Alla inlägg den 14 juli 2015

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 12:57

 

 Där är den ju!

 

Här får det bli en svit med bilder på temat hjälp.

Jag hittade ju inte kylkragen igår, som Maya tappade i blåbärsriset, så idag efter förmiddagsfikat så åkte jag till skogen igen. Tog med Jollys tjänstetecken, för att hon skulle förstå att det var jobb på gång.


Det var väldigt varmt, så farten var långsam och jag gick med samtidigt med mobilkameran i handen om hon skulle hitta. Yes! Här var duktiga Jolly verkligen till hjälp och hon hittade den borttappade kylkkragen.

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 10:32

Igår gick jag upp ganska tidigt, det gör jag i.o.f.s varje morgon, eftersom valphagen ska städas och valparna får snutta på Triss innan dom sen får valpmaten vid 8.


Men den här gången skulle jag även baka, det blev bullar och vaniljhorn. Frysen var tom och jag väntade valpköpare (som skulle träffa sin valp igen) på f.m


Det var ganska uppskattat med nybakade bullar på altanen till 11-fikat.


 

Sari, som har Mayas syster Hedda var också här. Maya och Hedda busade på framsidan under tiden.


På e.m trotsade vi värmen och tog med hundarna till skogen. Hade en del ärenden i Hedemora innan.


 

Hittade faktiskt en del blåbär. Jag hade tagit en liten bytta med, så jag plockade så vi har till filen/gröten några mornar. Hundarna är skickliga på att äta från risen.


Trots att jag hade kyltäcken på Triss och Skorpan, så blev Skorpan jättetagen av värmen, hon får ju jobba så mycket extra bara för att ta sig fram.


 

Jollys tunga hängde som en slips i värmen...


 

så det var skönt för henne att vila i blåbärsriset. Maya lyckades dessvärre tappa sin kylkrage, jag såg det när vi skulle gå hen, men hittade den inte när jag gick tillbaka och letade.

Får gå till samma ställe idag igen och leta, inte så enkelt kanske i blåbärsriset.


 

Det blev baljan direkt för Skorpan när vi kom hem, hon fick även ett blött kyltäcke över ryggen. Skönt att lägga sig ner!


Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 10:08

På söndagen, när Thomas med familj rest, så kom en av valpköparna (från Stockolm) för att få gosa en gång till med sin valp Naglo (som troligen kommer att kallas Nappe).


   

Valparna har fått sin mat, nu slickar Triss ur skålen och valparna förser sig med efterrätten.


Nu först börjar Jolly intressera sig lite för valparna, hon har mest behandlat dom som luft och inte alls varit så nyfiken på dom som hon brukar vara med valpar.


Medan vi satt ute och fikade med valpköparna, så var alla hundarna med ute på altanen.


     

Underbara Jolly! Hon har alltid en plats över för en valp. Numera är hon så trött att hon mest ligger, men det underlättar ju också för den valp som vill vara nära henne.

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 09:54

På lördagkvällen skulle jag försöka ta kort på valparna, eftersom dom blivit 6 veckor.


Jag fick barnbarnet Max till hjälp att försöka hålla valparna kvar på bordet. Att stå fint var inte till att tänka på. Antingen provade dom att kila iväg snabbast möjligt, eller så var dom trötta och ville helst ligga ner.


 

Najo, han kommer nog kallas Amigo i sitt nya hem. Han får nog pappa Diegos fina bottenfärg.



 

Naglo, störst och tröttast.


 

Nahar


 

Nuncio, mörkaste hanen, han håller visst på att somna.


 

Nirvana Face, tiken som ska flytta till Gotland.


 

Next Time, behålla, behålla inte??

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 09:28

 

Jag har fått hjälp under helgen med att bära valpar ut och in till altanen, här har Wilma famnen full.

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 09:25

 

Nu har vi tagit farväl för den här gången, kanske det blir till jul som vi ses igen. 

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2015 08:46

På grund av värmen som var under helgen, så blev det inte så mycket hundpromenader, men ute på tomten kunde dom ju vara.   

Maya är blankare i pälsen än nån annan hund jag haft (tror jag)


I lördags tog jag med mig Maya ensam till skogen.


 

Det är ju inte så vanligt att det bara är hon och jag.


 

Jag hade hört att det skulle finnas kantareller nu, men de jag såg var så pyttesmå att dom fick stå kvar.


 

Skulle också titta efter blåbär, men det var bara kart, Maya tyckte ändå att hon kunde smaka lite.


På e.m skjutsade jag Ludwig till Säter, där han skulle ta bussen för att åka till sin bror Felix i Borlänge, dom skulle till Dammsjön och bada. Det blev lite strul där, för dom hade tittat fel på busstiderna, det var vardagstiden, inte lördagstid. Det fick lösa sig med att Felix kom och hämtade Ludwig i Säter.


 

På kvällen var sonen kock och grillmästare och han och Katinka stod för middagen. Han är verkligen duktig på att grilla, nåt som jag är helt värdelös på.


   

Underbart att få sätta sig vid dukat bord. Katinka hade gjort en fantastiskt god potatissallad, med fetaost, grönsaker och örter i.


På söndagen efter frukost började Thomas' familj packa ihop för hemfärd, men dom var ändå kvar så dom hann med f.m.-fika innan dom åkte.


 

Innan dom åkte hade vi fått hjälp med att sätta upp vindsluckan, som blåst ner ett par gången, nu sattes den fast med lämpliga spikar, så jag hoppas den klarar kommande stormar. 



 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards