Alla inlägg under november 2014

Av Kicki Fredlund - 20 november 2014 13:11

 

Att november är en trist månad är ju ingen överdrift, men att titta ut och se att jag inte har räfsat löven än är ännu mer trist.

Av Kicki Fredlund - 20 november 2014 12:22

 

Att fika utan kaffebröd det fordrar karaktär av mig. Men i måndags startade vi med 5-2 dieten igen.

Gjorde det ju i 5 veckor i början av det här året. Nu har kilona smugit sig på lite igen, så det är dags att visa att man har karaktär att avstå fikabröd och smörgår två dar i veckan (måndag och torsdag).

Några skivor torkade äpplen fick jag nöja mig med till förmiddagsfikat.

Av Kicki Fredlund - 19 november 2014 11:46

Jösses hur det ser ut här hemma.  


Idag har jag varit tvungen att ägna mig åt städning. Hundarna kommer in med kolssvarta tassar, för gräset utanför groventrén är ett minne blott så det är bara lera där dom går in.


Mattorna är nu skakade, en del av dom ska även tvättas.


Jag har rensat avloppet i tvättstugan med kaustiksoda och hett vatten. Det blir ju så himla mycket hundhår i avloppet så vattnet stiger ibland upp på golvet innan det hinner rinna undan när tvättmaskinen går.


Jag håller också på att ta reda på äpplen. Skär i tunna skivor och lägger på torken, gott och nyttigare än godis, som jag för övrigt nästan helt slutat att äta (bortsett från fikabröd).


 

Sen har jag att rensa och ta reda på dessa trattisar som jag plockade i förrgår. Dom var så blöta då att dom fått ligga på tidning och torka ur lite först.


Igår var vi båda till sjukgymnasten i Borlänge, nya smärtsamma nålar sattes i mina spända muskler i axlarna. Det är så obehagligt att svetten rinner under armarna innan man är klar.  


 

Igår rullade sig Triss i rutten svamp (igen!), det var på promenaden innan vi åkte till Borlänge, så vi fick stå ut med stanken länge innan jag kunde bada henne när vi kom hem. Eftersom hundarna har täcken på i bilen, så blev det tvätt av dom också. Maya kom och såg ut som hon också ville bada.


 

Som tur är har hon inget emot att badas, tvärt om, hon tycker det är skönt. Dessutom är det ju snart gjort (även om jag får ont i ryggen), för det är ju en liten hund och ingen päls.

Men det är ändå bäst när hon får komma upp och bli torkad.  


Jag har inte gått igenom mina hundbilder som jag tog på fredagen i Norge, det är sånt som tar lite tid, för jag måste kolla sup i kvarten mot katalogen, för att veta vad vad det är för hundar om jag ska kunna sätta namn på dom. Det blir nog ingen tid för det idag heller.


I övrigt har jag varit så otroligt trött sen jag kom hem, sovit jättedåligt flera nätter. Jag har inte varit på runda hos mina bloggvänner på snart en vecka (men jag kommer), men först får jag fortsätta med städningen.


Medan jag sysslat med städning har Berra varit på VC för nya provtagningar som Blodmottagningen i Falun har begärt, han kollade också prostatan. Äldre män ska ju ta PSA prov då och då (svar får han senare).


Av Kicki Fredlund - 18 november 2014 11:34

Som dom flesta vet vid det här laget så blev resan till Norge till stor del en flopp.


Jag blev helt överraskad av att utställningen var utan kritik från domarna, medan flera som jag pratade med visste att det skulle vara en så redan när dom anmält.


Det mest positiva med trippen var att jag hade chaufför. Lena körde mer än gärna och det var tur för mig.

Det hade inte varit helt enkelt att ta rätta vägar i det gråa vädret, med dålig sikt.


Vandrarhemmet Haraldsheim var bra, speciellt när man reste med hund.


På eftermiddagen på fredan, efter utställningen så fick Lena visa mig lite av Oslo.


 

Vi åkte upp till Holmenkollen, såg många exlusiva villor på vägen.


   

Backen i Holmenkollen var en imponerande syn både nerifrån och uppifrån.


Vi fortsatte ytterligare uppåt, hamnade på nära 1.000 meters höjs (det slog lock i öronen), där uppe fanns Oslo Vinterpark, där Lena säsongsarbetat de senaste 4 vintrarna.


Dessvärre hade jag i princip slut på batteriet på kameran, så det blev inte så mycket bilder.


 

Dessutom var det otroligt dimmigt och det mörknade fort, annars hade det varit en fantastisk vy att se ut över Oslo från den höjden.


 

Jag såg flera fina träkyrkor, den här nästan uppe vid Holmenkollen.


 

På vägen ner var vi in på den här restaurangen, som även hade café, Lena ville så gärna bjuda på fika där.


 

Frossade i en riktigt god chokladfylld wienerbrödsliknande bulle.


På lördagen lät jag Triss sitta kvar i bilen redan från början, ända tills det var dags att gå in i ringen i princip. Hon är ju skendräktig och grinigare än vanligt på andra hundar, så det var onödigt att utsätta henne för den stressen. Dom 75 frallorna avverkades på 3 timmar, så parkeringens 4 timmar räckte precis. (Kl 8 -12). Det var snordyrt att parkera vid varumässans hall 154 norska kr för hela dan. 22 Nkr/timme annars.

Det enda som inte var dyrt var katalogen som kostade 50 Nkr


 

Hemresan startade direkt och den var lika grå och trist som vägen dit.


Om jag ska åka dom 85 milen igen så får det bli en annan årstid.




Av Kicki Fredlund - 18 november 2014 11:17

 

Det var lika milt väder i Norge som här hemma. Uppe på Oslo Vinterpark stod den här snökanonen och väntar på kylan.

Av Kicki Fredlund - 18 november 2014 11:11

 

Jag hade ju tänkt ta en bild på när jag badar nån av hundarna på tema lödder, men det får bli den här forsande ån i stället, där det skummande vattnet bildar lödder.


Av Kicki Fredlund - 18 november 2014 09:10

 

I en storstad som Oslo måste man betala för attt köra med dubbdäck. Jag får invänta en faktura, eftersom jag satt på våra dubbade vinterdäck innan jag åkte.

Av Kicki Fredlund - 17 november 2014 10:12

     

I torsdags morse var Viola (Travarens Kleo Will) med på nyhetsmorgon på TV igen. Hon uppförde sig alldeles utmärkt där hon låg på bordet. Viola är ur min sista boxerkull (född 2008) och är släkting till Jolly, då Violas mamma är Joillys kullsyster.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards