Direktlänk till inlägg 18 november 2014

Norgeresan

Av Kicki Fredlund - 18 november 2014 11:34

Som dom flesta vet vid det här laget så blev resan till Norge till stor del en flopp.


Jag blev helt överraskad av att utställningen var utan kritik från domarna, medan flera som jag pratade med visste att det skulle vara en så redan när dom anmält.


Det mest positiva med trippen var att jag hade chaufför. Lena körde mer än gärna och det var tur för mig.

Det hade inte varit helt enkelt att ta rätta vägar i det gråa vädret, med dålig sikt.


Vandrarhemmet Haraldsheim var bra, speciellt när man reste med hund.


På eftermiddagen på fredan, efter utställningen så fick Lena visa mig lite av Oslo.


 

Vi åkte upp till Holmenkollen, såg många exlusiva villor på vägen.


   

Backen i Holmenkollen var en imponerande syn både nerifrån och uppifrån.


Vi fortsatte ytterligare uppåt, hamnade på nära 1.000 meters höjs (det slog lock i öronen), där uppe fanns Oslo Vinterpark, där Lena säsongsarbetat de senaste 4 vintrarna.


Dessvärre hade jag i princip slut på batteriet på kameran, så det blev inte så mycket bilder.


 

Dessutom var det otroligt dimmigt och det mörknade fort, annars hade det varit en fantastisk vy att se ut över Oslo från den höjden.


 

Jag såg flera fina träkyrkor, den här nästan uppe vid Holmenkollen.


 

På vägen ner var vi in på den här restaurangen, som även hade café, Lena ville så gärna bjuda på fika där.


 

Frossade i en riktigt god chokladfylld wienerbrödsliknande bulle.


På lördagen lät jag Triss sitta kvar i bilen redan från början, ända tills det var dags att gå in i ringen i princip. Hon är ju skendräktig och grinigare än vanligt på andra hundar, så det var onödigt att utsätta henne för den stressen. Dom 75 frallorna avverkades på 3 timmar, så parkeringens 4 timmar räckte precis. (Kl 8 -12). Det var snordyrt att parkera vid varumässans hall 154 norska kr för hela dan. 22 Nkr/timme annars.

Det enda som inte var dyrt var katalogen som kostade 50 Nkr


 

Hemresan startade direkt och den var lika grå och trist som vägen dit.


Om jag ska åka dom 85 milen igen så får det bli en annan årstid.




 
 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

18 november 2014 12:49

Oj en flopp :( så synd men du fick se mycket av allt vackert i Norge. Vårt fina grannland. Dyrt som tusan, ja när de kommer hit handlar de billigt :)
Fina bilder, synd med vädret men så är de ju nu.
Kramiz

http://ankistema.blogspot.se

Kicki Fredlund

19 november 2014 11:44

Ja, resan kunde varit bättre på flera områden, men jag hade trevligt resesällskap.
Kram

 
Ingrid

Ingrid

18 november 2014 12:52

Det är fint vid Holmenkollen och jag hoppas att du får komma tillbaka när det är bättre väder. De norska träkyrkorna är verkligen speciella.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

19 november 2014 11:43

Jag åker gärna tillbaka. Kanske man skulle göra en bussresa som du gjorde.
Kram

 
Cici

Cici

18 november 2014 15:29

Jo Norge är ett yndigt land, som det står i nationalsången, men man ska ha gott om tid när man är där. Själv har jag bara varit i Oslo en gång och det var när jag gick i åttonde klass och vi gjorde en klassresa. Då var vi också i Holmenkollen och i Vigelandsparken, där vi knappt vågade titta på all nakenhet i form av statyer. Det var länge sedan med andra ord. Däremot har jag rest genom andra delar av landet lite då och då, från Narvik och neråt Trondheim. Otroligt vackert!

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

19 november 2014 11:40

Jag skulle gärna åka tillbaka till Norge en senvår eller sommar. Men det gäller att ta matsäck med, för fy attan så dyrt det är där.

 
Ingen bild

Kerstin

19 november 2014 19:21

På den restaurangen är jag rätt övertygad om att jag ätit på. Samtidigt var där ett riktigt poppis band på den tiden. (De var också där och käkade) Crash Test Dummies.

Minns att det "bara" var en av tjejerna som tordes fråga efter autograf. Och jag, jag kände naturligtvis inte igen bandet till utseendet, men cd med dem hade jag. Wow, ljuva ungdom. ;-)

Kicki Fredlund

20 november 2014 13:10

Lena berättade att det ofta var kändisar på den restaurangen och många gick dit bara för att få se dom.

 
Raija

Raija

21 november 2014 11:30

Nu har jag läst ikapp och läser även om Norgeresan som inte blev som du hoppades, verkligen trist.

Men nu hann i alla fall se lite av Norge och fina byggnader i gråväderet.

http://www.nitida.se

Kicki Fredlund

21 november 2014 14:29

Ja, det var faktiskt en besvikelse i Norge. Det var ju en sån lång (och dyr) resa, så jag hade ju önskat nåt annat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards