Direktlänk till inlägg 5 juli 2016

Kollade efter svamp igår

Av Kicki Fredlund - 5 juli 2016 16:23

Igår gick vi inte med hundarna i Tjärnan som vi brukar. Istället åkte vi till en annan skog för att kolla om det kommit upp några kantareller, eller ännu hellre nån Karl Johan.


Eftersom vi skulle få regn på e.m så åkte vi iväg efter f.m.-fikat Tur det, för attan vilka våldsamma skurar det kom senare på dan.


     

Småhundarna höll igång som vanligt, medan Jolly, allt tröttare, tar varje tillfälle i akt att lägga sig ner.


 

Så fort jag stannar upp så lägger hon sig.


 

Lurad.. Jag trodde jag såg kantareller på håll, men vid närmare titt så var det  bara "trollsmör".


 

Trodde jag var lurad igen, för dessa lyste så otroligt starkt gula, men den här gången var det på riktigt. De flesta för små än, men några kom med i korgen.


     

 Det var fler än Jolly som vilade lite i värmen.

Här slickar hon lite på ena benet, som det verkar utan att veta varför. Hon har aldrig gjort så tidigare, jag tror att det är nån form av omriktat beteende.


 

Det blev ändå till varsin macka med nystekta kantareller.

 
 
Hillevi

Hillevi

5 juli 2016 18:08

Grattis till kantarellfynden. jag har börjat plocka även rätt små, för det är sällan jag har tar samma väg igen och antingen har de då torkat bort eller blivit för gamla. Det kommer ju nya hela tiden när de väl börjat komma igång. Det är sååå gott med färsk svamp! :)
Ni har det svårt nu framöver med Jolly, att väga för och emot. Det borde inte få vara så! De ska somna in i korgen på kvällen, när det är dags. Så är det allt för sällan, dock.

http://gyllensilver.wordpress.com.

Kicki Fredlund

5 juli 2016 21:47

Visst är det trevligt när man börjar hitta årets svampar. Kantareller är inte favoriten att äta, men dom är ju så trevliga att plocka och sällan maskätna.

Ja, nu gruvar jag mig dagligen för Jolly, men hon ska i alla fall få uppleva sin 12-årsdag som är om tre veckor.

 
Menageriet

Menageriet

5 juli 2016 20:31

Tror Du har fått med en piraya på första bilden? Det var väldigt vad bredbenta dom är på andra bilden? :D
Vad är Trollsmör? Har jag aldrig sett eller hört talas om? Kanske det växer murklor på alla hyggen om några år?
Jobbigt med Jolly? Kan det vara hjärtat som inte orkar längre? Men det var väl inte så länge sen Du kollade henne?
Tur att Ni hittade lite svamp i alla fall, så Ni fick känna smaken? ;)
Ha det så bra och kram! :)

http://www.menageriet.se

Kicki Fredlund

5 juli 2016 21:43

Jodå, dom kan käfta i rätt bra ibland.
man måste ju ta spjärn med benen för att vinna kampen om pinnen.

Googla på trollsmör (bilder) så ser du. Jag var osäker på om det var ett vedertaget namn eller bara nått man kallade det för som barn, precis som ormspott.
Jollys hjärta är ju inte bra, varit sämre för varje koll vi gjort de senaste åren, så jag misstänker nog att det är en bidragande orsak till hennes trötthet.
Det var absolut inte fel med nystekt svamp på en hård macka.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards