Direktlänk till inlägg 27 februari 2015

Sotaren kom

Av Kicki Fredlund - 27 februari 2015 09:35

Igår kom sotaren för att sota kaminen. Den har inte sotats på två år, så det var dags nu. Det har varit lite dåligt drag i den i vinter, speciellt när man eldat med barrved.


 

Tidagare har den sotats varje år, men det skulle räcka med vartannat, när man inte eldar dagligen.


Sotarn var en trevlig kille (vilket dom oftast är, utom en som vi hade i Arkhyttan för många herrans år sen, han var känd för sin otrevlighet mot kunderna).


Sotaren hade turen att bli klar lagom till förmiddagsfikat, så han stannade en stund extra, till hundarnas stora förtjusning. Dom avlöste varandra med att hälsa och bli kliade på.


På e.m åkte vi som vanligt iväg med hundarna för att promenera i skogen, det är så otroligt trist att gå utefter vägarna och jag får dessutom väldigt ont i benen av att gå på asfalt.


Det blir mycket bilåka, men det får det vara värt för att hundarna ska kunna springa fritt. Vi har 7 km till skogen där vi går.


Hem åkte vi över Säter, det blev bl.a besök på systemet för vinköp.


Idag har Berra en dålig dag igen, så jag får nog åka ensam med hundarna, som det verkar.




 
 
Ingrid

Ingrid

27 februari 2015 10:21

Vi hade en sotare på Stenstugu för rätt många år sedan som var rena skräcken. Han var otroligt burdus och oförskämd och nästan tvingade sig till både frukost och kaffe. Men annars håller jag med dig, de brukar vara trevliga.
Hoppas att du får en fin dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

27 februari 2015 13:12

Den otrevliga sotaren, som vi hade för länge sen i Arkhyttan, han skulle då aldrig blivit bjuden på nåt kaffe.
Kram

 
Ingen bild

Yvonne

27 februari 2015 21:39

Han var från Skedvi, kan jag tänka mig?

Kicki Fredlund

28 februari 2015 10:54

Ja, han var från Skedvi, han var nog rätt ökänd.

 
Ingen bild

Yvonne igen

27 februari 2015 21:40

Den otrevlige sotaren alltså!

 
Raija

Raija

28 februari 2015 07:48

Hos oss kommer sotaren två gånger om året, för pelletspannan och skorstenen till den. En av gångerna kontrollerar han den andra skorstenen från kaminen. Vår sotare är också väldigt trevlig.

http://www.nitida.se

Kicki Fredlund

28 februari 2015 10:52

Så var det när vi bodde i Arkhyttan, vi eldade med ved där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards