Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av Kicki Fredlund - 14 augusti 2016 19:18

Perfekt spårväder idag efter morgonens kraftiga skyfall.


Maya är en duktig spårare med stort föremålsintresse, men, som Tony Erwin säger, hon har svårt att gå igång efter en hittad apport.


Jag har ju lagt ganska korta spår 200 - 300 meter med många apporter, ibland fler än 10, för att få henne koncentrerad på spåret. Det har fungerat bra och hon går mycket sällan över en apport, vare sig det är en skogspinne eller annat föremål.


Men, som sagt, hon går inte igång. När hon fått sin belöning för upphittad apport, så är det som om hon inte fattar att hon ska iväg igen. Jag kan få peppa på henne jättemycket, eller vänta ut henne jättelänge.


Eftersom det är så många apporter, så tar hennes spår  lång tid att komma runt, dom andra brukar fråga om vi gått vilse när vi kommer tillbaka.


Men spårsäker är hon. Alla apporterna funna i dagens osnitslade spår. Angelika hade lagt det och hon fick inte ge mig någon hint om hur spåret gick, Maya skulle lösa det själv och det gjorde hon också.


Men matte fick skämmas, för jag hade inte rastat henne innan, så rätt som det var började hon irra i spåret och jag misstänkte att hon var nödig. Jodå hon gick ur spåret och dassade, sen in i spåret igen och fortsatte. Jag får böta med fikabröd nästa gång   


     

Målmedvetet pinnar hon på när hon väl kommit igång.

 

Mjukost på tub perfekt belöning.

    

Man kan ju försvinna i vegetationen när man är liten.

 

Det går bra att spåra på stig också

 

"Måste du komma hit och ta min pinne?"

 

"Ge mig belöningen då!"

 

"Men va? Ska man behöva gräva fram apporten?         

 

"Sen får man inte behålla den i alla fall, fast jag sliter och drar"

   

Sista apporten funnen och den kastade jag så hon fick springa efter den några gånger.

 

Sen blev det liten vatten ur flaska, efter många slick mjukost. 

 

Berra sitter mest och relaxar medan vi spårar, men han har gått sin kilometerrunda med Triss.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards