Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

17 augusti

Av Kicki Fredlund - 17 augusti 2015 20:33

Idag fyllde Berra år. Vi firar inte födelsedagar så det stör precis, så det blev mest som en vanlig dag. Men barn och barnbarn (en del av dom) har ringt och grattat.


Lagom till f.m.-fikat kom Kerstin och Anders med blomma och choklad.


 

I det fortsatt fina sensommarvädret satt vi ute och fikade och pratade bort ett par timmar. (Tur att jag gjorde en hallonkaka igår).


 

Sen gjorde jag faktiskt mig till och lagade middag med lite omsorg (inte bara så snabbt som möjligt)

Baconlindad marulk med stekta kantareller (en del av gårdagens skörd), vitvinssås och egen färskpotatis.


   

Efter blev det blåbärspaj till kaffet. Allt avnjutet ute på altanen.


Mot kvällningen gick vi med hundarna till sjön.


   


Jag hade tänkt att Triss skulle få simma, hon behöver tränas igång efter valparna.


 

Men efter ett par korta vändor ut efter den flytande gummibenet, så flöt den iväg så långt ut att hon inte vågade simma efter. Här står hon och tittar efter benet som syns en bit ut.


 

Jolly brukar inte få bada och simma, för hon blir inkontinent då, men nu tänkte jag att hon skulle få simma ut efter benet, som jag ringat in på bilden.


   

Men även hon tyckte att det var för långt ut så hon vände om och benet guppar fortfarande  ute i  sjön.

Hade jag haft badkläder med så hade jag simmat ut själv och hämtat det, men nu får jag räkna det som förlorat.


 
 
Menageriet

Menageriet

18 augusti 2015 12:07

Ett STORT GRATTIS till Berra och en kram!
Måste fråga? Har Du testat att koka potatis i micron? Färskpotatis kanske inte går, men vanlig. Jag har testat själv och det går jättebra!
Skala potatisen och lägg den i en skål med vatten. Behöver inte täcka helt. Sätt på ett lock eller en tallrik. Jag kokade den på full effekt i ca 15 minuter. Själv behövde jag nog bara 12 kanske eftersom en pära kokade sönder? Koncistens och smak var precis som vanligt och det ju mycket snabbare än att koka på spisen. Dessutom blir det ju billigare och ingen passning när man väl lärt sig hur länge den behöver stå inne.
Går att koka morötter tillsammans med potatisen också har jag hört, men ej provat?
Så härliga bilder på hundarnas bad! Klicker är ju en riktig badkruka, precis som sin matte. Hihi!
Ha det gott och kram! ♥

http://www.menageriet.se

Kicki Fredlund

18 augusti 2015 14:43

Berra hälsar och tackar.
Jodå jag har kokat potatis i mikron, men det är ingen tidsvinst när man kokar åt flera än en. Däremot har jag gjort bakpotatis (för en) och där tjänar man massor av tid, eftersom den annars skulle vara i ugnen uppemot en timme.
Du kan få ett annat spartips i fråga om potatiskok. Min syster, som arbetar inom hemtjänsten,sätter på potatisen innan hon lämnar gamlingen efter frukost, när den kokat upp stänger hon av plattan och när hon kommer tillbaka för att göra lunch så är potatisen klar.
Morötter kokar jag nästan alltid tillsammans med potatisen, men man lägger i den lite senare eftersom den har kortare koktid.
Kram

 
Ingen bild

Raija

18 augusti 2015 23:26

Oj, så mycket gott det blev på Berras födelsedag. Grattis till honom, vill jag också säga.

Härligt för hundarna att få bada. Vi måste snart åka till badet igen med Ellen, för hon älskade att bada.

Kicki Fredlund

19 augusti 2015 11:32

Jag borde vara oftare till sjön med hundarna, vi har bara 300 m dit, men eftersom det inte är så bra för Jolly så blir det inte av att ta dit bara dom andra.

 
Ingen bild

Yvonne

19 augusti 2015 22:02

Det var ingen dålig mat du fixade till! Hoppas att det smakade lika gott som det ser ut.
GRATTIS i efterskott till Berra.

Kicki Fredlund

21 augusti 2015 13:17

Nä, faktiskt var inte fisken så märkvärdig, med tanke på kilopriset. Men jag hade fått den, hade aldrig betalat över 300kr/kg själv.
Då föredrar jag lax.
Berra hälsar och tackar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards