Alla inlägg den 20 juni 2016

Av Kicki Fredlund - 20 juni 2016 19:50

Så var det dags för våra hundar att ställas ut på Dalarnas Kennelklubbs internationella utställning i Leksand.


Utställningen har alltid varit i Avesta tidigare (i alla fall så långt jag kan minnas) Den här gången var den flyttad till Siljansvallen i Leksand.


Det var en väldigt lämplig plats för utställning, mycket stort område, generöst tilltagen plats runt ringarna för tält.


Vi behövde inte åka hemifrån förrän kl 8, för det var andra raser innan det var dags för frallorna och tältet hade jag ju fixat redan på lördagen.


Det var otroligt mulet, även om det inte blåste lika kallt som på lördagen.


Till en början var det uppehåll, men det stod inte på förrän regnet kom, sen regnade det till och från mer eller mindre kraftigt resten av dagen. Inte så kul att packa ner sina prylar och ett dyblött tält i regnet när vi åkte hem vid 4 -tiden.


Hur gick det då för hundarna? Jo, bra!


Först ut var Travarens Next Time, som går i juniorklass ett tag till.


     

Cindy och Pew uppförde sig perfekt. Det blev Exelent och förstaplacering i klassen och CK (7 deltagare)

I Bästa tikklass var hon den sista som åkte ut (som 5:a). Jag skulle så gärna vilja placera alla 5 sa domaren Maritha Östlund-Holmsten, men nu är det ju bara 4 st som gäller.


   

Maya gick för första gången i championklass och skötte sig finfint för Gisela, som åter var hennes handler. Exelent 3 ckk med CK. I en numerärt stor bästa tikklass (11 st) blev hon opl. men var kvar till näst sista gallringen.


   

Triss föll verkligen domaren i smaken. "Äntligen fick jag se det perfekta fyrkantiga huvudet med den fyrkantiga breda nosen, jag har väntat hela dan på att få se det" var Marithas kommentar.

Maritha, som för övrig gav öppen kritik över alla placerade hundar. Väldigt uppskattat av publiken.


Triss vann championklassen (den här gången var det fyra deltagare), sen blev hon bästa tik med CACIB . Men mot bästa hanen fick hon se sig slagen, då han blev BIR och hon BIM. Men det är då ingen skam, för Knut är verkligen en pärla.


 

Cindys syster Carolin var behjälplig med min kamera och hon tog massor av bilder, men tyvärr ville inte Triss se bra ut på en enda en.


Det var trevligt att hela 54 st frallor var anmälda när Maritha för första gången dömde rasen.


    


     

 

Det var ovanligt påkostade rosetter.


 

Det har blivi många nu. Dessa är skörden från förra veckan i Vänersborg. De två till vänster är Triss' och de tre till höger var Mayas.


Av Kicki Fredlund - 20 juni 2016 19:34

 

Vi har ju en sjö bara dryga 300 meter hemifrån. Det fick bli en mulen bild på sjön, oftast har det varit sol och fint när jag tagit kort på den tidigare, så det här blev lite annorlunda. Helgens himmel har sett ut mest så här.

Av Kicki Fredlund - 20 juni 2016 10:02

Ibland saknas både tid och lust att blogga. Men den gångna veckan har inte varit innehållslös för det.


Jag tar hjälp av dagbokens anteckningar för att minnas vad som varit.


Måndag den 13:e gick nog mest åt att sitta vid datorn och gå igenom alla hundratals bilder från resan till Trollhättan och Vänersborg. Men vi var ändå till Borlänge, tog en fika hos S-O och Kristina. Handlade lite på ICA Maxi.


Tisdag 14:e Berra hade åkt på en förkylning, hade feber på morgonen och var sängliggandes hela dan.

Maya, som matstrejkat i fyra dar när vi var på resa, blev jättedålig i magen när hon nu börjat äta igen.


Jag var ute på framsidan av huset och rensade grusgången och rabatten där. Röjde gräset under staketet som inte går att komma åt med gräsklipparen.


Jag planterar fortfarande ut astrar som inte kommit i jorden än.


Hundarna var ute flera timmar på framsidan i det fina vädret.


Onsdag 15:e Berra fortfarande sängliggandes i en rejäl förkylning med en gräslig hosta.

Fick släppa ut hundarna på natten, då Maya fortfarande var dålig i magen.


Även den här dan fortsatte jag att rensa på framsidan och hundarna kunde vara ute mycket. Det innebar att dom blev blåsta på skogspromenaden. Men det var ändå i varmaste laget för Triss att springa i skogen, så dom hade det bättre med att lulla runt på tomten.


Triss är nu i höglöp och uppvaktas ihärdigt av Maya som är på sluttampen på sitt löp.


Jag ringde till Gunillakliniken och fick tid dan efter till Triss, som har en vaginal tumör? som poppar ut ur vagina nu när hon är så svullen bak. Jag såg den första gången när hon hade krystvärkar förra kullen för ett år sen, sen var det lika på förra löpet.


Nu vill jag kastrera henne, så hon slipper fler jobbiga löp. 


Eftersom det var onsdag så åkte jag till Hedemora och "pensionärshandlade". Extrapris på färsk laxsida (99 kr/kg) - 5% rabatt därtill är ju inte att förakta.


Jag postade också plantor som jag varit ute och tagit upp innan. Det har blivit en del såna sålda på Tradera.

 

Blommor på borden vill jag gärna ha den här årstiden, då är det bra att ha egna att ta av.


Torsdag 16:e Berra kände sig piggare, men hostar hemskt.


Maya var plötsligt tvärhalt på vänstra bakbenet på morgonen, utan att jag kunde se var det kom ifrån.

Jag tog henne med till Gunillakliniken, där jag hade tid kl 3 för Triss.


Maya hade skitit inne i tvättstugan ett par gånger på natten, trots att hon varit ute flera gånger. Hennes diarré börjar oroa mig. Jag hade lite Canikur kvar hemma, så hon fick en dos morgon och kväll.

Nu började hon likna en vinthund, hon har tappat massor i vikt.


Hos veterinären kollade Erik Triss och konstaterade att det troligen var en vaginal tumör, som oftast är godartad, men den ska bort. Vi väntar till hösten, då är både löp och skendräktighet över och det är den bästa tiden att kastrera (om man kan välja), som jag tänker göra samtidigt.


En som definitivt inte tappat i vikt, utan tvärtom, var Triss. Jag vägde henne hos veterinären och vågen stannade på 13,5 kg!! Hennes matchvikt brukar ligga på 12 kg, eller något över. Ändå har hon inget extra hull på revbenen. Men hon känns som en tegelsten att ta i.


Hilding Anlijot fanns på plats, bra för mig för han hade tid att kolla Maya, vars hälta nu nästan var helt borta, det syntes en aning vid skritt, men inte i trav. Hilding böjde och bände och klämde överallt. Ingen reaktion vare sig på patella, ledband, höfter eller ryggen. Så fasen vet varför hon var så halt på morgonen.


På torsdagskvällen kom Cissi och Ludwig från Partille. Ludwig ska var här en vecka medan Cissi åker till Gotland med en väninna.


Det började regna ganska rejält på kvällen.


Fredag 18:e Jag ville ha tag i mer Cani Kur, även om Maya inte skitit alls sen dan innan.

Åkte till veterinären hemma, köpte dietfoder (dyrt som attan) och sen till apoteket för CaniKur.


Cissi åkte efter fm-fika, hon skulle till sin väninna på em. Men innan dess åka till sitt barnbarn i Borlänge, för att avlasta Erika lite, som inte fått sova på evigheter, då alla barnen även lilla Novalie fått vattenkoppor.


Jag ugnsstekte en del av laxen, som vi  tre som var hemma åt. Resten hamnade i frysen.


Lördag 19:e Riktigt dåligt väder, men jag hade bestämt att åka till Leksand för att titta på utställningen, då flera av mina vänner ställde ut sina hundar den dan. Själv skulle jag ju ställa ut på söndagen. Så halv 8 åkte jag och Ludwig hemifrån. Ludwig lämnade jag av hos hans farmor i Säter, medan jag själv fortsatte till Leksand. Berra mådde inte bra, så det passade bra att han var hemma med hundarna.


Jag ångade runt bland ringarna för att kunna se så många som möjligt av mina vänners hundar.

Ändå missade jag Lottas taxar och Elgas norrbottenspets. Jag träffade både Lotta och Elga men hann inte se deras hundar i ringen.


 

Började med Helena och hennes danske unghund Imse (vet inte vad han heter i stamtavlan). Han vann sin klass och fick CK blev sen 3:a bästa hane.


 

Hann även träffa Linda (som har Mayas kullbror Marre) och fick se hennes juniorhane Uffe, som fick Exelent.


 

Sen var det dags för boxerringen, där Maritha Östlund-Holmstedt hade ynka tre st boxrar att döma.

Här Katarina Engewall (veterinär på Falu Djursjukhus, det var hon som snittade Triss förra året) med sin hane från Erika Blomberg (Hausse kennel). Han gick i bruksklass, fick sitt tredje cert och blev därmed champion.


 

Queensi var enda tiken, men hennes kritik skäms inte för sig när hon fick exelent och Ck och blev BIM efter hanen. Så roligt för Kerstin!


Sen kom regnet, lite lugnt till en början men sen allt rikligare. Anders hjälpte mig att sätta upp vårt tält, så det fanns på plats inför morgondagen.


Hemresan gick mest i spöregn.


Mot kvällen kom Agneta och Kurre, som har T.Nahar "Nalle". Han skulle ställas ut i morgon, men har varit dålig och kräkts i flera dagar, så han var struken. Agneta och Kurre hade varit hos vänner i Falun och kom nu och lämnade av en kärra som dom köpt på min beställning på Jula i Stockholm, jag har inte lyckats få ta på den själv.


Jag packade upp vagnen och provlastade den innan jag packade bilen inför morgondagen.

 

Vagnen blir perfekt, får plats med allt, utom tältet som får ligga uppe på det andra.



Jag återkommer om söndagens utställning, för det blir alldeles för långt och tjatigt inlägg annars.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards