa löp å krångel. Du är Bäst! 😊

Kicki Fredlund

23 september 2016 09:21

Igår var det inte mycket att välja på när vi hade tider att passa åt båda hållen (norrut och söderut).
Idag mår töserna skit, men det ska väl snart bli bättre.
Du är inte så dålig du heller! :)

 
Bea

Bea

22 september 2016 21:07

Stort tänkt Kicki! så önskar man att alla kunde tänka.:-)
Ta hand om er ! / Bea

http://turidas.blogspot.com

Kicki Fredlund

23 september 2016 09:19

Det är allt en del som tycker att jag borde para henne.
"Hon är ju så fin och allergin behöver ju inte vara ärftlig".
Men aldrig att jag skulle "chansa", det finns så mycket allergi i rasen ändå, trots att man gör så gott man kan för att slippa den.
Hoppas du ser Christines hälsning här ovan.

 
Ingen bild

Christine

23 september 2016 06:17

(Hej Bea! 💕)
Av allt du hann med fastnar jag som alltid på "och sedan bakdel jag kubbar ..."!😲
Bara tanken att sticka emellan med ett litet kakbak! För mig är det den dagens planering! 😉
Kramar!

Kicki Fredlund

23 september 2016 09:15

Hoppas Bea ser din hälsning. Inte ofta jag träffat henne, men det har hänt att hon varit på utställningen i Sandviken när jag varit där.
Nån "bakdel" använde jag inte till kubbarna ;-)
Kramar tillbaka!

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

23 september 2016 08:38

Jag säger som Ninni, ska du inte sitta ner en stund istället för att ränna och flänga ? Skönt för flickorna efter kastrering tror jag. Blinka har börjat få besvär vid löpperioder, o har svårt att hålla tätt, men problemet är ännu inte så stort att jag funderat på kastration. Få se efter nästa gång. Så du hittar karlJohan? Här har det varit ett uselt kalle-år, just nu plockar vi bara trumpeter. alldeles för torrt, men i morse vaknade jag av regndropp! Ha en trevlig helg/Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

23 september 2016 09:11

Jag som tycker att jag sitter alldeles för mycket. Flera timmar varje dag framför datorn t.ex

Det har nästan inte funnits några vanliga stensoppar, men "tallkalle" är det ganska gott om, dom klarar sig ju ofta bättre än den vanliga. Däremot har jag inte hittat några trumpeter i år.
Vi ska visst få regn i e.m
Ha en bra helg du me'/Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards