Direktlänk till inlägg 25 februari 2015

Hjärta och patella UA

Av Kicki Fredlund - 25 februari 2015 07:49

Igår var vi till Gunillakliniken i Djurås med Maya.


 

Sitter med husse i väntrummet.


Hon fick sin 1-årsvaccination och undersöktes för hjärta och patella. Båda testerna var med beröm godkänt (veterinärens ord).

Även Mayas syster Bodil (Travarens My Joy), hade samma dag fått UA på hjärta och patella   


Mayas baktass blev också undesökt, vi ska fortsätta att tvätta med bakteriedödande shampo och ha krage på, som hindrar henne att slicka upp såret.


På väg till Djurås, stannade vi i Borlänge och åt och Berra fick en klipptid per omgående, jag gick på apoteket under tiden, men han var ju klar långt före mig, eftersom han blev klippt på 10 minuter!


Vi hade också tagit en skogspromenad med hundarna på väg in till Borlänge, det var blött och slaskigt för blötsnön föll i omgångar mest hela dan.


 

Tassarna är shamponerade och Maya får vistas i badkaret i 15 minuter (hur kul är det?)


Men att ha tratten på är inga problem alls längre, hon sticker nästan in huvudet själv

 
 
Cici

Cici

25 februari 2015 15:41

Det är förstås inte lätt för Maya att förstå varför hon måste bli kvar i badet, men det går nog ingen nöd på henne. Som jag uppfattar det görs det alltså en speciell koll på hjärtat på frallorna. Varför gör man det?

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

25 februari 2015 17:59

Ärligt talat vet jag inte varför hjärta ska kollas. Det är rasklubbens krav på att det görs på hundar som ska gå i avel, men då tycker väl jag att man bör göra det på alla för att det ska ge nån uppfattning om hur det ser ut i rasen. Det är inget bekämpningsprogram, så det registreras bara i rasklubben inte på SKK.
Jag har inte sett nån statistik, eller lyckas läsa mig till hur vanligt det är med hjärtfel på fransk bulldogg.

 
Menageriet

Menageriet

25 februari 2015 19:01

Grattis till bra resultat!
Hoppas alla kollar valparna, så Du får veta?
Tack för påhälsningen hos mig!
Ja, det är sorgligt när man måste ta bort en trogen vän som man haft så länge. Det gick ju snabbt också? Tur i oturen, kan man väl säga?
Det har gått bra, men visst blir det tyst och annorlunda, både för mig och Klicker. Klicker har vart lite fundersam ibland. Han går nog och letar verkar det som? Mest när vi går ut på promenad. Han brukar ju springa ut och kissa direkt han kommer ut, men både igår kväll och idag har han gått runt och sett sig omkring först. Och för ovanlighetens skull så har han inte skällt på folk vi mött idag, utan han har vart väldigt intresserad istället. Han har ju aldrig vart utan sällskap, så han får väl lära sig att hålla koll på allt utan stöd numera?
Som jag sa, så är det väldigt tyst nu och ingen hundnos som trycktes upp i ansiktet på mig imorse när jag vaknade. ;)
Men, på sätt och vis är det skönt att det är över, för jag har ju faktiskt bävat för den dagen då Rollie måste tas bort.
Ha det gott och hoppas tassen till Maya läker sig snart! ♥

http://www.menageriet.se

Kicki Fredlund

26 februari 2015 11:51

Jag tror nog att alla valpköparna kommer att kolla sina hundar.
Det kanske blir positivt för Klicker att vara ensam hund sina sista år, eller planerar du att skaffa en till?

 
Menageriet

Menageriet

26 februari 2015 19:41

Nej, det blir inga fler djur för min del!
Har hållt på med hundar hela mitt liv nästan och hur roligt det än är, så sitter man fast och jag börjar tappa orken för att gå promenader och städa efter dom. Så Klicker blir den sista i mitt liv. Han är ju 8 år, så förhoppningsvis lever han i 4-6 år till?
Bor man i lägenhet, så är det besvärligare att ha djur dessutom.
Här är ju inte så fina promenadvägar som Du har heller!
Ha det gott och kram! :)

http://www.menageriet.se

Kicki Fredlund

27 februari 2015 09:05

Visst blir man låst av djuren, men jag tror inte jag skulle klara att vara helt utan.
Fyra stycken är för mycket, för jag hinner/orkar inte med att aktivera dom en och en.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards