Alla inlägg den 14 augusti 2015

Av Kicki Fredlund - 14 augusti 2015 12:08

Fårtickan lämnar jag orörd. Jag vet att man kan lägga in den som sill, har även ätit det hos en kompis som var vegis. Det har tydligen varit andra på den, som inte lämnat den orörd, kan det vara en mus eller ekorre, det är i.a.f gnagmärken.

Av Kicki Fredlund - 14 augusti 2015 10:44

Igår hade Berra en riktigt dålig dag, så han låg och sov precis hela dagen, ända till i morse faktiskt.


Men jag passade på att i det fina vädret packa svampkorgen med fika till mig och vatten till hundarna och dra till skogen på förmiddagen. Jag tog bara Triss och Maya med mig, för Jolly hade inte orkat den tur som jag tänkte gå.


 

Det var väl svamp som var önskemålet att hitta, gärna Karl Johan och smörsopp.


 

Kremlor såg jag här och där, men jag var inte intresserad av dom...


 

inte heller av aspsopp.


 

Inte ens kantareller var det speciellt gott om, så jag fick vara glad för det lilla.


 

Hundarna käkade blåbär med förtjusning, men bären fick vara för mig den här gången.  


 

Pinnbus ingick ju också


 

det blev många vattenpauser.


 

Efter en timme tog jag en fikapaus


 

sen fortsatte vi att gå en timme till.


 

hittar man ingen svamp så finns det alltid annat att titta på, en stor sten med en alldeles platt och slät sida t.e.x


 


Här hittar Triss ett "fynd" som var mindre bra, hon äter rävskit på stenen. Hoppas att den var fri från bandmask.  


Jag tog en annan väg än den jag brukar för att ta mig hem från skogen, lite längre men så himla fin med alla sina skogssjöar.


 

Den här sjön heter Stensan.


 

Nästa sjö vet jag inte namnet på.


 

Men allt är inte vackert, det försvinner massor av fina svampmarker varje år när det kalhuggs.


 

Ytterligare, en för mig okänd sjö.


     

Men vid den här sjön stod det namn Myggtjärn. Jättefin plats helt nära vägen.


 

Jag satte mig på bryggan och tog det sista av kaffet. Jag har nog vattenskräck, för bara det att vattnet rörde sig lite runt bryggan, fick mig att känna av yrsel.


Eftersom Berra fortfarande sov när jag kom hem, så åkte jag till skogs igen, men den här gången nära hemma. Jolly hade ju inte fått komma ut, så nu blev alla tre med.


Nu skulle jag bara plocka lite blåbär, men då minsann hittade jag en hel del gula kantareller hade varken korg eller kniv med mig. Svampen fick dela plats med blåbären i hinken, helt orensade får jag ta reda på dom idag.




  



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards