Alla inlägg under oktober 2015

Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2015 17:49

Igår hade vi ytterligare en fin solig höstdag. Jag tog hundarna och åkte till spårgänget strax före 10.


Berra var tyvärr helrisig, så han sov hela dan (utan mat till i morse, mer än 30 timmar i sträck).


Jag gjorde ett lite annorlunda spår. Gick ut närmare 1 km, la många föremål och tre "slut". Sen gick vi tre st samtidigt, men bara en i taget av hundarna fick spåra. Dom andra två gick efter.


Maya var otroligt intresserad och spårade i ryggen på dom två som gick före henne (ca 600 m). Men sen när hon skulle gå selad och i lina den sista sträckan, så var hon helt ointresserad, så vi lät första hunden, som var Abbe även spåra sista sträckan.


Men då vaknade Maya till och var det så att inte Abbe tog upp apporterna kvickt nog, så var Maya framme och tog dom.


Det var en del som ville se hur sök går till, så jag tänkte visa med Jolly. Det är ju 7 år sen hon söktränade, men jag tänkte att hon kanske minns ändå.


Ylwa fick ligga figurant i skogen ca 50 m bort. Jolly hade jättesvårt att ta sig ut på djupet, men ville ändå inte ge sig och till slut hittade hon även Ylwa under en gran och kom med sökrullen i munnen tillbaka.


Trött blev hon som bara den, hennes ork är verkligen på upphällningen, men pigg och glad som en unghund är hon ändå när hon flänger runt och hälsar på folk.


När jag kom hen från skogen så stekte jag laxsidan i ugnen, men äta fick jag göra ensam, för Berra sov vidare.


 

Jag planterade ut ljungen tillsammmans med den plockade mossan, så nu står det två krukor på trappen med nytt innehåll. (Penséerna, som var i krukorna innan, såg verkligen inte glada ut.



Av Kicki Fredlund - 4 oktober 2015 17:42

 

Idag har det varit kanelbullens dag. Undrar om det duger med bullar med kardemumma. eftersom det är det jag fyller dom med i stället för kanel

Av Kicki Fredlund - 3 oktober 2015 19:16

Började dagen med att göra golven rena (det är ett måste mest varje dag), lättast att göra det direkt på morgonen, för då är hundarna fortfarande ganska trötta och jag får moppa ifred.'


Efter frukost rensade jag ca 15 liter svamp. Vi var till Stora Skedvi igår och plockade brandgul trumpetsvamp på våra gamla tassemarker.


 

Med den dåliga syn jag fått på sistonde, så är det inte så konstigt att jag har så svårt att se dessa väl kamoflerade trumpetsvampar.


Ut i trädgården när svampen var färdigrensad, klippte ner vissna växter i ca 30 minuter, det är precis vad vi klarar i stöten.


In till kl 11 för fm-fika. Sen åkte vi till skogen och plockade 10 lit. lingon.


 

Hundarna sysselsätter sig själva medan vi plockar. Först springer dom och busar, sen får pinnarna sin omgång.


 

Men ger man sig på en en som sitter fast då får man kämpa.


 


 

Det tar inte lång tid att fylla sin hink, när det ser ut så här på fallet.


Svettiga blev vi i värmen, så vi togt en snabbdusch när vi kom hem, sen åket vi till Borlänge


Hade med 5 liter lingon till Kristina och S-O, fikade där innan vi åkte vidare in till stan och handlade.


Det blev på Coop den här gången, där gjorde vi en del fynd. Bl.a färsk laxsida med kort datum för 59 kr/kg.


Köpte även några plantor ljung, som jag ska sätta vid entrén i morgon.


På hemvägen tog vi en kortare skogspromenad med hundarna. Jag plockade lite mossor att fylla ut ljungkrukorna med.


Hemma igen strax före 6, hungriga hundar fick mat. Jag satte mig vid datorn ett tag, men först tog jag kort på lite prylar som ska ut på Tradera.


Själva åt vi nåt så trist som uppvärmd pizza. Vi åt nämligen pizza i Stora Skrdvi igår, men fick bara i oss halva och tog hem resten.


Nu ser jag precis på Postkoden att en dotter till ett par gamla vänner tävlar (Ylwa Klockare).


Hon är just nu uppe i 50.000kr

 
Av Kicki Fredlund - 3 oktober 2015 18:58

 

Också ett färdmedel. Killen ställde snällt upp för att jag skulle få ta min temabild.

Av Kicki Fredlund - 2 oktober 2015 09:36

Igår f.m åkte vi till Ludvika. Jag hade åter budat in en massa på auktion, som nu skulle hämtas.


Det blev mycket porslin den här gången.


    

Även ganska stora porslinsföremål. Tyvärr var den här soppterrinen lagad på kanten.


 

Den här servisen Alva från Rörstrand är Berra uppvuxen med. Det var hans familjs vardagsporslin. Några tallrikar följde med när han flyttade hemifrån, men det finns inga kvar nu. (Jo, en soppterrin står nog i nåt skåp här).


 

När vi ändå var i Ludvika så åkte vi även till Sunnansjö. Där blev vi bjudna på lunch, en härligt god köttsoppa med mycket grönsaker, som Arnold lagat till. Sen fika innan vi åkte hem.


 

Synnöve hade en av sina valpar över dagen, när matte kom och hämtade den så visade hon hur mopsvalpen snuttar på armen. Valpen fyllde hela munnen med armen och snuttade till ögonen gick i kors.


När vi rastat hundarna på en skogspromenad så åkte vi till Hedemora och gjorde av med stora pengar på en ny värmepump och ny diskmaskin.


Klockan var 6 när vi kom hem, så det blev en heldag.


Men idag finns inga undanflykter för att börja med höströjningen ute, så nu är det bara att ta på stövlarna och gå ut.




Av Kicki Fredlund - 2 oktober 2015 09:29

 

Vi har köpt en matta på auktion för en hundralapp, men jag vet inte om jag vågar lägga den på golvet än. Maya ger sig fortfarande på att bita och tugga på det mesta. (Se på hörnet på den rosa mattan)

Av Kicki Fredlund - 2 oktober 2015 09:25

 

Trots att det inte är så mycket växtlighet närmast havet på Gotland, så finns i alla fall en och annan dunge.

Av Kicki Fredlund - 1 oktober 2015 18:52

Gårdagen försvann som i ett töcken. Jag vaknade och var jättedålig. Min förkylning var borta sen ett par dagar tillbaka, men jag hade ett illamående och en yrsel som inte var av denna världen.


Jag tror faktiskt att orsaken var hostmedicinen Cocilana Etyfin, det är ju morfin i den och jag tål inte det.

Men eftersom jag tagit den sent på kvällen när jag skulle sova, så trodde jag att det skulle gå bra.


Bra gick det så till vida att jag sov som en stock dom tre nätterna som jag tagit hostmedicinen, men jag tror också att det var den jag blev så sjuk av. Jag sov mest hela dan igår, det gick inte att hålla sig vaken, uppe kunde jag inte vara för allt snurrade så till den milda grad.


Tack och lov är allt som vanligt idag.


 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards