Alla inlägg den 12 augusti 2015

Av Kicki Fredlund - 12 augusti 2015 09:46

Igår var det lite mulet på morgonen även lite duggregn, men det upphörde strax.


Perfekt väder för skogen alltså. Jag packade in i bilen, hundarna, fikakorgen, bärplockare, hink och svampkorg.


 

Dessvärre fanns det redan en hund på plats i den första skogen, vilket Jolly tydligt visar med rest ragg.

Jag hörde också någon som ropade på sin hund. Då lämnade jag omgående den skogen med mina tre lösa hundar.


 

I stället åkte vi till en liten sjö i närheten, där hundarna roade sig i vattnet...


 

medan vi fikade.


 

     

Sen promenerade jag med hundarna utmed sjön, medan Berra tog bilen och mötte upp i andra änden av sjön.


På andra sidan tog jag med mig bara Triss in i en otroligt oländig terräng, brant och risig, men där hade jag hittat kantareller förr. Nu blev det bara ett par liter den här gången.


Här har bävrarna lämnat sitt jobb innan björken var fälld. Konstigt att den orkade stå kvar på den lilla ytan.


 

Sen gick jag ensam en kortare vända, alldeles för dryg terräng för Berra och hundarna väntade nöjda i bilen. Inte konstigt om man får fästingar på sig (Berra fick ta loss en på mig igår   ) när gräset är mer än midjehögt att vada igenom.


 

Såg att skogshallonen börjar mogna, men dom är ju så attans små att plocka, men några ska det väl ändå bli.


Efter den här turen, så åkte vi hem och lämnade av Jolly och Triss, men Maya fick följa med som ensam hund till nästa skog.


 

Nu plockade jag blåbär, Maya sitter och spanar efter Berra, som plockar kantareller lite längre bort.


Vid tre-tiden började det regna, så då blev det hög tid att åka hem. Det vräkte sen ner några skapliga skurar innan solen tittade fram på kvällen.


Maten som ska föreställa lunch blir alltid sen, men jag lagar bara mat en gång om dagen, så nu var klockan runt 4 när vi åt stekt fläsk med löksås (det var faktiskt länge sen jag lagat till det). Känns bra att nu kunna äta egenodlad potatis.


Kvällen tillbringade jag med att rensa drygt 5 l kantareller och 4 l blåbär och samtidigt titta på Allsång på Skansen med ett halvt öga, men att lyssna gick ju bra.







Av Kicki Fredlund - 12 augusti 2015 09:35

 

Jag har varit ute på morgonen och plockat en bukett daggvåta blommor. Jag tycker faktiskt att det är en ögonfröjd att ha fräscha blommor inne den här årstiden när det är gott om dom i trädgården.

För nu blommar äntligen de blommor som jag sådde i våras, astrar och rosenskära bl.a

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards