Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015

Svurit över ugnen

Av Kicki Fredlund - 13 oktober 2015 11:57

Fasen vilken dålig ugn det är på vår spis.


Jag har bakat bullar på morgonen, och antingen blir dom nästan brända, eller halva plåtens bullar är knappt gräddade.


 

Jag borde ha redigerat bilden innan med tanke på den stökiga omgivningen (jag får väl bjuda på det)


Den här gången gjorde jag 4 olika fyllningar på bullarna, en plåt vardera med kardemumma (min favorit), kanel, vanilj (gillar jag minst, men känner andra som gör det) och en plåt med nötmassa.


Jag vill ha en ny spis, men med en ny diskmaskin (som för övrigt är jättebra), så har vi inte råd med nån ny spis.


Har ju även köpt en ny värmepump (som ska installeras på torsdag).


10 plusgrader ute, ingen blåst vad jag kan se, så jag ska ut och tömma vidare alla krukorna. Tunga är dom, så jag orkar inte ta så många åt gången. Jorden häller jag ut på grönsakslandet och dahliaknölarna rensar jag och tar in och hoppas att dom ska överleva vintern.


Så är det alla ettåriga blommor som ska ur landen. Ogräset ska vi inte tala om.

 
 
Ingen bild

Ann-Marie

13 oktober 2015 14:37

Jo, jo en ny värmepump är inte gratis, vi har just nu tagit in offerter på en ny med installation.
Vad jag har varit avundsjuk på er i höst, med alla kantareller och mängder av bär. Den mängden kommer vi aldrig upp i här på ön. Jag har plockat ca 2 l gul kantarell vid ett par tillfällen och det är stort kan jag säga.
Alla bilder på hundarna är så kul att titta pådom ser ut att ha det härligt hela tiden. Jag är nöjd med min enda hund men när jag ser hur era hundar springer och sover tillsammans så ser det så mysigt ut. Nu har ju Baxter kompisar som jag ser till att han får busa runt med någon gång per vecka. En del "experter" säger att hundar inte har behov av att träffa andra hundar men det stämmer inte tycker jag.

Kicki Fredlund

13 oktober 2015 19:51

Men nu är det färdigplockat av bär för i år, för blåbären är plaskblöta nu, men svampen finns än.
Om du vill ha så kan jag skicka lite torkade trattisar. Mejla din adress till mig i så fall.
Jag håller delvis med dom som säger att hundarna inte behöver hundkompisar. Men då vill det till att hunden får all stimulans den behöver av sin ägare.

 
Ingen bild

Ann-Marie

13 oktober 2015 22:18

Trattisar finns det ganska gott om här på ön (inte i år). Förr plockade jag mängder bara för att det är så kul, jag gav bort alla för det har visat sig att mannen blir jättesjuk av just trattkant. Det blir fruktansvärda magplågor som sitter i några timmar. Först blev jag orolig för att jag tagit miste och fått med någon giftsvamp men det upprepades ett par gånger då jag var säker på att ingen annan svamp kommit med. Nu har jag läst att just trattkant. kan ge dessa symtom hos vissa personer. På senare år har det visat sig att även sonen reagerar lika.
Men stort tack för ditt erbjudande i alla fall.
Ann-Marie

Kicki Fredlund

14 oktober 2015 10:22

Förr fick jag ofta kolik av svamp, men jag har lärt mig vilka sorter jag inte tål, så nu undviker jag dom, men trattisarna hör inte dit.

 
Menageriet

Menageriet

13 oktober 2015 23:26

Hade jag haft en ugn som bakade så fina/goda bullar, så hade jag vart glad? Nu har jag ju en bra ugn, men ingen som kan baka bullar, menar jag? ;D
Ibland verkar det som om allt rasar samtidigt? Dyra saker är det också? Som tur är så håller väl de nya länge, så över tid, så blir det ju inte så stor kostnad.
Oskar är mitt barnbarn, som Du undrade över. Han försöker med olika inställningar och tycker det är så roligt.
Jag har också en större kamera, men det blir ju mest mobilen som används. Den är ju lättare att ha med sig.
Ha det gott och kram till alla i flocken! ♥

http://www.skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

14 oktober 2015 10:24

Baka bullar kan väl alla, det är bara att göra som det står på mjölpaketet ;-)
Jag misstänkte nog att Oskar var ett barnbarn.
Kram

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

14 oktober 2015 19:33

Du är helt otrolig, att du bara orkar...
Min väninna har en likadan ugn, ena delen bränt, andra ingen färg. Sockerkakorna hon bakar till loppis påstår hon inte är som dom ska. Vad vet jag, har aldrig smakat..
På tal om sött, flyktingarna som kommer till vårt land lär inte gilla kanelbullar! Dom är inte tillräckligt söta! Och det stämmer nog att dom vräker socker över alla bakverk, det minns jag från tiden då det begav sig...sliskiga bakverk och godis, torkade söta frukter, blä, nä verkligen inget för en som mig. Vi har fått tillgång till skolköket så snart står jag väl där med syriska damer och lagar mat, haha
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

15 oktober 2015 18:21

Vadå orkar??
Jag skulle önska att jag inte heller gillade sötsaker, visserligen äter jag nästan aldrig godis, men fikabröd skulle jag aldrig avstå.
Spannande om du ska bistå med matlagningen till flyktingarna, det skulle väl passa dig precis.
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards