Alla inlägg under januari 2015

Av Kicki Fredlund - 8 januari 2015 18:10

Igår var vi ju till Ulltuna i Uppsala och träffade en trevlig och mycket kunnig sjukgymnast.


Det konstaterades att Skorpan faktiskt var bättre i sitt högra bakben (det var där som hon blev sämre för ett par månader sen, troligen p.g.a ett nytt men mindre diskbråck), nu hade hon fått tillbaka reflexerna på det benet.


Sjukgymnasten var förvånad att Skorpan fortfarande efter två år med diskbråck och en försvagad bakdel, ändå hade så mycket muskler kvar bak.


Men det är väl tack vare sina muskler som hon klarar sig så pass bra trots sitt handikapp, där signalerna är avbrutna från en del av ryggmärgen till hjärnan.


 

Efter grundlig undersökning, så fick jag tips och råd för hur jag ska kunna tränna Skorpans muskler ytterligare, framför allt de små musklerna i ryggen som inte ligger så ytligt.


Vi har börjat idag med en del av träningen. Skorpan var lite undrande vad jag höll på med, det tar väl ett tag innan hon blir helt samarbetsvillig.


Jag ska nu kolla var man kan köpa en balansplatta, för vi behöver en sån för den fortsatta träningen.

Jag har tittat lite på nätet, men jag vill nog se den i verkligheten, för priserna varierar mellan ca 150 kr till 3-400 kr, eller mer.


Av Kicki Fredlund - 8 januari 2015 09:54

 

Än finns det bitar kvar i chokladasken som vi fick i julklapp.

Av Kicki Fredlund - 7 januari 2015 20:53

Vi åkte ju till Uppsala idag för att träffa en sjukgymnast till Skorpan.


Bilen gick inte bra på vägen dit, den krängde lite när man kom upp i fart, ungefär som om det blåste hårt, men det gjorde det inte.


När jag kollade däcken innan vi åkte tillbaka hem, så såg jag att ett bakdäck var nästan tomt.

Fyllde luft på närmaste mack. Det var mindre än 0,5 kg Oj!!, fyllde till de 2,5 kg som det skulle vara.


Sen var jag nervös hela vägen hem, livrädd att vi skulle få punktering. Hur sjutton skulle man göra då med två burar och 4 hundar bak i skuffen. Det hade ju bara varit att ringa efter bärgare för att plocka fram ett reservdäck eller lagningskitt under hundburarna hade ju aldrig gått.


Vi stannade efter vägen och kollade däcken, men luften fanns kvar även när vi kom hem. Men nu lär ju bilen in till verkstad och kolla varför luften gått ur.



Av Kicki Fredlund - 7 januari 2015 08:32

Det började snöa i går kväll och har fortsatt under natten, så jag har sopat entréerna och fram till brevlådan.


Jag måste nog skotta lite framför garaget också. Trevligt med lite snö, men onödigt just idag, då vi ska åka till Uppsala.


Har tid för Skorpan hos en sjukgymnast på Ulltuna kl 12. Men tanke på snön och att graderna bara är ca 1 minus, så får man nog räkna med att det är halt.


 

Skorpan har faktiskt blivit bättre i sitt diskbråck, hon är fortfarande väldigt ostadig på bakbenen, men "tappar" inte alls benen så ofta som hon gjorde för en månad sen. Hon har ju gått i koppel på promenaderna sen vi var på Ulltuna förra gången (26 november).


Jag blev ju ett år äldre igår (huvva). Inget som firas alls, men Kerstin och Anders kom på f.m.-fika och hade med sig tulpaner och ett par hemstickade sockor.


I övrigt gick telefonen varm hela dan, barn, barnbarn, syskon och vänner ringde. Och att dessutom så otroligt många grattade via FaceBook hade jag ju inte räknat med. Jag har försökt ta bort min födelsedag där, men den läggs in automatiskt på nåt vis.


Det finns ju så många födelsedagssidor som håller reda på människor fyller år. Det är en nackdel, för jag kollar inte dom sidorna och jag är extremt glömsk vad beträffar datum, så jag missar ändå när mina vänner fyller. Jag är glad om jag minns dom närmaste i familjen har sina födelsedagar.


Av Kicki Fredlund - 7 januari 2015 08:24

 

Pulverkaffe, är väl ett annat ord för snabbkaffe. Eftersom jag nästan aldrig dricker bryggkaffe, så använder vi kaffe av pulver, som är lite snällare mot magen.

Av Kicki Fredlund - 6 januari 2015 10:11

 

När Maya är i farten, så hinner varken jag eller kameran med.

Av Kicki Fredlund - 5 januari 2015 19:09

Så skönt att det strax är slut på alla helgerna, så man vet vad det är för veckodag igen. Det är ju faktiskt helgafton idag också, men det känns ändå som en vanlig måndag.


 

Fick trevligt besök till 11-kaffet. Enkelt pratade vi bort ett par timmar.

Maya hoppar som en gasell upp i knän och på soffor, ingen av tidigare hundar har hoppat rätt upp som hon gör. Det hjälper föga att man petar ner henne, efter några sekunder är hon uppe i knät igen.


På e.m blev det en tur till skogen med hundarna. Det frös på ganska hastigt, det var -3 grader när vi åkte dit och -6 när vi åkte hem och nu kl 19 är det 9 minus.


     

Pinnkamper är som vanligt en stor del av promenaden.


 

Men några tokrusningar blir det också. Det är inte lätt att hinna med med kameran.

Av Kicki Fredlund - 5 januari 2015 18:27

 

Dagens skogspromenad bjöd på lite av solens ljusstrålar mellan träden.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards