Alla inlägg under oktober 2015

Av Kicki Fredlund - 8 oktober 2015 18:43

Idag fick jag gå ensam i skogen med hundarna, för Berra hade sån värk att han omöjligt kunde följa med.


 

Jolly var på ett strålande humör och visade den ena trattkantarellen efter den andra. Tur var det för dom var extremt svåra att se i blåbärsriset.


Men mest nöjd var jag för att jag hittade ett flertal fina Karl Johan-svampar.


Nu är det mesta rensat och trattisarna ligger på tork.


Idag gjorde jag kroppkakor, Berras favorit. Det fick t.o.m upp honom ur sängen.


 

Igår gjorde jag laxpudding på resterna som var kvar på laxen.


Av Kicki Fredlund - 8 oktober 2015 09:37

 

Maya älskar att var hos "storasyster" Jolly, och helst ligga väldigt nära.

Jolly hon sover så tungt att ögonlocken helt faller ner.

Av Kicki Fredlund - 8 oktober 2015 09:18

 

Här har det blivit fåror i den plöjda åkern.

Av Kicki Fredlund - 7 oktober 2015 10:48

Nu är det oåterkalleligt höst. Med -3 grader i natt så frös det mesta.


    

Mest synd på dahliorna, som jag gärna skulle haft kvar ett tag till. Nu är det bara att ta bort och ta reda på knölarna och hoppas att dom klarar sig till nästa vår.


 

Höstens första brasa tändes också i kaminen. Eftersom luftvärmepumpen är trasig (vi har köpt en ny, men den blir installerad först om några veckor), så var det ganska svalt i rummet i morse.


Idag har jag paketerat för att skicka. Har ju börjat om på Tradera, efter ett upphåll på i princip hela sommaren. Igår hade jag auktioner som gick ut och flera har redan betalat.

Av Kicki Fredlund - 6 oktober 2015 18:32

 

Säga vad man vill om årstiden, men en riktig höstglöd av färger är det.

Av Kicki Fredlund - 6 oktober 2015 18:19

 

Jag vet inte om det är alldeles fel att kalla fören på en båt för front, men en front är det ju i alla fall.

Av Kicki Fredlund - 6 oktober 2015 17:53

Så hade vi då höstens första frostnatt i natt. Det var visserligen bara en halv minus, men frostvitt på gräset.


Berra hade fått en återbudstid på folktandvården i morse 10 i 9, dom ringde igår e.m och undrade om han kunde ta den.


Jag tog reda på gårdagens svamp, det var inte så lite som jag trodde, framför allt hade jag hitttat flera dugliga karl-johan. Det blev dryga två liter när dom var förvällda och klara.


 

På f.m levererades och installerades vår nya diskmaskin, så nu slipper Berra diska   


Vi har i alla år köpt våra vitvaror i samma affär i Hedemora, för hette den Bäckes numer är det en Elon- butik. Jag tycker man ska gynna det som är nära om man kan.


Bra att ha att göra med är dom också, tar med sig det kasserade utan extra kostnad.


På e.m åkte vi till Hedemora. Jag var in på banken och fick hjälp att fixa bankID och Swisch. Hade kanske klarar det själv, men nu fick jag det gjort där. Så nu kan mina köpare på Tradera betala via swisch om dom vill, och jag kan fixa bankärenden via mobilen med mitt Bank ID.


Ja även en gammal kärring kan ta till sig av nymodigheterna.


Vi var även till Granngården och köpte hundmat. När vi var i Ludvika senast köpte jag fryst färskfoder, som jag ska testa på Maya, hon slickar på sina tassar och jag vet inte varför.


 

Varma mackor på Karl-Johan fick det bli idag till mat.


 

Frossade även i en Napoleonbakelse till kaffet efter. Det var kort datum så bakelerna såldes för halva priset.



Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2015 18:22

I natt har det varit den kallaste natten hittills med 1 ynka plusgrad.  


I morse fortsatte jag mitt fotograferande av prylar som ska ut på auktion på Tradera.


Det är mycket porslin den här gången.

 Bl.a. dessertskålar från norska Figgjo.



 

Gustavsbergs Grå ränder av Wilhelm Kåge har jag både djupa och flata tallrikar av.


Efter f.m fika blev det lite trädgårdsarbete igen.


 

Det ser för jäkligt ut i rabatten, med vissna växter och ogräs.


 

Men det finns också en del blommor kvar.


 

Jag är tacksam så länge dahliorna får leva, dom är ju extremt frostkänsliga...


 

det är ju rosenskäran också.


 

Även Berra var med och röjde.


Så var det dags för hundarna att få sitt.


 

Tog bilen till skogen och svampkorgarna med.


 

Det var till en början ont om trattisar, men Jolly letade och letade (och hittade), men blev trött och vilade varje gång jag stannade och plockade.


Gårdagen lax fick bli dagens middag också.


Jag har två korgar svamp att ta reda på, men det får vänta till i morgon, för nu tar jag kväller. Ängelby, den nya tv-serien ska jag följa.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards