Direktlänk till inlägg 30 oktober 2015

Svamptur

Av Kicki Fredlund - 30 oktober 2015 18:06

Vi hade planerat att att ta en vända till skogen med svampkorg idag.


Det har ju inte varit nattfrost på några nätter, så svampen borde inte vara frusen.


   

Berra, som mådde skapligt var också med.


 

Det var riktigt svårt att se svampen, som dessutom var ganska torr och färglös...


 

Dessutom var Jolly mer intresserad av att äta gräs än att hjälpa mig att hitta trattisarna.


 

Maya och Triss har annat att kolla på också, men jag vet inte vad.


 

Det blev nästan två korgar svamp, som jag ska rensa och göra syltade trattisar av. Har bara en burk kvar från förra året.


Gjorde kålpudding till middag. Kokade risgrynen redan på fm, att blanda med köttfärsen, så tog det inte så lång tid sen när vi kom från skogen att få in rätten i ugnen.

 
 
Tasstanten

Tasstanten

31 oktober 2015 15:37

Vad duktiga ni är på att hitta svamp. Vi har gett upp det för i år, för vi hittade inget när vi var ute några gånger.

Jag gjorde också kålpudding i veckan, men gör utan ris. Det är jättegott.

http://tasstanten.se

Kicki Fredlund

1 november 2015 09:21

Det har inte alls varit så mycket trattisar i år som man varit van vid, men visst finns det än.
Det värsta här är ju att skogarna blir mer och mer decimerade med alla kalhyggen.

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

31 oktober 2015 20:58

Så du gör typ finsk kållåda du, den görs ju med ris. Det gillar jag för den blir inte lika kompakt som den svenska puddingen.
Senaste svampskörden skänkte jag bort till en bybo, via köp/sälj-sidan på facebook. Hade velat byta mot något, saft, sylt eller något annat men tänk att hon råkade visst inte ha något, inte en slant heller kom det. Men ett tack fick jag visst...Ler, kan inte göra annat, själv skulle jag aldrig kunna göra så, hämta en hel papperskasse med rensad svamp o inte ens erbjuda något istället...men lite kul att se hur folk är funtade, och vad gäller denna person är jag inte ett dugg förvånad. Jaja, jag sörjer inte, har sagt till väninnan att om inte hon tar hand om det jag plockar så blir det inga flera utflykter i svampskogen. Men nu är det så mycket annat så jag hinner knappt hem o sova mellan varven. Idag har vi städat på flyktingloppisen hela eftermiddagen o är inte klara än...
Ha en trevlig helg/kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

1 november 2015 09:06

Jag gör kålpudding som mamma gjorde den, har aldrig tänkt på den på annat vis.
Fy fan vad fräckt att ta emot svampen utan att få något i stället. Minst 100 kr skulle du haft om människan inte hade nåt att erbjuda i byte.
Du har verkligen fått nåt att göra sen flyktingarna kom till byn.
Men var rädd om dig!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards