Direktlänk till inlägg 5 september 2015

Gotlandsresan måndag, norrut

Av Kicki Fredlund - 5 september 2015 09:26

På måndagen mådde Berra bättre igen, så vi gjorde oss klara för en biltur norrut. Söderut har vi ju varit så långt man kan komma på ön.


 

Det är ju så otroligt gott om kyrkor på Gotland, det är snudd så att varje by har sin egen. Den här ligger i Klinte och tornet använder jag som riktmärke när vi ska till vår lånade stuga.


   

Den här ligger i Tingstäde


 

Många vägskyltar passerades på vägen norrut med, för oss, ovanliga ortsnamn.


 

 

Nästa kyrka som jag tog kort på låg här i Rute, bäst att ta kort på namnet, annars hade jag säkert glömt det.


 

Det är inte bara kyrkor som det finns många av. Även väderkvarnar i sten, i olika skick, finns det gott om på ön.



       

Lagom till 11-fikat kom vi fram till den här pittoreska platsen i Bunge. Det ligger ett museum på andra sidan vägen, men att betala 100 kr/pers för en snabbkoll hade vi ingen lust med. Vi hade ju hundarna i bilen och det var en varm dag.


 

Men i en av stugorna vid kaféet kunda man ändå skåda in i det här rummet.


 

Hemlighus, eller?


 

Vi tog vår medhavda fika vid sidan om istället, där kunde vi ha hundarna med.


 

Framme i Fårösund hade vi en minut till godo innan färjan gick över till Fårö, men den gick fortfarande med sommartidtabell, så hade vi missat den så hade nästa gått 30 minuter senare.


 

Det är väl ett kalkbruk som syns på andra sidan. Det var ju mycket prat om kalkbrytningen på radio och TV medan vi var där. Efter regeringsbeslut så får Nordkalk inte lov att bryta mer kalk Ojnareskogen.


 

Jag gillar ju hus och det här var väl lite ovanligt, inte bara till färgen.


 

Många hus är rejält inbäddade av träd och stenmurar. Men man vill väl skydda sig mot havsvindarna.


Forts. följer.





 
 
Ingen bild

Raija

5 september 2015 14:38

Många kyrkor blev det och härliga gamla byggnader. Det ockrafärgade huset var speciellt men ändå vackert. Kul att ni hann se lite mer av Gotland.

Kicki Fredlund

6 september 2015 07:41

Ja, nu har vi varit från söder och uppåt. Nästa gång får det väl bli tvärs över på bredden av ön.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards