Alla inlägg den 23 augusti 2016

Av Kicki Fredlund - 23 augusti 2016 17:19

Idag var det nästan i varmaste laget att gå i skogen och plocka svamp och bär, speciellt för Triss som har det jobbigt med andningen i värmen.


Det var 24 grader på e.m så vi har uppenbarligen fått tillbaka sommarvärmen igen.


 

Triss har sin egna stil när hon dricker vatten...

 

medan Maya tar det mer normalt.


Jag hade en bit revbensspjäll på kokning, medan vi var i skogen i två timmar, sen marinerade jag den och satte i ugnen en stund.


Härligt att kunna sitta ute på altanen och äta igen, även om sömniga getingar var mer än lovligt närgångna. 

Två stycken fick sätta livet till när dom fastnade i såsen på min tallrik. Nån måtta på framfusighet får det allt vara.


 

När ändå ugnen var varm så gjorde jag en snabbkaka, den här gången med dagens plockade blåbär istället för hallon.


Jag har kommit på att den här snabbkakan görs lika som kladdkaka, det är bara chokladen som är skillnaden. Jag som aldrig gör kladdkaka, men så ofta den här varianten.


 

Nu är det dags att ta reda på dagens svampskörd. Ska nog lyssna på Siw Carlsson som sommarpratare, för jag har missat henne, under tiden. 

Av Kicki Fredlund - 23 augusti 2016 09:57

Ja, det är Karl Johansvampen som verkar komma nu.

 

Tvärstannade bilen, när jag såg detta praktexemplar från skogsvägen som vi åkte på.


 

Men den här jättekallen hade passerat bästföredatum.


 

Det kanske inte syns så tydligt på bilden, men dom smarta myrorna promenerar på den liggande björkstammen, för det borde ju vara lättare att ta sig fram till stacken där än på marken.


 

Förra vintern (eller om det var vintern innan) kalhöggs det här, nu är det meterhögt gräs över hela området.

 

Jag gillar verkligen den här syrénhortensian, som nu har börjat blomma (lite senare i år än i fjol)


 

Det här blev mitt kvällspyssel. Jag lyssnade på eftersändning av Sommar i P1 nu med Angelica Ström (Katarina Taikons dotter) under tiden. Hon var intressant att lyssna på.


Kantarellerna ska jag posta till min syster Anita, som inte kan gå i skogen längre.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards