Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Kicki Fredlund - 15 januari 2015 10:34

Nästan två grader varmt, onödigt, för det blir slaskigt och halt.


Igår tog jag åter hundarna i delade turer (Berra går med Skorpan bara här på vägarna i byn).


 

Den här gången gick jag över hela sjön till andra sidan, det var jättejobbigt i lösa skoterspår, eller inga spår alls, dessutom blåste det som bara den.


 

Men jag ville se avverkningen på nära håll....

 

Det var en sorglig syn, inte ens skoterleden var framkomlig, för där låg en massa timmer. Sen blir det ju djupa hjulspår när timret ska forslas bort.


 

När Jolly och Triss fått sitt, tog jag sparken och Maya. Stackarn, hon såg spöken, men det var bara ett insnöat broräcke. Men med låg kroppshållning och raggen på ända smög hon fram för att titta vad det var.


Jag måste fortsätta hennes koppelträning, hon drar som en galning. Men jag lyckades under några mikrokorta sekunder få henne att ta kontakt med mig då och då.


Av Kicki Fredlund - 15 januari 2015 10:24

 

Lite fingerfärdig behöver man vara för att vira upp en spårlina så man sen bara kan kasta ut den utan att den trasslar nånstans.


Hur gör man då: Ta sluttampen  av linan i vänster hand, vira sen linan som en åtta mellan ambågen och tummen, samma håll hela tiden, sno sista biten runt några varv och trä igenom änden med karbinhaken. Klar att hänga upp.

Sen är det bara att vira upp det sista och kasta iväg linan, den lägger sig på backen perfekt utan trasser eller knutar.

Varsågod Britten!

Av Kicki Fredlund - 15 januari 2015 07:30

 

Igår plockade jag bort det mesta av julen, granen och tillhörande pynt åkte ner i sina kartonger.

Det är inte så vanligt med en kula av glas längre, när dom flesta görs i plast.

Den här kulan på fotot har hängt med i alla år, så den är mer än 50 år gammal.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards