Alla inlägg den 10 september 2016

Av Kicki Fredlund - 10 september 2016 21:33

Jag stack iväg ganska tidigt till klubben i morse, valpkursen startade kl 10 och det är alltid lite pyssel innan.


I torsdags hade jag bara upptakten, men den här gången var valparna med. Som vanligt en salig blandning.


 

Wilde, en lhasa apso-korsning, han är 10 månader och lite äldre än de övriga.


 

Söt så till den milda grad! 13 veckor gamla Charlie (tik trots namnet). Hon är en Cavalier king Charles spaniel.


  

Tre månader är också Anny, Kleiner Munsterländer (vet inte hur man får till ett tyskt y på tangentbordet)


När jag kom hem halv två var det strömavbrott, Berra hade gått och lagt sig, mest för han var trött, för han har haft flera bra dagar nu som han både varit med i skogen och även kunnat greja lite hemma, så det var inte för att han mådde dåligt som han låg. Det blev strömavbrott när han skulle fixa sitt f.m.-kaffe


Jag kollade säkringar både inne och ute men alla var hela. Men det gick inte att slå om jordfelsbrytaren.


Jag ringde och blev kopplad till SOS Alarm, som kopplade mig vidare till jouravande elektriker. Han frågade om vi hade perkulator eller liknande. Jo vattenkokaren hade lagt av när Berra skulle fixa sitt 11-kaffe. "Dra ur kontakten och pova att slå om jordfelsbrytaren".

Yes! Där kom strömmen tllbaka. Det blir att investera i en ny vattenkokare.


Det värsta var att det hade ju varit strömlöst några timmar, så svamptorkarna hade ju lagt av, trattisarna klarade det, men jag fick kasta en hel del Karl Johan. Fryboxen pep högljutt att den ville ha med kyla.


Detta innebar att vi kom iväg lite sent till skogen. Men ett par timmar hann vi med, innan hungern blev för svår, så vi fick åka hem med våra skördar.


Den här gången var det Maya som rullade sig i nåt stinkande äckel, sen "badade" både hon och Triss i ett knappt vattenfyllt dike, bara en lerig sörja, så det blev badkaret idag igen när vi kom hem.


Vi åt varma svampmackor på Karl-Johan, nu är dom riktigt fina och ganska gott om dom. Jag hade köpt ett grekiskt bröd (som en kryddad pain rich), det använde jag till svampmackorna, så jättegott!


Det ringde en man från Norrland, han hade köpt svamp av mig i fjol och ville köpa mer. Så plötsligt hade jag en beställning på 1 kg torkade trattisat och 2 hg torkad Karl Johan.


Till min syster Anita i Stockholm skickade jag trattisar häromdan.






Av Kicki Fredlund - 10 september 2016 21:15

Dagarna försvinner i en rasande takt. Nu tar jag vara på den tid man kan gå i skogen och plocka svamp.


 

Igår åkte vi redan på f.m så fikat intogs i naturen.


 

Det fanns en slogbod , men den var lite väl stökig, så vi föredrog att sitta ute och fika, dessutom var det ett strålande väder. Något som inte bara är av godo, jag svettas som fasen och Triss har problem med andningen.

 

Maya var upp till slogboden och stal ett vedträ.

 

Undrar om det här betyder att ytterligare skog försvinner.


När vi kom hem på e.m så rensade Berra svampen medan jag kokade lingonsylt på 12 liter lingon.

Testade nåt nytt, tog ca en tredjedel syltsocker + vanligt socker. Lingonsylten förra året blev nämligen så himla blöt och vattnig. Men det verkar som det här var perfekt för sylten blev lagom fast och lite geléig.


Jag kokade en fläsklägg i flera timmar, gjorde rotmos till Berras glädje, även om han fick vänta rätt länge på maten.


På morgonen, innan vi for till skogen, så hade jag bakat två formar hallonkakor, bra att ha i frysen om man får besök (för egen del också för den delen). Jag hade dan innan plockat vad som förmodligen var de sista hallonen.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards